back to Blog

מתי וכיצד מגייסים משקיעים לסטארט אפ?

אף פעם לא יהיה נכון לחפש משקיעים לסטארט אפ ללא הקפדה על כמה תנאים מוקדמים. למשל, לא כדאי לנסות לגייס משקיעים כאשר לא יודעים בדיוק מהו הסכום הדרוש ומהו האופן שבו רוצים להשתמש בכסף. אם יש לכם רעיון לסטארט אפ מבטיח או שאולי כבר הקמתם מיזם טכנולוגי אבל הסכום הראשוני שהיה ברשותכם אזל, קבלו טיפים חשובים לגבי האופן שבו כדאי לפנות למשקיעים וגם מהו השלב הנכון ביותר לגיוס כספים.

דע לאן אתה הולך

ישנם יזמים שלא ירגישו בנוח לפנות למשקיעים לפני שהרעיון שבמוחם הבשיל די צורכו. יש כאלה שלא מהססים לפנות למשקיע גם כאשר הרעיון אפוי למחצה. אך לא מספיק שישנו רעיון מוצלח למדי כדי לשכנע משקיעים לסטארט אפ להתחיל להזרים כסף. מלבד הרעיון, חשוב שיהיה ברור מאוד מהו הכיוון, לאן צועדים, להיכן מתקדמים. הכיוון צריך להיות מותווה במונחים עסקיים שאותם המשקיעים אוהבים. למשל – מיהם הלקוחות הפוטנציאליים? כיצד הרעיון יוכל להיות משווק ולאילו נישות הוא יכול לפנות? מהו הערך של הסטארט אפ לעומת מתחרים שאולי מצויים כיום בשוק או במה טמון החידוש?

תוכנית עסקית, יעדים ומימון

יש מעט מאוד משקיעים לסטארט אפ שיהיו מוכנים לשים את כספם על סמך רעיון בלבד, מבטיח ככל שיהיה. רק יזמים שמאחוריהם הצלחה מוכחת יוכלו אולי לשכנע משקיעים להצטרף אליהם ללא קושי. בשביל מרבית היזמים, יש צורך להמשיך ולבסס את ההתוויה הכללית של הדרך לכדי תוכנית עסקית. תוכנית עסקית ברורה תקבע יעדים וציפיות וגם לוחות זמנים. יתכן שלוחות הזמנים הללו יהיו כפופים לשינויים כאשר תהליך הפיתוח יהיה בעיצומו, אבל חשוב שתתקיים תוכנית עבודה מסודרת בעלת היגיון פנימי. בתוכנית העסקית כדאי לציין מתי צפוי להתקבל אב טיפוס, מתי ניתן יהיה לערוך ניסוי בקנה מידה רחב או לשחרר גרסה ראשונית למתנסים. חשוב שהתוכנית תציין מהו האופן שבו ייעשה שימוש בהשקעה והאם יהיה צורך בעוד השקעות בסטארט אפ בהמשך הדרך.

משקיעים לסטארט אפ עם צוות וחזון

משקיעים רציניים, בפרט משקיעים גדולים או קרנות הון לעולם לא ישקיעו בסטארט אפים שנמצאים ממש בצעדיהם הראשונים. על מנת להגדיל את הסיכוי לגייס משקיעים, כדאי שלסטארט אפ יהיה לכל הפחות חזון ברור ושמלבד תוכנית עסקית יהיה כבר צוות פיתוח וצוות ניהולי. כדאי להראות למשקיע שיש בסיס מקצועי לעבודה של ממש – בסיס שכולל גם אנשים האמונים על הפיתוח הטכני, גם אנשים שאמונים של הפן השיווקי וגם כאלה שאמונים על הצד האדמיניסטרטיבי. אגב, לקרנות הון בדרך כלל אין טעם לפנות בשלב ה- Seed אלא בשלבי גיוסי ההון המאוחרים יותר (גיוס הון ראשוני או שניוני). בשלבים מוקדמים יחסית, עדיף לנסות לפנות לאנג’לים ולמשקיעים קטנים.

תצוגת תכלית ברורה

כיצד ניתן למצוא משקיעים לסטארט אפ? קודם כל, נדגיש שלקראת פגישה עם משקיעים חייבים להגיע עם תצוגת תכלית ברורה. חשוב לדעת לתאר את פרטי המיזם על כל גווניו, אך לעשות זאת בקיצור ולעניין. את המשקיעים ניתן למצוא בכמה דרכים. ראשית, ניתן לפנות למכרים, להיעזר ברשת החברתית או אפילו לפרסם מודעה בעיתונות. בנוסף, ניתן לפנות למשקיעים הרשומים ברשימת משקיעים מקוונת, כאשר יש לא מעט רשימות כאלה. ניתן לפנות גם לחממות טכנולוגיות או למאיצים טכנולוגיים, שעשויים להוות מנטורים וכך צינורות ליצירת קשרים עם משקיעים. ומה הדבר האחרון שיש לתת עליו את הדעת לפני שחותמים על הסכם השקעה ממש? חשוב לשים לב לכך שלא מוותרים על כל השליטה בניהול הסטארט אפ וגם לא מדללים את ההחזקה של היזם או היזמים באופן מוגזם ובלתי סביר.