back to Blog

מרכז יזמות טכניון – מרכז לעידוד סטארטאפים

הטכניון, מוסד הלימודים המוביל בארץ בכל הקשור להנדסה, מדעים מדויקים וטכנולוגיה, נתפש, ובצדק, כחדשני ופורץ דרך כבר מיום פתיחתו (ב-1924) ולמעשה עוד בשנים שקדמו לכך, כשהיה רק על תקן מיזם שאפתני – כך שאך טבעי הוא כי במסגרתו יפעל מרכז ליזמות.

מרכז יזמות טכניון הוקם בשנת 2006, במטרה לעודד הקמת סטארט אפים ולהעשיר באופן כללי את הרוח היזמית במוסד האקדמי. השירותים המוענקים במרכז – שהוקם לא מעט הודות לתרומה נדיבה משניים מהיזמים הבולטים והמוערכים במדינת ישראל, דיתה ויהודה ברוניצקי (מייסדי אורמת, מחלוצות השימוש באנרגיה חלופית וידידותית לסביבה) – כוללים ייעוץ מקיף לסטארט-אפים בראשית דרכם והקניית כלים יקרי ערך.

בנוסף מוצעים במרכז ברוניצה ליזמות קורסים אקדמיים רלוונטיים ובהם “יזמות חברתית”, “יזמות וקניין רוחני”, “יזמות בביוטכנולוגיה”, “היבטים פיננסיים ומשפטיים ביזמות טכנולוגית” ועוד, ועוד עורך המרכז תחרויות כלל ארציות בהן מציגים סטודנטים מיזמים מבטיחים וכן מסייע לבעלי רעיונות מרתקים ליצור קשרים מעצימים בדרך למימוש אותם רעיונות.

עבר, הווה ועתידוכולם בסימן חדשנות ויוזמה

הרעיון של מוסד להשכלה גבוהה בארץ ישראל שיתמחה בתחום הטכני החל לקרום עור וגידים בראשו של הוגה הטכניון, פאול נתן, כבר בראשית המאה ה-20. ב-1908 נבחר המיקום: חיפה, וזאת למרות שבאותם ימים זו הייתה עיר קטנה ונחשלת עם 2,000 יהודים ו-20,000 תושבים בלבד באופן כללי. הסיבה: השלטון הטורקי תכנן להרחיב את נמל חיפה וכן החל להשתמש בעיר כמרכז לתנועת רכבות – והרי לכם אחד המפתחות המרכזיים להצלחתה של יזמות עסקית, זיהוי מוקדם ומדויק של מגמות והתכווננות לפיהן.

חלק גדול מהצלחת תעשיית ההייטק בישראל נזקף לזכותם של בוגרי הטכניון, כשעל פי קברניטיו למעלה מ- 70% מכלל מייסדי חברות ההייטק בארץ ומנהלי אותן חברות הם בוגרים של הטכניון. נתון אחר הממחיש עד כמה עוצמתית רוח היזמות המפעמת בין כתלי הטכניון הוא זה: כשמדרגים את האוניברסיטאות בעולם עפ”י מספר המנהלים של חברות טכנולוגיה ששוויין לפחות מיליארד דולר, הטכניון נמצא במקום ה-7 בעולם (!) ומהווה את המוסד האקדמי היחידי מחוץ לארה”ב ברשימה שאותה פרסמה חברת המחקר המפורסמת בלומברג (ומי יודע, אולי במרכז יזמות טכניון נמצאים ממש ברגע זה מייסדי הסטארט אפ הבא שישנה את העולם ויהפוך לחברה בעלת ערך עצום).

סטארטאפים בולטים שהחלו את דרכם במרכז היזמות של הטכניון

לאורך השנים בהן פועל מרכז יזמות טכניון כבר הנצו בו כמה סטארטאפים מסקרנים מאוד, כשבין הבולטים שבהם:

* יבו (YEVVO) – סטארט אפ שפיתח אפליקציה שמאפשרת לכל אחד להעביר בשידור חי את המתרחש בחייו, בזמן אמת, ובפשטות ונוחות. YEVVO שהה זמן מה גם בג’נקשן (חממה עסקית מבית קרן הון הסיכון ג’נסיס).

* פיקסטר (Pixtr) – סטארט אפ שהחל כמטלה בקורס “יזמות וקניין רוחני” בטכניון, זכה בתחרות יוקרתית באירופה וחווה פריצת דרך נוספת בסדנה שנערכה במסגרת מרכז יזמות טכניון, שם הכירו מייסדי Pixtr את מייסד ווייז, אורי לוין, שהתלהב מהרעיון שלהם (עריכת תמונות דיגיטליות על סמך ניתוח ואפיון מדויקים שלהן) והפך למנטור רב תועלת מבחינת אנשי פיקסטר.

* בריזומטר (BreezoMeter) – סטארט אפ שהוקם במרכז ברוניצה ליזמות במטרה להנגיש לכולנו מידע עדכני ורב תועלת באשר לרמת זיהום האוויר בכל מקום. בזכות בריזומטר יכולים חולים במחלות ריאה ולב לדעת איפה ומתי כדאי להם להיזהר במיוחד, ספורטאים מתי ניתן להתאמן ומתי עדיף לוותר, ומייסדי החברה מאמינים כי היא תשפיע גם על שוק הנדל”ן, שכן המודעות הגוברת לנזקי זיהום האוויר מובילה לכך שאוויר נקי הוא פרמטר בעל משקל נכבד יותר ויותר בהחלטות כמו איפה לגור או איפה לרכוש דירה להשקעה.