back to Blog

איך למצוא עבודה בסטארט אפ?

סטארט אפים נתפשים כמקום עבודה מתגמל במיוחד, כך שאך טבעי הוא שהשאלה איך למצוא עבודה בסטארט אפ תעסיק רבים וטובים.

לפני שנמשיך להרחיב בנושא מציאת עבודה בסטארט אפ, אנו סבורים שקודם כל תשמחו לקרוא מאמר זה המפרט איך מתחילים סטארט אפ? ומה התהליך כולל.

לצד הביקוש הער לעבודה בסטארט אפ, חשוב להדגיש, ישנו גם היצע בלתי מבוטל שכן בארץ פועלות אלפי חברות שכאלה והתמיכה בהן נרחבת יחסית, בין אם במסגרת חממה עסקית על סוגיה השונים, בין אם על ידי האנג’לים הוותיקים שפורשים את חסותם על היזמים הצעירים ומסייעים להם לממש את החזון ובין אם על ידי קרנות הון הסיכון הרבות המתמקדות בתחום.

יחד עם זאת, לאור מורכבות החיפוש, בהחלט כדאי להשקיע זמן ומחשבה לגבי איך למצוא עבודה בסטארט אפ עוד לפני שמתחילים בחיפוש עצמו, כך שבסופו של תהליך תוכלו להגיע לסטארט אפ המתאים לכם ביותר וזה שיתגמל אתכם באופן האופטימלי.

קודם כל, ציפיות ריאליות                                       

למי שמחפש עבודה בסטארט אפ כדי “לעשות מכה” (אחרי שהחברה תגיע לאקזיט המיוחל או תהפוך למכרה זהב כשהמוצר או השירות שהיא מפתחת יתגלה ככזה שכל העולם חיכה לו) כדאי לקחת בחשבון שהסיכוי להגיע ל”מכה” הוא לא גבוה במיוחד. העדיפות היא להתחיל בחיפוש יסודי ומעמיק מתוך רצון לעבוד בתחום. את זה ניתן כמובן לעשות על ידי פנייה לחברות השמה הייטק.

על פי מחקר שערכו Reversexit (סטארט אפ שנועד לסייע לסטארטאפים להצליח) ו- IVC (חברת מחקר מוערכת), רק 1 מכל 25 חברות הזנק זוכות להצלחה. יש להודות כי אמנם ההגדרה של “הצלחה” על פי עורכי המחקר היא מעט אמורפית, אולם ההיקף הנרחב שלו – יותר מ- 10000 חברות ישראליות בתחום ההייטק, צעירות ותיקות גם יחד (כאלה שהוקמו בין השנים 1999 ל- 2014) – מצביע על כך שהנתון של 4% הוא כנראה בעל אחיזה של ממש במציאות. גם ללא המחקר הנ”ל ידוע שיזמות עסקית כרוכה בסיכון בלתי מבוטל – ובהתאם עוד לפני שמתעמקים בסוגיה איך למצוא עבודה בסטארט אפ חשוב להתאים את הציפיות למציאות.

כימיה טובה עם המנהלים

בכל עבודה חשוב כמובן לשמור על יחסים טובים עם הבוס/ית, אבל בחברות הזנק לאיכות האינטראקציה עם בעלי העסק ישנה חשיבות רבה פי כמה וכמה, וככל שהחברה יותר בחיתוליה ועובדים בה פחות אנשים כך מתעצמת עוד יותר חשיבותה של הכימיה הטובה עם המנהלים – בעיקר משום שסטארט אפ שכזה הוא מקום אינטימי מטבעו. אף אחד לא רוצה לבלות שעות רבות מדי יום עם אנשים שהוא לא מסתדר איתם, ולטיב היחסים עם הבעלים ישנה כמובן גם השפעה ניכרת על סיכויי הקידום, כך שאחד הפרמטרים למציאת תשובה מושכלת לשאלה איך למצוא עבודה בסטארט אפ הוא ההערכה שלכם עד כמה צפויה לכם אינטראקציה נעימה ומעצימה עם הבוסים.

באיזה שלב להצטרף לסטארט אפ?

ככל שהסטארט אפ נמצא בשלב מוקדם יותר של חייו, כך המשכורות המוצעות לעובדים שבוחרים לזנק על העגלה (בתקווה שתגיע ליעד הנכסף) נמוכות יותר, אולם מצד שני אפשרויות ההתפתחות בסטארט אפ שנמצא בשלב ה- pre-seed – התפתחות מקצועית כמו גם אישית – נרחבות הרבה יותר. בנוסף גם האתגר המקצועי מרתק יותר, תחושת הסיפוק בעקבות כל הצלחה גבוהה יותר ואם משכילים לבקש מספיק אחוזים הרי שאם המיזם יצליח, גם הרווח הכספי בסופו של דבר יהיה גבוה יותר ביחס להצטרפות לחברה בשלב מתקדם.

מצד שני, כשמצטרפים לחברה שכבר עברה גיוס הון אחד או שניים תנאי העבודה מפנקים הרבה יותר, המשכורות – סביר להניח – יהיו גבוהות יותר, והסיכוי להגיע לאקזיט טוב יותר (אם כי תקבלו פחות אחוזים). צד שני תפקידי מפתח בחברה תפוסים ובנוסף התפתחה כבר תרבות ארגונית שמאפשרת גמישות פחותה.

במה לבחור? התשובה כבר תלויה באופי שלכם ועד כמה חשוב לכם הריגוש, האתגר והיכולת לבטא את עצמכם ולהתפתח, וגם במידת שנאת הסיכון שלכם.