back to Blog

שלב מציאת משקיעים לסטארט אפ שלי – מה כדאי לי לדעת

גיוס כספים לסטארט אפ הוא אחד האתגרים היחסית מורכבים עבור מרבית היזמים ויחד עם זאת זהו מרכיב הכרחי שבלעדיו לא ייתכנו הצלחה ומימוש החלום שעומד בבסיס אותו סטארט אפ.

ישנם כמה וכמה סוגי משקיעים, שכל אחד מהם מתאים לשלב אחר של התפתחות הסטארט אפ, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות – ומומלץ לכל שמי שניצב לקראת תהליך מציאת משקיעים לסטארט אפ להכיר את כל האופציות.

בני משפחה וחברים

עוד לפני שפונים לאנג’לים, קרנות הון סיכון או חממות טכנולוגיות, מקור המימון הראשוני נמצא בדרך כלל בסביבה הקרובה של היזם (או של קבוצת האנשים שמהווה את הבסיס לחברת ההזנק).

לאחר שהיזם משקיע הון עצמי (במידה שיש לו כזה, כמובן) לרוב תתבצע פנייה לחברים ולקרובי משפחה ובפרט מהמעגלים הקרובים. באנגלית יש לכך ביטוי – FFF – ראשי תיבות של Friends, Family & Fools, רמז לכך שלנוכח סיכויי ההצלחה של סטארט אפים (עפ”י מחקר רחב היקף ומפורסם במיוחד רק אחד מ-40 סטארט אפים מגיע להצלחה של ממש) מדובר בהשקעה מטופשת, אם כי בסופו של דבר השקעה בסטארט אפ היא השקעה בחלום והשקעה בחלום של מישהו קרוב אינה באמת מטופשת.

מציאת משקיעים לסטארט אפ בשלב ה – Seed

בשלבים מתקדמים יותר האופציה של חברים ומשפחה כבר אינה רלוונטית, שכן היקף הכספים שניתן לגייס בדרך זו מוגבל ואילו הסטארט אפ מתחיל להיות זקוק למשאבים מרובים יותר.

השלב שבו תהליך מציאת משקיעים לסטארט אפ מתחיל לפנות החוצה הוא בדרך כלל שלב ה-Seed, או קצת לאחר מכן כשכבר ישנו אבטיפוס ראשוני או שבוצע פיילוט מקיף שנחל הצלחה.

בשלב זה ניתן לפנות לקרנות הון סיכון, לחממות הטכנולוגיות, ולמשקיעים פרטיים ובפרט אנג’לים.

קרנות הון סיכון

אין כמעט סטארט אפ שלא נעזר בשלב כזה או אחר של התפתחותו בקרן הון סיכון, ועל היקף פעילותן של קרנות אלה יעיד הנתון הבא: בשנת 2015 הצליחו הקרנות השונות הפועלות בארץ לגייס לא פחות ממיליארד דולר (!), סכום שכמובן מוקדש רובו ככולו להשקעות בסטארט אפים מבטיחים.

בין הקרנות הבולטות בארץ: פיטנגו, מאגמה, כרמל ונצ’רס, פירסט טיים, פלוס ונצ’רס, סקויה, גיזה, lightspeed,  grove ו-shepra. עוד כדאי לדעת כי לא מעט קרנות הון סיכון בינ”ל פועלות אף הן בארץ ובפרט ניתן למצוא קרנות השייכות לחברות הטכנולוגיה הגדולות דוגמת אינטל, סמסונג וסיסקו.

כשמחפשים קרן הון סיכון הדבר החשוב ביותר הוא למצוא את הקרנות שמתמקדות בסטארט אפים בתחום הפעילות שלכם ובשלב ההתפתחותי של הסטארט אפ שלכם.

חממות טכנולוגיות

אופציה רווחת אחרת של מציאת משקיעים לסטארט אפ היא לפנות לחממות טכנולוגיות רלוונטיות – החממות השונות אשר מופעלות ע”י יזמים פרטיים שנבחרו במכרזים ע”י המדען הראשי של משרד הכלכלה פזורות ברחבי הארץ ומתמקדמות כל אחת בתחומים ספציפיים (טכנולוגיה רפואית, קלינטק, ביו-טכנולוגיה, ניו מדיה, סייבר ועוד).

סטארט אפים שמתקבלים לחממה כזו או אחרת זוכים להשקעה בהיקף של 2 מיליון ש”ח או אפילו יותר (אם מדובר למשל בחממה שמוגדרת כ”חממת פריפריה” או שעוסקת בביו-טכנולוגיה) ובנוסף נהנים מתמיכה בתחומי פעילות רבים ובהם שיווק, אדמיניסטרציה ועוד.

משקיעים פרטיים

אופציה נוספת היא כאמור מציאת משקיעים פרטיים ובפרט אנג’לים.

בהקשר זה כדאי לדעת ראשית כל שישנו חוק בשם חוק האנג’לים אשר מקל על אנשים פרטיים שמעוניינים להשקיע בסטארט אפים, כך שישנו סיכוי טוב יותר לגייס כך כסף, ושנית, פנייה לאנג’לים (כלומר משקיעים שכבר הובילו סטארט אפ אחד או יותר להצלחה) עשויה לא רק להניב את סכום הכסף הדרוש אלא גם לפתוח דלתות חשובות רבות בפני הסטארט אפ.