back to Blog

מה היא חממה טכנולוגית?

הקמת סטארט אפ מתחילה פעמים רבות באמצעות תמיכתה של חממה טכנולוגית. על מנת להפיק את המירב ממסלול זה, יש לבחור את החממה המתאימה ביותר מכל הבחינות. מהי חממה טכנולוגית? מהם המאפיינים הייחודיים שלה, למי זה עשוי להתאים וכיצד בוחרים את החממה הטכנולוגית המתאימה? כל המידע בכתבה שלפניכם.

מדינת ישראל בהחלט מצליחה למצב את עצמה כמעצמת הייטק. נכון לדו”ח של START UP NATION CENTRAL שהופק בחודש יוני 2021, גויסו במחצית הראשונה של 2021 עבור חברות סטארט אפ ישראליות, וחברות הייטק במדינת ישראל, למעלה מ-10 מיליארד דולר. בשנת 2020 גויסו במהלך כל השנה קרוב ל-10.5 מיליארד דולר. ללא ספק מסתמנת שנת 2021 כשנת שיא בגיוסי חברות הטכנולוגיה, ואחד המקומות בהם הכל מתחיל הוא חממה טכנולוגית.

מהי חממה טכנולוגית?


חממה טכנולוגית (הידועה גם בשמה “אינקובטור”) היא מסגרת תמיכה מטעם רשות החדשנות (בעבר ניתנו במסגרת משרד המדען הראשי חממות טכנולוגיות), אשר מעניקה הזדמנויות ליזמים מתחילים, בדרך להקמת סטארט אפ או עסק חדש. חממה טכנולוגית מופעלת על ידי זכיין שנבחר לתקופת זיכיון של עד שמונה שנים, וברחבי הארץ ישנן כיום 19 חממות, ביניהם חממה ביו טכנולוגית אחת.


חממות טכנולוגיות בישראל פועלות כאמור בתמיכת הממשלה. רשות החדשנות מממנת מענק בסך של 85% מתקציב הפרויקט, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקלים. 15% נוספים ממומנים על ידי הזכיין, או על ידי החממה, בתמורה למניות עתידיות בשווי של עד 50%. התמיכה הזו ניתנת לתקופה של עד שנתיים, בהתאם למיקום החממה וסוג הפרויקט.


ניתן להגיע לסכום של עד שני מיליון שקלים בחממה רגילה, ועד שניים וחצי מיליון שקלים בחממה פריפריאלית. ישנן חממות אשר משקיעות בגובה רב יותר בהשקעה ראשונית. בחממה ביו-טכנולוגית (כיום ישנה חממה אחת כזו בישראל), גובה התקציב הוא עד 8.1 מיליון שקלים, לתקופה של עד שלוש שנים.
המטרה של חממה טכנולוגית היא לתמוך ביזמים בתחילת דרכם, אשר זקוקים להון על מנת לפתח רעיון טכנולוגי חדשני.

מה המאפיינים הייחודיים של חממה טכנולוגית?


• תשתית מקצועית לפיתוח המוצר – החממה מספקת תשתית מקצועית לפיתוח המוצר וזהו אחד היתרונות הבולטים שלה. המסגרת מספקת ליווי טכנולוגי, ליווי עסקי, ייעוץ משפטי ושירותים אדמיניסטרטיביים.
• תמיכה כספית רחבה – בהתאם לסוג הפרויקט ומיקום החממה, נקבע גובה התקציב אשר עשוי כאמור להגיע לגובה של בין שני מיליון שקלים ועד שמונה מיליון עבור חממה ביו טכנולוגית.
• שליטה במניות החברה – החברה העתידה לקום במסגרת החממה, מעניקה אוטומטית ליזמיה מניות עתידיות בגובה של 70%-50%, ללא השקעה כספית מהצד שלהם.
• שיתוף פעולה עם מיזמים נוספים – במסגרת החממה מתוודעים היזמים לפרויקטים נוספים ולחברות מנוספות הפועלות בה, עימם ניתן לשתף פעולה.
• איתור לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים – החממה מסייעת באיתור לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים.

למי זה מתאים?


הצטרפות לחממה טכנולוגית מתאימה ליזמים ישראליים אשר פיתחו רעיון טכנולוגי חדשני, בעל פוטנציאל עסקי ברמה גבוהה, וגיוס ההון אינו מספיק בשלב זה על מנת להמשיך לפתח את הרעיון. חשוב מאוד שליזם תהיה גם היכולת להגן על המיזם מבחינת קניין רוחני. חממה טכנולוגית מתאימה לסטארט אפים שזקוקים לתמיכה כספית בתדירות גבוהה, לצד משך “הבשלה” ארוך. בישראל אגב, גם סטארט אפים מתקדמים יותר מצטרפים לחממות טכנולוגיות, בשל החשיבות הגבוהה שמספקת הממשלה ורשות החדשנות לנושא.

כיצד בוחרים חממה טכנולוגית?


אחד הפרמטרים המשמעותיים בדרך להצלחתו של מיזם חדש באמצעות חממה טכנולוגית הוא בחירת החממה המתאימה ביותר מכל הבחינות: תחומי פעילותה, בעלי המניות שלה, מיקומה ועוד. כיצד בוחרים חממה טכנולוגית? חשוב לשים לב לפרמטרים הבאים:
 התאמת המיזם מבחינה תוכנית ורעיונית לחממה
 התאמת המיזם לאג’נדת ההשקעות של החממה.
 התאמת המיזם לתחומי ההתמחות של החממה.
 התאמת המיזם לקבלת מקסימום משאבים מהחממה.
 מי עומד בראש החממה? קרן / חברה / מוגבל למימון ממשלתי?
 האם החממה נגישה לצוות העובדים? המיקום הפיזי חשוב.
 היבטים משפטיים שיש לקחת בחשבון – חשוב להתייעץ עם עורך דין בבחירת החממה המתאימה ביותר.

הבחירה בחממה טכנולוגית על מנת למקסם ולהוציא לפועל את המיזם שלכם, עשויה בהחלט לסייע לכם להשיג את התוצאות הטובות ביותר, ולהבטיח את מימוש המיזם באופן המקצועי ביותר.
בהצלחה!