back to Blog

מהי קבוצת משקיעים?

אחד המפתחות העיקריים לשגשוגו של המין האנושי הוא היכולת להתחבר לקבוצות. זו כמובן לא יכולת ייחודית לבני האדם – נמלים עושות את זה, קופים עושים את זה, חזירי בר, צבועים, ציפורים נודדות, אנטילופות ועוד בעלי חיים רבים – אבל אצלנו היכולת מפותחת במיוחד ומהווה בסיס איתן להשגת המטרות שחשובות לנו.


למעשה, כל ההישגים של האדם מאז שהופיע על פני כדור הארץ מבוססים על חיבורים ועל כוחה של הקבוצה ביחס לפרטים הבודדים. באופן טבעי לאורך האבולוציה הלכו והתרחבו האפשרויות של ההתאגדות לכדי קבוצה, כשכיום יש גם קבוצות ענק של יותר ממיליארד בני אדם שמשתפים ביניהם פעולה ברמה כזו או אחרת – למשל סין.


גם בתחום ההשקעות נפוץ המודל של קבוצה – קבוצת משקיעים. את היתרונות של הגודל ניתן למנף בתחום הנדל”ן, באמצעות קבוצת רכישה, וגם סטארט-אפים שנמצאים בשלב איתור המשקיעים האופטימליים עבורם יכולים לצאת נשכרים בזכות האופציה של קבוצות משקיעים.


היתרונות של השקעה קבוצתית


כל השקעה מורכבת מסיכון ומסיכון. מן הסתם כל משקיע מחפש את ההזדמנויות שמתאפיינות במקסימום סיכוי, כלומר תשואה פוטנציאלית גבוהה, ובמינימום סיכון.


קבוצת משקיעים מאפשרת לצמצם את הסיכון, ולפעמים באופן משמעותי. ראשית, החלטות שמסתמכות על חוכמת המונים, גם אם מדובר בקבוצה צנועה יחסית, הן החלטות טובות יותר מאלה שמתקבלות ע”י פרט בודד. אמנם חלק מהביטחון בהשקעה כחלק מקבוצה נובע מאלמנטים פסיכולוגיים, אבל גם מבחינה כלכלית ומהותית זוהי בהחלט השקעה עם רמת סיכון נמוכה יותר.


גם בצד השני של המשוואה, פוטנציאל הרווח, חיבור בין יזמים למשקיעים רבים שמגיעים כקבוצה מגדיל את הסיכוי לתשואה גבוהה. הסיבה לכך היא שקבוצה עשויה להביא איתה סכומי כסף משמעותיים וכך לממש את היוזמה באופן יעיל, מהיר ומיטבי.


סכומי כסף גבוהים תוך זמן קצר


תהליך איתור משקיעים עשוי להיות מייגע, מתסכל ותובעני עבור כל סטארט-אפ, מבטיח ככל שיהיה ובכל שלב של התפתחותו.


בפרט כך הדבר כשנדרש גיוס הון בקנה מידה נרחב יחסית. בחלק מהמקרים ניתן אמנם למצוא גם משקיעים בודדים שיסכימו להשקיע סכומי כסף גבוהים, אולם מן הסתם הם ידרשו תמורה משמעותית ובעיקר מעורבות בקבלת ההחלטות ובהובלת המיזם.


משקיעים קטנים יוותרו על שליטה ויאמינו ביכולות של אנשי הסטארט-אפ – אבל הסכומים שהם יספקו יהיו נמוכים יחסית. קבוצת משקיעים לעומת זאת יכולה להניב לסטארט-אפ סכום כסף גבוה, גם אם כל אחד מהחברים בה משקיע סכום צנוע. זהו כמובן יתרון משמעותי עבור כל סטארט-אפ.


איך למצוא קבוצת משקיעים?


גיוס משקיעים למיזם הוא כאמור אתגר מורכב בכל מצב. אמנם מי שהשקיע למשל בווייז, ובפרט בשלב מוקדם יחסית, זכה לרווח יפה מאוד, ויש כמובן עוד אקזיטים מפורסמים בתולדות ההיי-טק הישראלי, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיו גם לא מעט כישלונות, ושבאופן כללי לא כל אחד מוכן להשקיע בכל סטארט-אפ.


דרך אחת נוחה במיוחד לבצע גיוס משקיעים לסטארט-אפ היא בעזרת קרן השקעות שמתמחה בחברות הזנק. הקרן היא זו שמאתרת בפועל את המשקיעים ובונה את הקבוצה, על בסיס האיכויות המוכחות שלה והניסיון שלה בתחום. כמובן שהסטארט-אפ חייב לשכנע את אותה קרן להשקיע דווקא בו – ולשם כך חשוב לבנות תוכנית עסקית מדויקת ובעיקר מציאותית.


במקרים אחרים קבוצת המשקיעים מתגבשת מעצמה, בשיטת החבר מביא חבר ועל בסיס פרסום מפה לאוזן. לשם כך נדרש גרעין התחלתי של משקיעים שמתלהבים מהסטארט-אפ, עד כדי כך שהם מוכנים לקחת על עצמם את מלאכת הקמתה של קבוצת המשקיעים כדי ליהנות מיתרונות החיבורים והגודל.

בחברות הזנק. הקרן היא זו שמאתרת בפועל את המשקיעים ובונה את הקבוצה, על בסיס האיכויות המוכחות שלה והניסיון שלה בתחום. כמובן שהסטארט-אפ חייב לשכנע את אותה קרן להשקיע דווקא בו – ולשם כך חשוב לבנות תוכנית עסקית מדויקת ובעיקר מציאותית.


במקרים אחרים קבוצת המשקיעים מתגבשת מעצמה, בשיטת החבר מביא חבר ועל בסיס פרסום מפה לאוזן. לשם כך נדרש גרעין התחלתי של משקיעים שמתלהבים מהסטארט-אפ, עד כדי כך שהם מוכנים לקחת על עצמם את מלאכת הקמתה של קבוצת המשקיעים כדי ליהנות מיתרונות החיבורים והגודל.