back to Blog

למה צריך חממה עסקית ומה היא מעניקה ליזם ולחברה בכלל

גם טכנולוגיה וחדשנות יכולים לשאוב השראה מעבודת כפיים ו”לואו טוק”. לדוגמא, פעם חממות אפשרו לחקלאים לגדל פירות, ירקות ופרחים גם מחוץ לעונה וגם בסביבות קשות. כיום, החממות לבשו צורה חדשה אך לא פחות חשובה: חממה עסקית. החממות הללו כשמן כן הן, נועדו לאפשר למיזמים עסקים בתחום ההייטק ובכלל, לעבור את השלב הקשה מכל, תחילת הדרך.


מי שמתקבל למסלול מסוג זה יקבל מגוון רחב של יתרונות ושירותים, וזאת למשך תקופה מובטחת וידועה. תקופה זו יכולה להתחיל במספר חודשים אך להגיע גם למשך כשנתיים עד שלוש (במיזמי טכנולוגיה מבטיחים). רשימת חממות טכנולוגיות בישראל מגלה כי יש די הרבה כאלה ודווקא לא רק במרכז הארץ אלא גם בפריפריה. חלקן נמצא בידיים פרטיות לחלוטין וחלקן בשיתוף גורמים שונים, החל מהמדען הראשי, דרך מוסדות אקדמאים שונים, קרנות חברתיות וכלה בחברות שמשקיעות לטובתן האישית או למען החברה כולה. מבחינה לאומית, כל אותם הגופים החשובים הללו תורמים להמשך ההתבססות של ישראל כאומת הסטארט אפ שמעוררת הערצה והערכה בכל רחבי העולם.


סיוע מגוון במשרדים, תשתיות ומעבדות


על מנת להבין מה בדיוק נותנת חממה עסקית ליזם, לקבוצת יזמים ואף לצוותי פיתוח ומחקר, נתחיל בבסיס. כל עסק זקוק קודם למקום, ל”בסיס בית” שמשם הוא פועל. כאשר מדובר בעסק שנמצא בשלבי התבססות ראשוניים, החממות מעניקות לדוגמא חללי עבודה ומשרדים. כלומר חוסכים את הצורך למצוא מקום, לשלם שכירות, מקבלים יש מאין מקום להעמיד בו רשת מחשבים או להעביר אליו את הציוד. ניתן לקבל גישה במידת הצורך גם למעבדות, מקבלים הרשאה לציוד, לתוכנות, למדפסות תלת ממד להכנת אב טיפוס, לפתרונות ייצור הדרושים בשלבי פיתוח. כחלק מהעניין, מספקים גם הדרכה ומומחים שיכולים לסייע בתפעול הציוד והגדרת נהלי עבודה מסודרים. זה מעולה ליזמים בתחילת הדרך, שלא צריכים ללמוד את כל זה בשיטת הניסוי והטעיה. ניתן להשקיע נטו את הזמן בעבודה יצרנית, מחקר, פיתוח, חיפוש שווקים וכדומה.


ליווי וייעוץ בענייני פטנטים וסימני מסחר


ישנן עוד סיבות רבות לכך שיזמים לא יוותרו על השתתפות במכרז הצטרפות. מי שעובר מכרז חממות טכנולוגיות יכול לקבל אין האוס ליווי בהמון נושאים קריטיים, לחברות טכנולוגיות בתחילת הדרך. לדוגמא, ליווי וייעוץ בנושא הסבוך והמורכב של רישום פטנטים בישראל, באירופה, בארה”ב, במזרח הרחוק. לרשות מספר חברות שיושבות בכל חממה עסקית עומדים יועצים משפטיים שצברו המון ניסיון מעשי בשמירה על הזכויות ועל הקניין הרוחני של היזמים. המומחים בקיאים בנושא סימני מסחר, רישום פטנטים, הגשת בקשות לרישום במשרדי רישום, התמודדות עם דחיית פטנט ועוד.


בסיס רחב להמשך התפתחות החברה


חברה בכלל וחברה טכנולוגית בפרט זקוקים לזמן כדי להשלים מחקר, פיתוח, הכנת אב טיפוס, פניה לשווקים גלובליים. חממות טכנולוגיות לא נועדו ללוות את החברות לאורך שנים רבות אלא ללוות אותן למשך תקופת מסוימת של התבססות. תוך כדי כך, מתאפשר ליזמים ולמנהלים לרקום קשרים נוספים שיאפשרו גישה לעוד משקיעים ולעוד מומחים. הקשרים הללו נחוצים לצורך ניהול סבבי גיוס להמשך, לצורך הובלת הנפקות, גישה למקבלי החלטות בחברות ענק, קשרים עם קרנות הון סיכון וכדומה. הקשרים הללו אינם נמדדים בכסף אך הם שווים זהב. בזכותם הרבה מאוד חברות עברו לשלב הבוגר ורק מעט יחסית מבין אלה שהתקבלו לחממות לא מצליחים להתרומם בסופו של דבר.


ליווי מסחרי, טכנולוגי ועסקי


חממה עסקית במיטבה מעניקה לכל מי שמתקבל אליה ליווי רחב היקף. היזמים מקבלים מטרייה של ליווי מבחינה מסחרית, טכנולוגית ועסקית. לדוגמא, החממה מספקת תוכנות ברישיון, כך שהחברות שתחת מטריה זו לא צריכות לרכוש רישיונות משלהן. ניתן להיעזר ביועצים משפטיים וכן ביועצים מסחריים ורואי חשבון ברמות הגבוהות ביותר, שבדרך כלל זמינים רק לחברות מרושתות ומצליחות. ניתן לקבל שירותים אדמיניסטרטיביים, סיוע בשיווק, מיתוג ופרסום.


סיוע ישיר ועקיף שמעניקות חממות


חלק מהחממות, גם אם לא כולן, מעניקות מעטפת פיננסית בלתי מבוטלת. לעיתים הסיוע הכספי הינו בסיסי אולם בהייטק מקובל שהוא גדול מספיק על מנת לאפשר ליזמים להתרכז בפיתוח המיזם במשרה מלאה ואף להעסיק צוות פיתוח נרחב. מימון של כ-1 או 2 מיליון דולר שנפרסים על פני שנתיים בהחלט יכול לאפשר לסטארט אפ מבטיח גם להתחיל לקיים. אולם לא על הכסף לבדו מובטחת הצלחה.
לא ניתן להתעלם מהרבה מאוד יתרונות נוספים שמקבלות חברות שמתקבלות לחממות. חממות טכנולוגיות בישראל מעניקות סיוע עקיף מעצם העובדה שהן מארחות הרבה מאוד יזמים, הרבה מאוד מפחתים, הרבה מאוד מוחות מבריקים. מטבע הדברים, כאשר יזמים ואנשים מוכשרים אחרים נפגשים בפינת הקפה, בזמן ההפסקות, בשיחות מסדרון, ליד המעבדות או קווי הייצור, רעיונות ודעות מחליפים ידיים. אנשים מתרשמים אחד מהשני ורבים מהם עושים עסקים לאחר מכן או משתפים פעולה ואף פותרים בעיות ביחד.


עוד על ההשפעה הנרחבת של החממות העסקיות


ההשפעה של החממות עשויה להמשיך להתרחב עוד ועוד. ככל שגופים עסקיים או לאומיים משקיעים בכך יותר, כך מצליחים לקום יותר עסקים קטנים שמתרוממים. כך הכלכלה המקומית הופכת לחזקה וחסינה יותר מפני זעזועים. דווקא בגלל היתרון לגודל שממנו נהנות החברות הכי גדולות, חשוב שבעתיים ליצור מרכזי טיפוח כאלה, מקומות שבהם יזמים יכולים לפרוח ולהפעיל את המשאב החשוב מכל – הראש. כך פותחו בשנים האחרונות מיזמים נוספים בתחומים כמו אנרגיה מתחדשת, מכשירים רפואיים, תרופות, פינטק ופיננסים ויישומים הנדסיים.