back to Blog

עקרונות חשובים בתהליך חיפוש משקיעים לעסק

חיבור בין יזם למשקיע הוא זוגיות לכל דבר כך שלא בכדי מושווה במקרים רבים תהליך חיפוש משקיעים לעסק למציאת השידוך המושלם. אבל יש גם הבדל מהותי: כשמחפשים זוגיות מאמינים במקרים רבים באהבה ממבט ראשון ובניצוצות שמבהירים לנו שמצאנו את החצי השני שלנו, בעוד שאיתור משקיעים פרטיים או מוסדיים אמנם מחייב כימיה בין בני אדם אבל גם תכנון מוקדם ומפורט ובוודאי שאין להשאיר אותו ליד הגורל.

עיקרון ראשון: מיהו המשקיע האופטימלי בעסק שלך?

העיקרון הראשון שעליו יש לבסס את תהליך איתור המשקיעים לעסק הוא באופן טבעי מציאת תשובה לשאלה מיהו המשקיע האופטימלי.

המשקיע האופטימלי עשוי להיות בנק, שמעצם הווייתו אמון על מתן אשראי מבלי להתערב בניהול השוטף של העסק או בחזון לטווח ארוך שלו – יתרון משמעותי במיוחד ליזמים שחשובה להם הדרך וחוששים מפני משקיעים שיסיטו את העסק שלהם לדרכים המתאימות לערכים שלהם.

משקיעים פוטנציאליים אחרים הם בעלי הון שמחפשים השקעה שיש בה גם ערך מוסף ועניין. “חוק האנג’לים” משנת 2011, ועוד יותר מכך התיקונים שהתווספו לו בשנת 2014, מעניקים הטבות מס משמעותיות למשקיעים הפרטיים בסטארט אפים ומיזמים אחרים, ובלא מעט מקרים אותם אנג’לים מספקים גם עצות יקרות ערך על סמך ניסיונם ומסוגלים לפתוח דלתות חשובות לעסק.

אופציה נוספת של משקיעים אסטרטגיים הינה חברות גדולות ומבוססות בתחום פעילות העסק או בתחומים סינרגטיים לו. חבירה לחברה שכזו מספקת פלטפורמה רבת עוצמה לעסק קטן או צעיר ומאפשרת לו להגשים את הפוטנציאל הטמון בו, אולם ישנה גם סכנה בלתי מבוטלת שהעסק הקטן ייבלע בתוך חברת הענק וחשוב לתת על כך את הדעת.

תהליך איתור משקיעים לעסק עשוי לכלול גם פנייה לקרנות הון סיכון או קרנות השקעה בתחום הספציפי בו פועל העסק וגם חממות טכנולוגיות הן סוג של משקיע בסופו של דבר.

עיקרון שני של חיפוש משקיעים: חוזים מוקפדים

לאחר שמוצאים את המשקיע האופטימלי בהתאם לתחום פעילות העסק, השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא והעדפות בעליו, חשוב מאוד להקפיד על חתימה על חוזים שמבטיחים את זכויות בעל העסק. מאחר שלא קל להשיג מימון לעסקים מתחילים נוטים יזמים רבים להתפשר ולחתום על חוזה שמיטיב בצורה מובהקת עם המשקיע – וכתוצאה מכך הם עלולים לשלם עליו ביוקר כולל לאבד את העסק שהקימו במאמץ רב.

בהתאם, מומלץ לצאת לתהליך חיפוש משקיעים עם ליווי צמוד של עורך דין אשר מתמחה בתחום ספציפי זה, ואשר יבטיח את זכויותיו של בעל העסק (בין אם זכויות וטו, בין אם זכויות בפירוק ובין אם זכויות בדיבידנדים) וכן ייצור מתווה נכון מבחינת אופן ומועד מתן המניות בחברה בהתאם למרכיבי ההשקעה.

עיקרון שלישי: שתפו את האינטואיציה שלכם בבחירה

כאמור חיפוש משקיעים מתאימים לעסק הוא תהליך שיש לנהל אותו באופן מושכל ומתוכנן היטב ולפרטי פרטים – אבל במקביל לטבלאות האקסל ולחישובי העלות תועלת ישנו עוד מרכיב שכדאי לשלב גם אותו: אינטואיציה.

רבים מבין היזמים המצליחים משייכים לפחות חלק מההצלחה שלהם לאותו מרכיב חמקמק שקשה להגדיר במדויק. כדאי לזכור שגם כשמגייסים כסף דרך קרנות הון סיכון עדיין מדובר בבני אדם שמנהלים את הקרן, ושבסופו של דבר קבלת סכום הכסף החיוני לפעילות העסק היא אולי סוף תהליך חיפוש המשקיעים אבל גם נקודת מוצא ליחסים ארוכי טווח שמטבעם יכללו גם רגעים לא פשוטים ויידרשו להתמודד עם משברים וחילוקי דעות, ועל כן לאינטראקציה הבינאישית בין בעל העסק לבין המשקיעים או נציגיהם חשיבות רבה.