back to Blog

חיפוש השקעה ברעיון

כל סטארט אפ נולד מרעיון. הדרך מרגע הלידה ועד שהמיזם מבשיל לחברה משגשגת או לכדי אקזיט מתגמל במיוחד ארוכה, מלאה במכשולים ובאתגרים. אחד העיקריים שבהם הוא הצורך בכסף, שבלא מעט מקרים מופיע כבר בשלב ראשוני, כשעדיין אין מוצר אלא רק רעיון. באופן טבעי לא קל לשכנע משקיעים להמר על מיזם חדש – גם אם מבחינת מייסדי הסטארט אפ לא מדובר בהימור אלא ברעיון שמספק מענה מעולה לצורך נרחב, עדיין אצל מי שאמור לשים את הכסף על השולחן ישנם תמיד חששות. בעמוד זה תמצאו הסבר לגבי תהליך חיפוש המשקיעים המתאימים, איך לשכנע אותם ללכת אתכם לאורך כל הדרך וגם מה לא כדאי לעשות.


איפה אפשר למצוא משקיעים ברעיונות?


מצד אחד כאמור לא קל לאתר משקיעים ברעיונות גולמיים עוד לפני שישנו מוצר בר קיימא מינימלי (MVP). מצד שני, ישנם גם מי שדווקא מעדיפים מיזם חדש בתחילת הדרך – גם בגלל התמורה הגבוהה יותר עבור ההשקעה במקרה של הצלחה וגם בזכות האפשרות לקחת חלק בפרויקט מרגש במיוחד.
האופציות העיקריות של השקעה בסטארט אפ בשלב הרעיון הן:

משפחה וחברים – או בכינוי המקובל בעולם ההיי-טק, FFF (ראשי תיבות של Friends, Family וגם Fools – אם כי הגדרה מדויקת יותר הייתה אנשים נאיביים או חולמים, ואולי בכלל אמיצים). בכל מקרה מדובר על משקיעים שמאמינים בעיקר באנשי הסטארט אפ ולאו דווקא ברעיון.

אנג’ל – היתרון העיקרי של מציאת אנג’ל הוא שבדרך זו הסטארט אפ מקבל לא “רק” כסף אלא גם תובנות יקרות ערך ולפעמים גם קשרים משמעותיים שפתוחים דלתות. בהקשר זה כדאי לזכור שבלא מעט מקרים רעיונות לסטארט אפ זקוקים לשדרוגים ולפיין טיונינג – בדיוק מה שאנג’ל מנוסה יכול לספק.

קבוצת משקיעים – במקרה כזה, כל משקיע בפני עצמו מסכן סכום כסף נמוך יחסית, אבל בזכות כוחה של הקבוצה מצטבר סכום משמעותי שמאפשר לסטארט אפ לצאת לדרך ולפתח מוצר.

קרן הון סיכון – התחרות על מציאת הדבר הגדול הבא הובילה גם קרנות הון סיכון להשקיע ברעיונות. אם יש לכם רעיון למיזם ייחודי באמת, כזה שישנה את העולם, בהחלט ייתכן שתצליחו להרשים גם קרנות גדולות ולכאורה כבדות, אבל בכל מקרה יש לקחת בחשבון תהליך ממושך.


איך לשכנע משקיעים להאמין ברעיון, ומה אסור לעשות בשלב גיוס ההון הראשוני?


השלב הראשון בחייהן של חברות הזנק הוא רעיון. זהו שלב מלהיב שבו אתם יכולים לחלום ולפתח את החזון בלי להגביל את עצמכם. לאחר שמתגבש אותו רעיון סטארט אפ זקוק לכסף – וזהו כבר שלב שמחייב היערכות מדויקת.


ראשית, חשוב לזכור שאתם לא מוכרים מוצר. גם לא טכנולוגיה חדשה שתפתחו, ולמעשה גם לא רעיון. הדבר שאותו יש למכור הוא פתרון לבעיה קיימת, רצוי בקנה מידה נרחב. בהתאם כשבונים מצגת למשקיעים הפוטנציאליים, מתחילים תמיד מהבעיה, כלומר הצורך, ורק אז מגיעים לרעיון שלכם לפתרון – ובעיקר מדגישים איך הוא עונה על הצורך הנ”ל.


המלצה שנייה היא להכין שיעורי בית אודות כל משקיע פוטנציאלי – וכך לדעת איך להרשים אותו. בנוסף כדאי לקחת בחשבון את העובדה שתקבלו לא מעט סירובים. באופן טבעי כל “לא” מוציא מעט רוח מהמפרשים, ועלול לתסכל מאוד, אבל לפעמים תשובה שלילית מנומקת ומפורטת עשויה לעזור לכם מאוד – להבין מה נדרש לשפר ברעיון ו/או בהתנהלות שלכם, וכך לתרום לסטארט אפ אפילו יותר מכסף. בהתאם מומלץ להיות קשובים מאוד גם לתשובות השליליות.


עוד דגש הוא להקפיד על כנות. אם תנסו לזייף, המשקיעים יקלטו את זה, ויחששו שהסיכון להשקיע בסטארט אפ, כלומר ברעיון, גדול אפילו יותר מכפי שהוא באמת. שקיפות ואותנטיות, בשילוב רעיון מוצלח (וגם טיפת מזל לא תזיק), יובילו לאיתור משקיעים מתאימים.