back to Blog

נקודות לשיפור הניהול הכלכלי של חברת סטארט אפ קיימת

כדי להצליח בתחום העסקי חייבים להתנהל נכונה מבחינה כלכלית. חברת סטארט אפ יכול להיות בעלת רעיון חדשני – אבל עדין לא להצליח. היא יכולה להעסיק צוות פיתוח מוכשר ונלהב – אבל עדיין לא להצליח. בהחלט יתכן שצרכנים פוטנציאליים אכן קיימים, אבל ללא שיפור של הניהול הכלכלי – היא עשויה מהר מאוד להיכשל. כישלון מסיבה פיננסית הוא עצוב במיוחד, מפני שאם נוהגים בצורה אחרת – ההצלחה נמצאת ממש בהישג יד. כדי להצליח ולא ליפול בגלל חוסר תשומת לב להיבטים כלכליים, נציג עבורכם כמה נקודות לשיפור הניהול הכלכלי.

חברת סטארט אפ – בדקו עלויות

כאשר מקימים חברת סטארט אפ, חושבים בדרך כלל מהיכן להביא את הכסף. ניתן לשאול את השאלה, האם לגייס מימון מאנשים שמכירים אתכם וסומכים עליכם? ניתן לבדוק, האם לפנות למשקיעים קטנים עוד לפני שבכלל קיים צוות פיתוח או רעיון מגובש? אך במקביל, חשוב לזכור ולא להתעלם מהצד השני של המטבע – מהעלויות שקיימות בכל חברה ובכל עסק.

במיוחד אם כבר השלמתם גיוס כסף למיזם שלכם, הקפידו להתנהל בצורה מדוקדקת מבחינה הוצאות שוטפות ועלויות. בדקו כמה זמן צפוי לחלוף לפני שמתוכנן גיוס הון נוסף. תכננו כמה אתם יכולים לשלם לכוח האדם והאם כדאי ומשתלם להקטין את השכר בתמורה לאופציות. השוו היטב בין העלויות והמחירים שגובים מכם הספקים. לפעמים כדאי לעבור למשרדים מוזלים שנמצאים בפריפריה משום שזו דרך טובה להקטנת עלויות. ניתן לשקול להצטרף לחממה טכנולוגית שתקטין את הוצאותיכם.

תוכנית עסקית ותזרים מזומנים

כל פיתוח סטארט אפ רציני מצריך עבודה קשה בפיתוח, בשיפורים טכנולוגיים, בכתיבת תוכנה וקוד. אך לא כדאי שהמאמץ הזה יבוא על חשבון או במקום הכנת תוכנית עסקית ראויה. תוכנית עסקית, אם אין לכם אחת כזאת או שהיא בלתי מספקת, מתייחסת להיבטים רבים וגם להיבט הכלכלי. אם אתם רוצים לשפר את הניהול הכלכלי, תכננו היטב את התחזית של ההכנסות הצפויות. במידה וכבר יש הכנסות מסוימות, יש לבדוק מהו הגידול הצפוי. חשוב לבסס כל זאת על תחשיבים מדויקים, על פלח השוק אליו אתם פונים, על תמחירים של מתחרים שמציעים שירותים דומים, אפילו באופן חלקי או מוגבל.

עסק שלא ידוע לפחות באופן משוער מהו תזרים המזומנים הצפוי יתקשה בבוא היום לאזן בין הוצאות והכנסות. ללא תזרים ברור, גם מציאת משקיעים לסטארט אפ במועד שבו צריך להתרחב ולגדול יהיה משימה כמעט בלתי אפשרית.

רווחים ואחוזים

אך יזם ואף סטארט אפ לא מוקמים לשם שמיים – כל היזמים וכל המשקיעים רוצים נתח ברווחים. הרווח הקיים או העתידי לא אמור לשבת בקופה אלא להתחלק בין כל השותפים, היזמים, המשקיעים. ניהול כלכלי נבון לקוח בחשבון בכל סבב של גיוס משקיעים שקיים תהליך של דילול מניות. תהליך כזה, גם אם הוא נחוץ, עשוי להיות בעייתי אם לא מתייחסים אליו בתשומת לב ראויה.

רעיון טוב יוכל להיות התייעצות עם עורך דין סטארט אפ. עורך דין בעל ניסיון בענף זה יוכל לקדם הסכמי עבודה בין שותפים ועם משקיעים, כך שחלקו של אף אחד מהצדדים לא יקופח (בבוא היום, כאשר רווחים יתחילו לזרום או כאשר יושלם אקזיט). חשוב לשים לב, במיוחד כאשר מגייסים משקיעים בשלבים ראשוניים, שניתן להגדיר בחוזה מה קורה כאשר יכנסו שותפים חדשים או משקיעים נוספים. יש משקיעים שיעדיפו שתישמר להם זכות ראשונים למניעת דילול – כך שהם יסכימו להזרים הון נוסף. כדאי להתייחס בהרחבה ובפירוט לחלוקת מניות ואופציות, בראיה לטווח רחוק.