back to Blog

סוד ההצלחה של חברות טכנולוגיה בישראל

אמנם עובדים בו רק קצת יותר מרבע מיליון איש (כ-3% מכלל האוכלוסייה ופחות מעשירית מכלל המועסקים במשק) אולם אין ספק שענף הטכנולוגיה בכלל, וההיי-טק בפרט, הוא אחד המנועים רבי העוצמה של הכלכלה הישראלית. כך, למשל, ב-2012 חלקו של ההייטק בייצוא מתוך כלל הייצוא התעשייתי עמד על 90%!

הגידול המתמשך במספרן של חברות טכנולוגיה בישראל

בשנות האלפיים ישנה מגמה בולטת של גידול מתמשך בכמות של חברות הטכנולוגיה בארץ: אם ב-2010 לדוגמה נמנו כ-3,600 חברות טכנולוגיה בישראל הרי שב-2014 כבר עמד מספרן על כ-5,900. יחד עם זאת חשוב לציין כי מספר העובדים הכולל עלה בשיעור צנוע הרבה יותר.

אחד התחומים בהם נרשם גידול חד במיוחד הוא הביוטק, אותו תחום המשלב את הביולוגיה עם המחשבים לטובת טכנולוגיות חדשניות ורבות פוטנציאל. ב-2010 היו בארץ 135 חברות בתחום זה (4% מתוך סך חברות ההייטק) וב-2014 – למעלה מ-1,600 (!) ובסך הכל יותר מרבע מכלל החברות בענף ההייטק (ושוב, גם בתחום ספציפי זה ריבוי החברות לא הוליד ביקוש רב יותר לידיים עובדות, או ליתר דיוק מוח חד).

התפלגות חברות הטכנולוגיה הישראליות

כאמור כרבע מכלל חברות הטכנולוגיה העילית הן בתחום הביוטק (לצורך ספירה זו נכללו חברות קלינטק).

בהקשר זה כדאי לציין כי הביוטק והקלינטק, לנוכח הפוטנציאל הרב הטמון בהם, זוכים לעדיפות מבחינת הפעלת חממות טכנולוגיות וכך חברות רבות בתחום זה החלו כסטארט-אפים באותן חממות.

עוד רבע מכלל החברות משויכות לסקטור האינטרנט, ועוד 2 סקטורים שבהם ישנן חברות רבות (כ-1,100 בכ”א) הם התקשורת וה-IT.

המעסיקים הבולטים

עפ”י נתוני 2014, החברה שמעסיקה את מספר העובדים הגדול ביותר בענפי הטכנולוגיה היא התעשייה האווירית, עם כ-16,000 מועסקים בתחום. באלביט מערכות עובדים כ-10,000 איש, אינטל מספקת תעסוקה לכ-9,000 עובדים בישראל, ועוד חברות בולטות מבחינת העסקת עובדים בתחומי הטכנולוגיה השונים הן טבע, רפאל, HP, אמדוקס, קבוצת רד בינת ותע”ש.

את העשירייה הראשונה חותמת נייס סיסטמס, המתמחה בייצור ופיתוח מערכות בתחום התקשורת הממוחשבת וכן ציוד הקלטה ופענוח למטרות מודיעין. בנייס סיסטמס, שהיא אחת מאותן חברות טכנולוגיה בישראל שפועלות בהצלחה מזה שנים רבות רבות – היא הוקמה כבר ב-1986 – מועסקים כ-3,500 עובדים.

היכן צומחות חברות הטכנולוגיה הישראליות?

אחד המקורות העיקריים לזרעים מהם נובטות חברות טכנולוגיה בישראל הוא הצבא, הן בזכות הצורך שלו בפתרונות טכנולוגיים שמדרבן יזמות עסקית בתחום והן בזכות אפשרויות ההתפתחות האישית הרבות בצבא, שהמפורסמת שבהן היא יחידה 8200 אולם ישנם עוד מוקדים בצבא שבוגריהם מהווים חלק משמעותי בצמיחת חברות הטכנולוגיה בארץ.

בנוסף פועלים בישראל מרכזי פיתוח של החברות המובילות בעולם ובהן גוגל, אפל, מיקרוסופט, IBM ועוד.

עוד מקום שבו יכולה חברת טכנולוגיה לצמוח הוא חממה עסקית – מסגרת המופעלת על ידי יזמים פרטיים בעלי זיקה הדוקה לטכנולוגיה ותחומי ידע נוספים, בתמיכה ממשלתית, ובה זוכה סטארט-אפ צעיר לתנאים אופטימליים להבשלה. בסך הכל ישנן 25 חממות שכאלה, והן פרוסות לאורכה ולרוחבה של ישראל.

מקורות המימון של חברות הטכנולוגיה הישראליות

בנוסף להון האנושי יקר הערך שקיים בישראל, ולסביבה מעודדת הצמיחה, זקוקות חברות טכנולוגיה באופן טבעי גם להון פיננסי – הן בשלב ההקמה והן על מנת להתפתח ולמצות את הפוטנציאל.

גיוס כספים הוא חלק בלתי נפרד מחייה של חברת טכנולוגיה, והמיומנות הזו מהווה במקרים רבים את ההבדל בין שגשוג לבין יציאה מהמשחק, כך שהחברות השונות מעסיקות אנשי מקצוע גם לשם כך.

מקורות המימון העיקריים הם משקיעים מוסדיים (לרוב דרך קרנות הון סיכון), בנקים, משקיעים פרטיים (לרבות אנג’לים) וגם מימון זר בהיקף בלתי מבוטל זורם לארץ לנוכח רמתן הגבוהה של חברות הטכנולוגיה כאן.