back to Blog

מהי ויזת סטארט אפ

סטארט אפים הם מכרות זהב מודרניים וכמעט כל המדינות המפותחות בעולם שמחות לאפשר לחברות עתירות פוטנציאל אלה לצמוח בשטחן, וזאת מתוך הבנה כי רעיונות ליזמות עסקית הנשענים על חדשנות טכנולוגית ורעיונות פורצי דרך תורמים רבות לכלכלה ולחברה. במסגרת הרצון למשוך סטארט אפים מעניקות המדינות השונות ויזות מיוחדות ליזמים ובחלק מהמקרים גם הטבות נוספות. יחד עם זאת חשוב להדגיש שישנם גם תנאי סף לא פשוטים, ולא כל סטארט אפ מתקבל בכל מדינה בזרועות פתוחות.

ארהבארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות

אחד היעדים המבוקשים ביותר מבחינת כמעט כל חברת סטארט אפ הוא באופן טבעי ארה”ב, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, מדינה שהיזמות היא אחד מהנדבכים הבסיסיים באופי שלה, ושבנוסף מציעה תשתיות טכנולוגיות ותקשורתיות מצוינות והזדמנות להגיע לאוכלוסייה רחבה במיוחד.

בשנת 2010 הוגשה לסנאט הצעת חוק שלפיה תוענק ויזת סטארט אפ לכל יזם שיוכיח כי ביכולתו לגייס סכום כסף מינימלי. עוד קבעה הצעת החוק כי אם לאחר שתי שנות פעילות יעסיק הסטארט אפ לפחות 5 עובדים ויגיע להכנסות או השקעות בשיעור של מיליון דולר ומעלה הרי שבעליו יהפוך לאזרח אמריקאי לכל דבר.

ויזה זו הייתה אמורה להיות מעין שדרוג של ויזה בשם EB-5 שמסדירה הגירה של משקיעים בסטארט אפ בארה”ב, כולל גרין קארד כעבור פרק זמן מסוים במידה והעסק מגיע לסף מסוים של עובדים והכנסות (בהתאם למקום הפעילות במדינת הענק, כשישנם אזורים מועדפים מבחינת הממשל).

ב-2014 הייתה אמורה ישראל להיכנס לרשימת המדינות שאזרחיהן רשאים להגיש בקשה לוויזת E-2, שגם היא מיועדת למשקיעים בארה”ב ובפרט זה בעלי סטארטאפים עם יכולת מוכחת לגיוס כספים. ויזה זו מאפשרת לעבור לארה”ב למשך שנתיים עד חמש שבמהלכן יוכל האדם לבסס את הסטארט אפ שלו, כשהוא יכול לצרף גם את בני משפחתו וכן צוות עובדים מקצועי שיגדיל את סיכויי ההצלחה של חברת ההזנק. ישראלים בעלי אזרחות זרה של אחת המדינות שכבר נכללות ברשימה יכולים כבר ליהנות מאופציה זו של ויזת סטארט אפ.

ויזת סטארט אפ בקנדה                   

גם השכנה מצפון של ארה”ב, קנדה, מעודדת בעלי סטארט אפים שמסוגלים להציג הון ראשוני לפעול בשטחה.

באופן כללי קנדה מעודדת הגירה, כשאחד מכל חמישה קנדים נולד מחוץ למדינה ובכל שנה מצטרפים אליה עוד ועוד בני אדם כשבאופן טבעי בעלי מקצועות מבוקשים כגון מהנדסים ואנשי מחשבים מתקבלים בברכה גדולה במיוחד. בטורונטו חיים כמה עשרות אלפי ישראלים ועוד כ-200,000 יהודים, עוד כ-200,000 יהודים חיים בערים אחרות בקנדה וכל אלה מבטיחים קליטה נוחה במיוחד מבחינת סטארט אפיסטים ישראלים.

על מנת לקבל ויזת סטארט אפ על בעליו להציג תוכנית עסקית, והחוק אינו קובע רף מינימלי מבחינת סכום הכסף שיש ברשותו אלא משאיר זאת לשיקולן של רשויות ההגירה.

4 הנמרים של אסיה

אופציה נוספת של עבודה בתור סטארטאפיסט על סמך ויזה שכזו היא באסיה, במדינות המכונות 4 הנמרים בזכות הכלכלות החזקות שלהן שנהנות מצמיחה מרשימה: טאיוואן, דרום קוריאה, סינגפור והונג קונג.

בהונג קונג, למשל, ישנה יחידה ממשלתית מיוחדת שכל ייעודה הוא תמיכה בסטארט אפים ומשיכת יזמים מכל רחבי העולם כולל כמובן גם מישראל, שנתפשת, ובצדק, כסטארט אפ ניישן ובעלת יתרונות רבים הן מהפן הטכנולוגי והן מהפן היזמי.

בדרום קוריאה הכריזה בשנת 2014 הנשיאה פאק גון הייה על רצונה לפתח עוד יותר את הכלכלה והמדינה, וזאת באמצעות “כלכלה יצירתית” שאחד ממנועי הצמיחה שלה הוא סטארט אפים. בהתאם תוענק ויזת סטארט אפ לכל יזם בעל תואר ראשון שיסכים להקים חברה במדינה ולרשום בה פטנט. בתמורה יזכו היזמים לתנאים מעולים כולל חממות טכנולוגיות מעודדות צמיחה.