back to Blog

רעיונות לעסקים קטנים והשגת מימון לעסקים מתחילים

הכלכלה המודרנית מבוססת על יזמות ועל עסקים קטנים, שמהווים את עמוד השדרה של כל משק מודרני ובסופו של דבר גם מייצרים את רוב מקומות העבודה במדינות המפותחות. אבל עסקים קטנים, ובעיקר בראשית הדרך, מתקשים להשיג את ההון ההתחלתי הנדרש על מנת לעמוד על הרגליים ולהתחיל לרוץ ואפילו סטארט אפים מבטיחים שהמומחים צופים להם עתיד מזהיר לא מלקקים דבש כשהם מנסים לגייס כסף.

על מנת להקל על הקושי הנ”ל ישנם מספר גופים המעניקים תמיכה ליזמים, ובפרט פתרונות מימון שמאפשרים להם להתחיל להגשים את החלום.

מימון לעסקים מתחילים בערבות מדינה

מאחר שהתפתחותם של העסקים הקטנים היא אינטרס של המדינה, הרי שמשרד הכלכלה מקדיש לא מעט תשומת לב לנושא וגם משאבים כספיים.

השאלה הגדולה של סטארט אפיסטים היא איך מתחילים סטארט אפ בערבות המדינה, אופציה אחת היא קבלת הלוואה בערבות מדינה – מי שמעניק את ההלוואה הם הבנקים המסחריים, מי שמקבל את ההלוואה הם עסקים חדשים, קטנים ובינוניים, אשר נמצאו כעומדים בקריטריונים השונים, ואילו מדינת ישראל מהווה ערבה להלוואה ובכך מבטיחה תנאים טובים במיוחד.

ישנם מספר מסלולים במסגרת זו: עסק בהקמה יכול לקבל עד 500,000 ש”ח ואילו עסק קיים שהמחזור השנתי שלו הוא בין 6.25 מיליון ש”ח לבין 100 מיליון יכול לקבל הלוואה בגובה של 8% מהמחזור (עסקים עם מחזור קטן יותר יכולים לקבל עד 500,000 ש”ח).

ההחזר נפרש בכל מקרה על פני 5 שנים (כולל 6 חודשי גרייס) ויודגש כי על בעל העסק להשקיע כספים אותם גייס ממקורות אחרים בשיעור של לפחות 20% מסך ההשקעה הכולל.

דרך נוספת בה משרד הכלכלה מסייע לעסקים מתחילים היא חממות טכנולוגיות – שמטבען מיועדות למיזמים בתחומי הטכנולוגיה השונים. חממות אלה מופעלות ע”י חברות פרטיות שנבחרו במכרז ע”י המדען הראשי של משרד הכלכלה והן מספקות לעסקים תנאים אידיאליים לצמיחה כולל הון הכרחי, מעטפת לוגיסטית, ייעוץ בנושאים משפטיים ושיווקיים ועוד, כל זאת תמורת חלק מהמניות.

הלוואות ללא ריבית

אופציה נוספת של מימון לעסקים מתחילים היא האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית (IFLA), שעוזרת גם לאנשים פרטיים ולא רק לעסקים.

גובה ההלוואה לעסקים, חדשים כמו גם ותיקים שמחזור הפעילות החודשי שלהם הוא עד 150,000 ש”ח, הוא 90,000 ש”ח וניתן לפרוש את ההחזר על עד 45 חודשים. בנוסף מפעילה IFLA מסלול ייחודי ליזמים בעלי מוגבלויות, מתוך רצון לסייע להם להשתלב בחברה באופן יצרני ומיטיב במיוחד עבורם.

קרן נתן

אחד הערכים המנחים את איש העסקים הדרום אפריקאי נייתן קירש הוא סיוע ליזמים בכל התחומים, שכן הוא מאמין כי כלכלה בריאה נשענת על יזמות וכי לכל אדם הזכות להגשים את עצמו.

קרן נתן אותה הקים מעניקה הלוואות של עד 240,000 ש”ח, ללא ריבית והצמדה. אל בקשת התמיכה מקרן זו כדאי לצרף תוכנית עסקית מסודרת – באופן כללי מומלץ ליצור תוכנית כזו, הן לקראת גיוס הון ממשקיעים והן על מנת להבין טוב יותר את מהות העסק, יתרונותיו, קהל היעד העיקרי שלו וכו’.

קרן צפונה דרומה

קרן צפונה דרומה מעניקה סיוע ומימון לעסקים מתחילים בצפון הארץ ודרומה, וזאת לנוכח חשיבות פיתוח הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.

הקרן מעניקה הלוואות בגובה של עד 2 מיליון ש”ח, אולם יודגש כי היא מיועדת לעסקים שכבר פועלים ולא לאלה שעדיין נמצאים בשלב ההקמה. בנוסף חשוב לדעת כי קרן צפונה דרומה פונה לעסקים בתחומי התעשייה (או שירותים תומכי תעשייה) בעלי ערך מוסף מבחינה תעסוקתית.

קרנות קורת

עוד אופציה בולטת של מימון לעסקים מתחילים היא קרנות קורת, אשר מפעילות מספר מסלולים ובהם הלוואות מיקרוקרדיט, הלוואות לעסקים חברתיים והלוואות ליזמים בני המגזר הערבי.