back to Blog

האם להשקיע בסטארט אפ באמצעות קבוצות משקיעים או באופן עצמאי?

ההחלטה להשקיע בסטארט אפ חדש יכולה להיות מאוד מרגשת. קל מאוד לגלוש לאופוריה או להתחיל “לספור את הכסף” מוקדם מדי, כדאי להימנע מכך. כדאי לזכור שעל מנת להמיר את ההשקעה שלכם ברווח, שלא לדבר על אקזיט, יש צורך בסבלנות ובזמן. לרוב, שנתיים, ארבע שנים ויותר זה פרק זמן מינימלי שרק לאחריו תדעו להיכן זה הולך. לפני שאתם מוציאים כסף מהכיס, רושמים צ’ק או שולחים העברה בנקאית, קחו בחשבון שיש שתי דרכים עיקריות לבצע השקעות בסטארט אפ. דרך אחת היא להשקיע לבד, באופן עצמאי. דרך אחרת היא להצטרף לקבוצה.


עד כמה אתם מכירים את קבוצת המשקיעים

אם שמעתם על כך שמתארגנת קבוצות משקיעים, זה בהחלט משהו ששווה בדיקה. המון השקעות בסטארט אפ נעשות על ידי קבוצות כאלה או אחרות ונוכל לתת כמה טיפים בנושא. אם מבחינתכם מדובר בקבוצה של אנשים שאתם לא מכירים, התחילו לבדוק ולחפש מידע עליהם. אם אתם לא מגלים שום מידע על המשקיעים האחרים, אין לכם באמת סיבה ללכת בעקבותיהם או איתם. לעומת זאת, אם אתם מגלים כי המשקיעים הללו הם בעלי היסטוריה של הצלחות בסטארט אפים קודמים, זה בהחלט נקודה לזכותם. תוכלו לנסות לחפש מידע בכל מיני רשימות שכן רשימת משקיעים בדרך כלל כוללת אנשים שיש להם ידע בהשקעות ויכולת לנתח ולהעריך השקעות. טיפ נוסף – בדקו האם הקבוצה היא בעלת ערך מוסף בתחום הרלוונטי. כלומר, אם מדובר במשקיעים שיש להם ניסיון בסטארט אפים בתחום הביו טק, למשל, זה לא אומר שהם יצליחו באותה הצורה בתחומים אחרים, כגון פינטק.


למה לבד, למה בקבוצה


אם אתם לא ממש מבינים יותר מדי על עולם הסטארט אפים ואם מעולם לא השקעתם קודם לכן, זה די הגיוני שתרצו להשקיע עם קבוצה. קבוצה נותנת ביטחון. גם אם אתם לא מבצעים את כל הבדיקות שכדאי וצריך, קיים סיכוי טוב שמישהו אחר בקבוצה עשה את הבדיקות הללו בשבילכם. אבל, אם אתם בעלי ידע ואתם בודקים את הדברים לעומק, יש הרבה היגיון בבחירה לעשות את הדרך לבד. ככל שההשקעה מתחלקת בין יותר משקיעים, כך גם הרווח בסופו של דבר יתחלק בין יותר אנשים.


כאשר משקיעים בקבוצה, אתם במידה מסוימת תלויים לא רק בעצמכם. גיוס משקיעים סטארט אפ צריך להביא בחשבון את הצרכים והרצונות של כל חברי הקבוצה. למעשה, את הקבוצה מנוהלת על ידי גורם שיש לו כוח יותר מאשר לכל השאר, זה יכול לפגוע במשקיעים האחרים. כאשר אתם משקיעים לבד, אתם יכולים לדעת יותר בקלות מהם התגמולים עבור ההשקעה. אתם יכולים להשפיע יותר על קביעת מדיניות, במידה ואתם רוצים להיות משקיעים פעילים. אם חשוב לכם לא רק להסתכל על ההשקעה מרחוק ואם אתם בעלי יכולת לתרום ולא רק בכסף, השקעה יחידנית יכולה להיות דרך מאוד מתאימה בשבילכם.


נסיים עם יתרון וחיסרון, שגם אותם צריך להביא בחשבון. היתרון של השקעה בקבוצה הוא שלעיתים תוכלו להצטרף גם אם יש לכם סכום יחסית נמוך להשקעה. זה עשוי לאפשר לכם אפילו לפזר השקעה תוך הצטרפות לכמה וכמה קבוצות של משקיעים בו זמנית. החיסרון של השקעה בקבוצה הוא שיכול להיות שלא תהיה לכם יכולת להשפיע באופן אישי על התגמולים. בקבוצה לרוב יהיה גורם מרכזי שהוא זה שנושא ונותן עם היזמים, על התגמולים, על הפרוצדורות של דילול מניות, חלוקת בונוסים, דיבידנדים עתידיים וכיוצא בזה.