back to Blog

האתגר והאפיקים בתהליך גיוס כספים לפרויקטים

גיוס כספים לפרויקטים הוא תמיד אתגר לא פשוט עבור היזמים שמנסים להשלים את הפרויקט. בין אם מדובר בפרויקט נדל”ן, בין אם בסטארט אפ, בין אם במיזם תרבותי ובעצם כל פרויקט בכל תחום מחייב משאבים כספיים ולא קל לגייס אותם.

מצד שני, כיום ישנם לא מעט אפיקים המאפשרים ליזמים למצוא משקיעים פרטיים או אחרים, וכדאי להתעמק בהם על מנת ליצור את הפרויקט ולהגשים את החלום שעומד מאחוריו.

הון אישי ורתימת המשפחה והחברים הקרובים

עבור מי שנרתע מהתהליך של גיוס כספים, וכן במקרים של פרויקטים שנמצאים בשלב ראשוני מאוד של רעיון בלבד, ישנה האפשרות של גיוס הון הכרחי ממקורות אישיים (חסכונות וכו’) וכן מבני משפחה וחברים קרובים.

מצד אחד דרך זו חוסכת את הקושי הטמון באיתור משקיעים פוטנציאליים ושכנועם. מצד שני, כבר היו לא מעט מקרים שבהם יחסים משפחתיים או חברויות עמוקות ספגו זעזוע עז בעקבות השקעה שלא הוכיחה את עצמה, כך שמומלץ לשקול היטב אם כדאי לסכן יחסים שכאלה עבור מימון פרויקט.

מימון המונים

אחת הדרכים היותר מעניינות ויותר מדוברות של מימון לעסקים מתחילים היא מימון המונים.

האתרים שמאפשרים ליזמים גיוס כספים לפרויקטים שלהם – ובעיקר קיקסטרטר, מימונה, הדסטארט, פאנדרייזר ואינדיגוגו, וכן קראודפנדר וקראודקיוב – הם גן עדן בעיקר למיזמים קטנים יחסית שגם ההון הדרוש להם לא גדול מדי.

יזמים הפונים לאופציה של מימון המונים חייבים לזכור שלא קל לשכנע את הציבור הרחב להשקיע דווקא בפרויקט שלהם מתוך כל האופציות. על מנת להגדיל את הסיכוי שבסופו של דבר יגויס הסכום הדרוש חשוב להשקיע לא מעט מחשבה בהצגת הפרויקט בצורה המושכת ביותר ובמקביל להציע תמורה משתלמת למשקיעים (עם עדיפות מובהקת למוצר של ממש). מסיבה זו אופציית מימון ההמונים אינה מתאימה למשל לסטארט אפים שקהל היעד שלהם הוא חברות.

גיוס כספים לפרויקטים דרך קרנות השקעה

אופציה בולטת נוספת של גיוס כספים לפרויקטים היא דרך קרנות השקעה.

ישנם סוגים רבים של קרנות המממנות פרויקטים ומיזמים. חלקן מתפרשות על פני מנעד רחב של תחומים ואחרות מתמקדות בתחום ספציפי (למשל קרנות השקעה בפרויקטים של תמ”א 38 או התחדשות עירונית באופן כללי), חלקן מעדיפות סטארט אפים בתחילת דרכם (עוד בשלב ה- PreSeed) וחלקן משקיעות רק בחברות שכבר הגיעו לשלב שבו יש להן ביד מוצר שעובד ללא תקלות, ובאופן כללי כאמור האפשרויות רבות ומגוונות.

מסיבה זו חובה על כל מי שמנסה להוציא פרויקט אל הפועל ללמוד אילו קרנות מציעות מימון בתחום הפעילות שלו, אילו מתאימות לשלב בו נמצא הפרויקט ובאופן כללי מהן הקרנות שהסיכוי כי ישקיעו בפרויקט שלו הוא הגבוה ביותר. ניתן כמובן לפנות למגוון רחב מאוד של קרנות בתקווה כי אחת מהן תיענה בחיוב אולם כדאי לזכור שלהתפזרות רבה מדי ישנו מחיר, ובדרך זו עלול להתבזבז זמן יקר, מה גם שריבוי תשובות שליליות עלול לרפות גם את ידיהם של הנחושים והאופטימיים ביזמים.

כמה כסף לגייס?

במקביל לבחירה באפיק גיוס הכספים האופטימלי, ובמסגרתו מציאת הדרך הטובה ביותר לגייס את הכסף במינימום זמן ומאמץ, יש לתת את הדעת גם על סכום הכסף אותו שואפים לגייס.

הדבר חשוב במיוחד כשמדובר על השקעות בסטארט אפ, שכן בהתאם לסכום הכסף המגויס כך אחוז המניות שניתן בתמורה, ואף יזם לא רוצה לוותר על חלק גדול מדי בחברה שהקים (מה גם שהדבר עלול להוביל לסטייה מהדרך ומהערכים שעומדים בבסיס המיזם).

מצד שני לא טוב להצטנע יתר על המידה – אין טעם לצאת למסע גיוס כספים לפרויקטים רק כדי לגלות שהכסף נגמר עוד לפני שהפרויקט הושלם כך שאין מנוס מיציאה לגיוס נוסף.