back to Blog

תהליך גיוס כספים למיזם

מיזמים עסקיים הם אחד ממנועי הצמיחה רבי העוצמה, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינת איכות החיים של כולנו, שהרי כל מיזם נולד כתוצאה מבעיה או צורך שהציקו לרבים מאיתנו. אבל כדי שאותם מיזמים עסקיים יהפכו מרעיונות, מרהיבים ככל שיהיו, למוצר מוגמר יש צורך בהשקעת משאבים רבים: זמן, מחשבה, אנרגיה וכמובן כסף – וגיוס כספים למיזם הוא תהליך לא פשוט.

לא פשוט, אבל בהחלט אפשרי, ובימינו ישנם כמה מסלולים שבהם יכולות חברות טכנולוגיה ומיזמים אחרים בשלב כזה או אחר של ההתפתחות לגייס את ההון הדרוש להם לשם פעילותן ולשם פיתוח הרעיון הראשוני. האופציות הבולטות הן מימון המונים, קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים, בנקים וחממות.

מימון המונים

אחת האופציות היותר מדוברות ומסקרנות, כמו גם נגישות, היא מימון המונים. אתרים כמו מימונה ו-headstart הישראלים או Kickstarter הבינלאומי מאפשרים כמעט לכל מיזם לפנות לגולשים ולנסות לגייס מהם את הכסף הדרוש להם.

מימון המונים זוכה לפופולריות בעיקר משום שהוא נתפש כפשוט יותר, שהרי לכאורה קל יותר לשכנע 1000 איש להשקיע כל אחד 100 ש”ח מאשר לגרום לאדם אחד להשקיע 100,000 ש”ח (בין אם מכספו הפרטי ובין אם כמנהל קרן השקעות או בנק). מצד שני, לא תמיד קל לשכנע אנשים רבים להשקיע במיזם, גם אם ההשקעה נמוכה יחסית, ובנוסף חובה להציע תמורה אמיתית לכל משקיע בהתאם לגובה ההשקעה.

באופן כללי גיוס כספים מהציבור הרחב מחייב מחשבה מעמיקה, וכך למשל מומלץ להתחיל להפיץ את דבר הפרויקט (ברשתות חברתיות וכו’) רק לאחר שכבר גויס חלק בלתי מבוטל מסכום היעד – שכן אחרת הגולשים שיתלבטו אם להשקיע או לא עלולים להירתע מכך שאף אחד אחר עדיין לא שם את כספו על אותו מיזם.

גיוס כספים למיזם באמצעות קרנות הון סיכון

קרנות הון סיכון רלוונטיות במיוחד כשמדובר על גיוס כסף לסטארט אפ. גם אפיק זה מחייב תכנון מוקדם: כך למשל ישנן קרנות המשקיעות בעיקר במיזמים שנמצאים בראשית הדרך בעוד אחרות מעדיפות לשים את כספן דווקא על חברות שכבר פיתחו אבטיפוס ראשוני, ועל מנת שלא לבזבז זמן יקר ומשאבים, ולהיתקל בדחיות מסתכלות, כדאי לברור בקפידה את הקרנות אליהן פונים. בנוסף יש לגבש תוכנית עסקית מדויקת ומשכנעת על מנת שהקרן תבחר דווקא בסטארט אפ שלכם מבין כל הפונים אליה.

איתור משקיעים

אופציה נוספת היא משקיעים פרטיים. הבסיס של חיפוש משקיע לעסק חייב להיות הבנה מעמיקה של אופי המשקיע האופטימלי: האם הוא מספק למיזם רק הון חיוני? האם משקיע שיצטרף כשותף שתורם מהידע והניסיון שלו יועיל יותר? ואולי כדאי בכלל לחפש משקיע אסטרטגי שיוכל גם לפתוח דלתות כאלה ואחרות שיאפשרו לעסק להתפתח?

בנקים

אפשרות נוספת של גיוס כספים למיזם היא כמובן באמצעות הבנקים.

ההבדל העיקרי בין אפיק זה לבין שני המסלולים הקודמים הוא שהכסף ניתן כהלוואה אבל מצד שני אין צורך להקצות מניות בחברה/מיזם (בעוד קרנות הון סיכון ומשקיעים מקבלים כמובן חלק בחברה תמורת ההון שסיפקו).

עוד כדאי לדעת שישנם מסלולים המאפשרים קבלת ערבות מדינה להלוואה, דבר שהופך אותה לעוד יותר משתלמת.

חממות

גיוס כספים למיזם אפשרי גם באמצעות החממות השונות שפועלות בארץ.

היתרון הבולט של דרך זו לגיוס כספים הוא שבמסגרת החממה זוכים לא רק לעזרה כספית אלא לתמיכה מקיפה, שכוללת בין השאר מעטפת לוגיסטית, ייעוץ משפטי, סיוע בשיווק ועוד.

השהות במסגרת חממה מעצימה נמשכת עד שנתיים-שלוש, ובתמורה לכל אלה יש להקצות אחוז מסוים של מניות במיזם.