back to Blog

איך להתחיל סטארט אפ וגם להצליח

לא מעט אנשים מסתובבים עם רעיון לסטארט אפ, או אפילו כמה וכמה רעיונות לסטארט אפים, אבל לא יודעים איך להתחיל סטארט אפ, כלומר מה בעצם צריך לעשות כדי להתחיל להניע את הגלגלים ולגרום לחלום להפוך בסופו של דבר למציאות.

העצה הראשונה שמקפידים לתת כל מי שכבר “עשו את זה”, כלומר הובילו סטארט אפ בדרך הפתלתלה מרעיון גולמי עד למוצר שעובד בצורה מושלמת ונהנה מקהל לקוחות רחב, או עד לאקזיט מתגמל, היא לחשוב טוב טוב אם באמת קורצתם מהחומר של הקמת סטארט אפ.

חשוב להדגיש: על מנת לברוא חברה שתדלג מעל שלל מהמורות ותתמודד בהצלחה עם אינספור מכשולים נדרש אופי ייחודי, כך שהתחום באמת לא מתאים לכל אחד. למעשה, במקרים רבים מי שמסתובב זמן רב עם רעיונות כאלה ואחרים לסטארט אפים ולא באמת מנסה לפעול למימושם, מן הסתם לא מצויד באישיות המתאימה, או לכל הפחות עדיין לא בשל ליצירת סטארט אפ אמיתי.

איך להתחיל סטארט אפ בלי כסף?

התשובה הראשונה לשאלה איך להתחיל סטארט אפ היא בעצם תשובה לשאלה “איך לא להתחיל סטארט אפ?” – “לא להשקיע סכומי כסף גבוהים מייד בהתחלה”.

אין חובה לשכור משרדים מפוארים באזור מבוקש, לא כדאי לשכור עובדים לפני שמגבשים תוכנית עסקית, ובאופן כללי רצוי להתחיל עם השקעה של מרץ, יצירתיות, תכנון מושכל, מחשבות מעמיקות ובעיקר הרבה נחישות ולאו דווקא עם השקעה כספית.

חשיבותה של התוכנית העסקית

תוכנית עסקית לסטארט אפ היא דוגמה מצוינת לנכונות האמרה “סוף מעשה במחשבה תחילה” – פשוט אי אפשר להתחיל סטארט אפ איכותי בלעדיה. זאת אומרת אפשר, אבל הסיכוי להצליח – שגם כך אינו גבוה, ועל פי הערכות שונות עומד על פחות מ-5% – הופך נמוך עוד יותר.

בפרט ישנה חשיבות קריטית למענה מדויק ומפורט, ובעל אחיזה אמיצה במציאות כמובן מבלי לנסות לייפות את התמונה, לסעיפים הבאים:

* בעיה – אחת הטעויות הנפוצות היא להתלהב מרעיון למוצר מגניב, אבל סטארט אפ אמור לפתח מוצר שמספק פיתרון לבעיה כלשהי. אם אין בעיה, אין סיבה לקנות את המוצר, ואם אין סיבה לקנות את המוצר אין טעם להשקיע בהקמתו של סטארט אפ.

* היתכנות – גם אם יש בעיה אין פירוש הדבר שהפיתרון שאתם חושבים לפתח אכן יפתור אותה ביעילות. מסיבה זו יש לבחון היתכנות טכנולוגית של פיתוח הרעיון (כלומר האם הדבר בכלל אפשרי) וכן היתכנות כלכלית (האם עלות הפיתרון תהיה סבירה כך שמי שסובל מהבעיה ירצה לאמץ אותו). במקרים מסוימים נדרשת גם בחינת היתכנות משפטית.

* פוטנציאל – קיומה של בעיה והיתכנותו של הפיתרון אינם מבטיחים עדיין כמובן פוטנציאל מכירות מספיק גדול שיצדיק את כל ההשקעה הכרוכה בהקמת והצמחת סטארט אפ. במסגרת התוכנית העסקית יש לבחון את קהל היעד של המוצר ועד כמה הוא נרחב. בהקשר זה יש כמובן לבחון גם קיומם של מוצרים אחרים המציעים פתרונות, מתחרים וכו’.

מציאת מסגרת תומכת

אם התוכנית העסקית מוכיחה כי לרעיון שלכם יש פוטנציאל של ממש, אפשר לעבור לשלב הבא.

בשלב זה התשובה לשאלה איך להתחיל סטארט אפ היא שכדאי למצוא מסגרת תומכת, כשהאופציה הטובה ביותר היא חממה טכנולוגית, או לחילופין אקסלרייטור.

חברת סטארט אפ שמצליחה להתקבל לתוכנית שכזו נהנית ממעטפת תומכת, הן לוגיסטית, הן כספית והן בדרכים אחרות. במצב שכזה גם ניתן להתחיל לשכור עובדים חיוניים שיהוו שותפים מלאים לדרך.

חשוב מאוד לבחור עובדים לא רק על פי כישוריהם המקצועיים אלא גם על פי אישיותם, שכן כאמור דרכו של סטארט אפ להצלחה רצופה מכשולים המחייבים התמודדויות לא פשוטות.