back to Blog

איך להבטיח מימון לפתיחת סטארט אפ?

האתגר הראשון העומד בפני ההצלחה של סטארט אפ הוא המימון שלו. רעיון חדשני, פורץ דרך ומגניב ככל שיהיה, צריך שישקיעו בו כסף כדי שהוא יכניס לכם כסף.

הצעד הראשון במימון הוא בדרך כלל מימון עצמי, או גיוס כספים ראשוני בין משפחה וחברים. אבל ברגע שאתם עוברים את הצעד הראשון הזה אתם צריכים מימון רציני יותר – בנק או קרנות הון סיכון שנותנות מימון לחברות סטארט אפ.

מתי פונים בבקשה למימון הסטארט אפ

עד לשלב ההנפקה, סביר שתצטרכו להשיג מימון יותר מפעם אחת. בגדול, אפשר לחלק את התהליך של מימון סטארטאפים וכיוצא מכך את התהליך של סבבי גיוס הון, ל-5 שלבים בהתאם לשלב בו נמצאת החברה:

Pre seed – רעיון על הנייר בלבד – היזמים השקיעו סכום ראשני ומינימלי.

Seed – פיתוח מוצר ברמה בסיסית לא מסחרית. נדרש גויס הון ראשוני, בד”כ ממשקיע פרטי.

Early stage – פותח מוצר ראשוני, הנמצא בגרסת בטא או יותר, קיים בסיס לקוחות מסוים, אין הכנסות או הכנסות נמוכות. בשלב הזה בד”כ מתבצע גיוס הון מקרנות הון סיכון. לפעמים יש שני סבבים של גיוס הון. אפשר לשקול מיזוג עם חברה גדולה או לבצע אקזיט.

Later stage – המוצר בשל וקיים בסיס לקוחות גדול המשתמש במוצר. ההכנסות הן עד כדי רווח תפעולי ויותר. גיוס בשלב זה מתבצע כדי לפתח מוצרים חדשים או כדי לחדור לשווקים חדשים. נדרש מימון ביניים – בדר”כ מקרנות הון סיכון, או ע”י מיזוג עם חברה גדולה. אפשר גם לבצע אקזיט או להמשיך לעבוד באופן עצמאי (אם יש הכנסות מספקות).

IPO, הנפקה בבורסה – החברה מבוססת, בעלת בסיס לקוחות רחב. ההכנסות גבוהות. גיוס הון ע”י הנפקת מניות בבורסה, או גיוס חוב (אג”ח)

איך מגדילים את הסיכוי לקבלת מימון

צעד הראשון להשגת המימון הוא יצירת תוכנית עסקית לסטארט אפ, בדגש על תוכנית פיננסית לסטארט אפ. תוכנית שכזו חייבת להיות נטועה בקרקע ומעוגנת היטב במספרים, כדי שהסטרט אפ שלכם יקבל את המימון שהוא צריך כדי לצמוח.

כשאתם הולכים לפגוש את מנהלי האשראי, שיחליטו אם לתת לכם כסף או לא, אתם חייבים להיות מוכנים היטב – ועדיף אחרי שהתייעצתם עם יועץ עסקי לסטארטאפים. יועץ כזה יאפשר לכם להציג לבנק תוכנית עסקית לסטארט אפ, ש”תעבור” את מנהל הבנק. אמנם מדובר בתוכנית עסקית פשוטה, אך היא חייבת להיות תכל’סית ונטועה היטב במציאות ובמספרים אמיתיים – כלומר מסבירה לבנק איך העסק שלכם יחזיר את ההלוואה שהוא עומד לקבל.

האנשים שתפגשו ידעו לבצע הערכה מדויקת של פוטנציאל העסק שלכם. לכן כשאתם הולכים לבנק, אתם חייבים להבין את הנהלים של הבנקים ואת “הראש” של מנהל הסניף.

למה? כי יש בנקים וסניפים שנותנים אשראי בקלות גדולה ויש מנהלי סניפים שיש להם יותר סמכויות לתת לכם אשראי. יועץ עסקי לסטארטאפים יעזור לכם לבחור את המקום שבו יש לכם את הסיכוי הטוב ביותר לקבל את הלוואה שאתם צריכים.

הציגו יכולת החזר

יכולת ההחזר שלכם, התחזית שתציגו לבנק בנוגע ליכולות העתידיות שלכם להחזיר את ההלוואה, היא אחד הפרמטרים העיקריים שיקבעו האם הבנק ייתן לכם הלוואה או לא. אחת הטעויות הנפוצות הוא להראות לבנק תחזית שבה אתם לא מושכים משכורת בחודשים הראשונים. קיימות טעויות נוספות המפחיתות את הסיכוי שלכם לקבל את ההלוואה. אפשר להימנע מהן בקלות בעזרת ייעוץ עסקי לסטארטאפים. ייעוץ כזה הוא השקעה נבונה לפני גיוס ההון הראשוני הנדרש לכם.

מה עוד

כדי לעלות על הדרך הנכונה יש עוד כמה דברים שחשוב להתעכב עליהם:

בדיקת כדאיות כלכלית (Go -No Go), הכוללת הפקת אבטיפוס, הגדרת הקונספט, בדיקת שוק, הערכת תקורות והערכת יכולת פיננסית.

תוכנית כלכלית הכוללת את עלויות ההקמה ואת עלויות ההרצה – שיווק, תפעול מלאי ראשוני והוצאות קבועות. תוכנית כזאת תיתן לכם מספר, שאומר האם לאחר קבלת המימון לסטרטאפ הוא עדיין צפוי להיות רווחי וכדאי כלכלית. יועץ עסקי, המכיר את השוק ובקיא בתהליכים של מימון סטארטאפים, יהפוך את התוכנית העסקית לריאלית יותר ולכן גם לישימה יותר ולבעלת סיכויים גבוהים לקבל את המימון הנכסף.

להשיג את מירב האפקט

כדי להשיג מימון לסטארט אפ, עליכם ליצור לעצמכם את התנאים האופטימליים: פגישה עם מנהל הבנק ואתו בלבד, תכנית עסקית ולדעת בע”פ את המספרים, התחזיות והפרטים הקטנים, הצגת אמינות, אופטימיות ויציבות.

אתם לא חייבים לקיים את הפגישה הזו לבד – יועץ עסקי לסטארטאפים יכול לעזור לכם לצלוח אותה היטב – הוא יעזור לכם לבחור את הסניף הנכון, יעזור לכם לבנות תוכנית עסקית לסטארט אפ שתהיה גם פשוטה וגם מדויקת וגם יקנה לכם ביטחון במה ואיך להגיד.