back to Blog

איך לבחור משקיע פרטי שיעזור לעסק שלכם לממש את הפוטנציאל שלו?

עסק מצליח נשען על מוצר איכותי שמספק מענה אפקטיבי לצורך אמיתי ונפוץ, או לחילופין על שירות שפותר בעיה משמעותית, אבל לא רק: אין כמעט עסק שלא זקוק בשלב כזה או אחר של התפתחותו, בין אם תוך כדי הקמה ובין אם במהלך הפעילות השוטפת, להון נוסף על זה שיש בידיו כדי לממש את הפוטנציאל שלו.

בימינו ישנו מגוון רחב של אפיקים שבהם ניתן לגייס כספים, ואחת האופציות שכדאי לשקול היא מציאת משקיע פרטי.

קרובי משפחה וחברים קרובים שמאמינים בכם

אופציה אחת של משקיעים, שנלקחת תמיד בחשבון ובפרט במהלך הקמת עסק חדש, היא קרובי משפחה וחברים קרובים. אמנם לא מדובר במשקיעים קלאסיים, שעושים זאת כדי להרוויח כסף בזכות ההשקעה שלהם, ומן הסתם הסיבה העיקרית להשקעה מצד בני משפחה וחברים היא רצון לסייע לכם לממש את הפוטנציאל שלכם ושל העסק שלכם, אבל בסופו של דבר גם הם מצפים לקבל את כספם בחזרה כשהעסק יעמוד על רגליו ויתחיל להרוויח.

היתרון העיקרי של גיוס כספים בדרך זו הוא שאתם פונים לאנשים שמכירים אתכם וסביר להניח שגם סומכים עליכם. זהו גם החיסרון העיקרי – אם חלילה העסק ייכשל ולא תוכלו להחזיר את הכסף למשקיעים, גם היחסים האישיים שלכם עלולים להיפגע ולא רק העסק.

גיוס המונים

אופציה אחרת של משקיעים פרטיים – וחשוב להדגיש שכשמדובר על משקיעים פרטיים הכוונה היא לאלטרנטיבה למשקיעים המוסדיים (בנקים, חברות ביטוח וכו’) ולקרנות ההשקעה למיניהן – היא ליצור פרויקט מימון המונים.

זוהי אופציה חדשה יחסית, תוצר בעיקר של ההתפתחות הטכנולוגית ושל מיצוי היתרונות של האינטרנט. מימון המונים נשען על פנייה לקהל רחב מאוד באמצעות פלטפורמות ייעודיות, שהמוכרות שבהן הן הדסטארט, אינדיגוגו וקיקסטארטר, וגיוס סכום כסף צנוע יחסית מכל אדם, אבל כזה שמצטבר לסכום הדרוש לעסק בזכות ריבוי המשקיעים הקטנים.

מימון המונים מתאים בעיקר לעסקים שיכולים להציע תמורה הולמת – למשל יצרני אופניים חשמליים חדשניים יכולים לגייס את הכסף הדרוש לפיתוח ולייצור תמורת הבטחה לשלוח למשקיעים זוג אופניים לכשיושלם הייצור, ועוד סוג של עסקים שיכולים ליהנות מאוד מהאפשרות הזו היא עסקים שמבוססים על שליחות ויכולים לרתום אליהם משקיעים רבים בזכות הערכים שהם מייצגים.

אנג’לים

אנג’ל הינו משקיע פרטי מקצועי, כלומר אדם בעל ניסיון רב בהשקעות פרטיות בעסקים שונים ובפרט בתחום ההיי-טק על שלוחותיו השונות.

היתרון העיקרי של גיוס משקיעים פרטיים שהם אנג’לים הוא שאותם “מלאכים” מביאים איתם לא רק את הכסף הדרוש לעסק אלא גם ניסיון נרחב בתחום הפעילות של העסק, ידע יקר ערך וקשרים שעשויים לפתוח דלתות רבות – כך שאנג’ל הוא גם למעשה קרש קפיצה אפקטיבי מאוד עבור עסק שהוא מאמין בו.

עוד כדאי לדעת בהקשר זה שגם המדינה מעוניינת לתמרץ השקעות מסוג זה, בזכות הערך המוסף שלהן. בהתאם כבר ב-2011 הוכנס לחוק המדיניות הכלכלית (שחוק שנקרא גם “חוק ההסדרים”) של אותה שנה סעיף שכלל הקלות מס לאנג’לים שישקיעו בסטארט אפים. למרבה הצער ההקלות לא היו מספיק אטרקטיביות ומעגל האנג’לים נותר מצומצם למדי, וזהו גם החיסרון העיקרי של אפיק זה, ריבוי הבקשות שמופנות לכל אנג’ל ועל כן הסיכוי הנמוך יחסית לתשובה חיובית (גם אם בינתיים עודכן החוק, ההטבות הפכו משמעותיות יותר וכדאיות ההשקעה של משקיעים פרטיים הפכה גבוהה יותר).

משקיעים פרטיים אסטרטגיים

באופן כללי חשוב להחליט מראש אם מחפשים משקיע פרטי שיספק רק את ההון הדרוש או שמא האופציה העדיפה לעסק היא משקיעים פרטיים אסטרטגיים, שמהווים שותפים מלאים להתוויית הדרך ולהחלטות שונות.