back to Blog

חיפוש משקיע הינו תהליך מורכב – האם מצאתם משקיע כשיר לעסק?

עסקים שרוצים להתפתח זקוקים לכסף, לפעמים הרבה מאוד כסף. כך גם יזמים שרוצים להפוך חזון טכנולוגי או עסקי למציאות של ממש. אך מהיכן ניתן לגייס כסף לצרכי יזמות, לסטארטאפים, לחברות עסקיות ואף לחברות ציבוריות? לצד האפשרות לגייס הון באמצעות פניה לבנקים, יש אפשרות ליצור עניין בקרב משקיעים. משקיע או קרן של משקיעים יכולים להיות פתרון מימוני גם לעסקים חדשים וגם לעסקים שרוצים להשתרג מבחינה עסקית או שרוצים להרחיב את מעגל העסקים. אך האם כל משקיע יוכל באמת לסייע לעסק? בדרך כלל, משקיע כשיר יהיה בחירה מועדפת. לא מצאתם משקיע כזה? כדאי להמשיך לחפש.

מהו משקיע כשיר

המונח “משקיע כשיר” עשוי לגרום לבלבול בקרב יזמים ואפילו אנשי עסקים המכירים את הרעיון המשפטי של המונח “כשיר” מתוך הקשרים אחרים. חשוב להבין, משקיע כשיר איננו אך ורק אדם בגיר, שמבחינה חוקית הינו אחראי למעשיו, בשונה מאדם המוגדר כחסוי או כפסול דין.

משקיע שנחשב לכשיר צריך להיות אדם יחסית מתוחכם, אדם המוכר כמי שמבין את המורכבות הקיימת בעולם העסקי ואשר יכול להגן על האינטרסים שלו באופן סביר. מי שיפנה למשקיעים שאינם יכולים להיחשב ככשירים עשוי למצוא את עצמו מתמודד עם סוגיות בעייתיות. החוק מתייחס לעניין המשקיעים הכשירים ומוציא אותם מכלל המשקיעים שרובם אינם די מבינים בתחומי ההשקעות, המימון והפיננסים.

זהירות – משקיע לא כשיר

בדרך כלל, מקובל לראות למשל משקיעים מוסדיים בתור משקיעים שנחשבים לכשירים. אלה הם גופי השקעות שיכולים לדאוג לאינטרסים של עצמם, ואינם זקוקים להגנה חוקית מיוחדת אל מול יזמים ועסקים שנהנים מידע נרחב ומכוח בתור בעלי שליטה בעסק. גם קרנות מימון ומשקיעים מקצועיים, משקיעים שמגיעים מתוך תעשיית ההייטק למשל וכן משקיעים שמגיעים מתוך כל ענף אחר או שנשאו בעבר בתפקידים בכירים ייחשבו בדרך כלל למשקיעים כשירים. מי שיגייס מימון ממשקיעים שאינם כשירים ולא ייעשה זאת בזהירות – עשוי להסתבך. במצבים מסוימים משקיעים כאלה יוכלו לתבוע את היזם או בעל העסק בטענות שונות כגון ניהול לא תקין, לקיחת סיכונים לא פרופורציונאליים, אי גילוי נאות, שימוש לא תקין בנכסים וכיוצא באלה.

משקיעים – בלי סיבוכים

ללא ספק, גיוס משקיעים הוא תהליך מורכב. במיוחד הדבר נכון לגבי עסק שכבר ביצע כמה וכמה מהלכים עסקיים ואשר רוצה להמשיך ולהתפתח. כאשר עסק קטן מחפש משקיעים ומעניק להם תפקיד פעיל בעסק, לא ייראו את המשקיעים הללו כבלתי כשירים. ישנם מקרים שבהם בהחלט ניתן לגייס משקיעים שאינם בעלי ידע מיוחד אך היקף השקעתם יחסית מצומצם ולא הובטחו להם הבטחות לא הגיוניות או לא מציאותיות.

מי שמחפש משקיעים בסטארט אפ צריך להיזהר באופן מיוחד מניסיון לעגל פינות. כדאי לפנות למשקיעים מקצועיים, כשירים וכאלה שמבינים את כל ההשלכות של ביצוע ההשקעה. במידה ומדובר בשלב התחלתי של הסטארט אפ, ניתן להיעזר בחברים או בבני משפחה. השקעות כאלה נחשבות למסוכנות ולא מקובל לגייס באופן זה סכומי עתק. כאשר מדובר בגיוסי הון למיזמים שכבר רואים את ההצלחה מעבר לפינה, כאשר רוצים לפתח אב טיפוס או כאשר רוצים להתקדם לקראת הנפקה או לפיתוח מוצר מתקדם – קרנות מימון, אנג’לים ומשקיעים המצויים ברשימות מסודרות יהיו מקור מועדף להזרמת הון לעסק. לא מצאתם עדיין משקיע כשיר או שיש לכם התלבטות לגבי משקיע כזה או אחר? המשיכו לבדוק ולחפש. המשקיע הנכון, שיבצע את ההשקעה הנכונה יוכל לתרום לפיתוח עסקי בלא סיבוכים מיותרים.