back to Blog

הכללים החשובים עבור סטארטאפיסט מתחיל

להקים חברת הזנק, כלומר סטארטאפ זה עניין שונה מאוד מהקמה של כל חברה שפועלת בצורה מסורתית. אף אחד לא יכול להבטיח לכם הצלחה, אולם יש כללים שיוכלו לעזור לכם להימנע מטעויות או שגיאות שיכולים לפגוע אפילו ברעיון חדשני, מדהים ופורץ דרך.

לפני שנתחיל לפרט את הכללים, נציין שזוהי ככל הנראה המשימה של החיים שלכם. זו משימה מאתגרת, לא פשוטה אבל גם הרבה יותר מרגשת מכל מה שמניע איש עסקים או יזם בתחום שאיננו טכנולוגי – חדשני. אפשר לומר שכל סטארטאפיסט הוא בעצם חלוץ מודרני, אדם בעל חזון ורצון לשנות לטובה משהו בעולם. לאורך הדרך צריכים לפתור קושי או בעיה קיימת. מחפשים חידושים שישדרגו נישה מסוימת או אפילו את החיים של כולנו. טכנולוגיה רפואית פורצת דרך, שינוי האופן שבו אנחנו צורכים פנאי או מבלים, שינוי האופן שבו אנחנו שומרים קבצים או מתגוננים מפני וירוסים ממוחשבים, המצאת דרך טובה יותר לנווט בתוך או מחוץ לערים ועוד ועוד. הכל מתחיל בחלום, ממשיך עם רצון ומסתיים עם נחישות.

מה הנכס הטוב ביותר שאתם יכולים להעניק לעצמכם

כולם יגידו לכם שהדבר שכל סטארטאפיסט צריך זה רעיון מעולה. רעיון פורץ דרך, שיהיה חידוש גמור. לכל הפחות, אתם צריכים להשקיע במציאת פתרון שיהיה הרבה הרבה יותר טוב ויעיל מפתרונות שהגו יזמים חדשניים קודמים. אבל אנו סבורים שהנכס הכי טוב שאתם יכולים להתחיל איתו את הדרך הוא נחישות. במידה רבה, אורך רוח, נחישות והתמדה הם הכלים שמבדילים בין כאלה שהצליחו לממש את החזון לבין כאלה שנשרו בדרך והניחו לחלום שלהם להתפוגג. כשיש נחישות, אפשר לשפר עשרות מונים רעיון סביר ולהפוך אותו למוצר מנצח או לטכנולוגיה בשלה ובעלת מעוף.

הכל אנשים ולשם צריך לכוון

רעיון טוב שווה המון, אבל רעיון בפני עצמו לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב. יזמים רבים יכולים לספר לכם איך הם התאהבו ברעיון שלהם בצורה כזאת שהשכיחה מהם את האלף בית. כל רעיון צריך להתאים לאנשים, למי שיהיו לאחר מכן המשתמשים. לפתח מכונית מעופפת, לדוגמא, יכול להישמע מגניב. אבל אם התפעול של מכונית כזאת לא יכול להתבצע על ידי מסה קריטית של לקוחות, היישום לא יהיה אפשרי.

שיתוף פעולה חיוני בצוות מוביל

שואלים אותנו יש לי רעיון לסטארט אפ מה הלאה? אז ככה, כמעט תמיד, מומלץ להתאגד עם שותפים לדרך. צוות תמיד יהיה חזק יותר מאדם אחד או שניים. השתדלו לאגד סביבכם אנשים עם יכולות וכישורים משלימים. אל תחששו מאנשים שיאתגרו אתכם או ישאלו שאלות קשות. להפך, עודד את הצוות להיות מעורב לחפש כל הזמן במה הרעיון טוב ובמה צריך לחדד אותו. בנוסף, הקפידו ליצור חזון משותף שתמיד ישאיר אתכם על הדרך הנכונה. גם כאשר מתגלעים קשיים, אותו חזון משאיר אתכם ממוקדים ומחזיר אתכם למסלול. דעו שהרבה אנשים ספקנים שאינם מבינים מהו סטארטאפיסט יגלו סקפטיות כלפי הדרך שלכם. התעלמו מגישה שלילית מבחוץ, שאיננה תורמת דבר. ביקורת עניינית, לעומת זאת, תעזור לכם להמשיך להשתפר ולשפר.

הדרך לחצוב רעיונות טובים

אם יש לכם רעיון טוב, מצבכם טוב. אבל יתכן מאוד שאתם מחפשים יזמות עסקית רעיונות שאפשר לקדם. הרעיונות הטובים אף פעם לא יהיו מנותקים מהעולם שסביבנו. שאלו את עצמכם וגם אחרים, איזה מוצר או שירות יהפוך את המציאות היום יומית או את החיים בכלל ליותר טובים, במובן עמוק ומהפכני. חפשו פתרונות מיושנים, שאפשר לפתור בדרך טכנולוגית מתקדמת. קראו הרבה ספרות מקצועית ובדקו חידושים והמצאות בכל נושא שקרוב ללבכם. ההשראה מכל אלה תניב לכם הרבה מאוד רעיונות טובים. לאחר מכן, חשבו איזה מהרעיונות הללו אפשר לישם בצורה יחסית מהירה או במסלול מובנה.

איך ליצור מוצר מוצלח

אי אפשר להיות סטארטאפיסט בלי הרצון והתשוקה הבלתי נדלים ליצור משהו מהפכני, מוצר מוצלח וטוב. אחרי שקיים רעיון, צריך לבדוק עם אנשים שצפויים להשתמש במוצר הסופי, מה הם חושבים עליו. אתם לא צריכים לחשוף בדיוק את הרעיון שלכם אלא להתייחס לבעיה שהוא פותר. למשל, אם אתם חושבים על מדפסת שמדפיסה ארוחת ערב משובחת, בדקו מה אנשים היו חושבים על ארוחת ערב טרייה, שמכינה את עצמה. בדרך ליצירת מוצר מנצח, נסו להכין אב טיפוס שימחיש למשקיעים את המוצר הסופי. זה לא חייב להיות מוצר שעובד פיקס, אבל הוא צריך להמחיש מה אתם בוראים בסופו של דבר. בשורה התחתונה, רק בנקאות לסטארט אפ תאפשר לכם לממש את הרעיון. רק משקיעים שיאמינו בכם ובמוצר שלכם, יסכימו ללוות אתכם ולהזרים את ההון הדרוש.

הישארו תמיד על המסלול המהיר וארגנו משימות

כאשר אתם נכנסים למסלול של פיתוח, הקפידו לשמור על אנרגיה חיובית. הישארו תמיד על המסלול המהיר של מרץ ופעילות. ארגנו משימות לעצמכם ולאחרים, תוך מיקוד במטרות משנה או ביניים. קבעו לוחות זמנים ותחזיות לעתיד. מצאו את הזמן להעביר עדכונים לקהילה של משתמשים אפשריים, שיחשפו לעובדה שאתם מפתחים מוצר שיענה עבורם על צורך חשוב עבורם.

עשו שיעורי בית לפני שחותמים על חוזה עם משקיעים

לפני שאתם חותמים על הסכם עם משקיעים, קבלו ייעוץ עם עורך דין הבקיא בהסכמים כאלה. עשו שיעורי בית ובדקו מה המשמעות של דילול האחזקות שלכם בחברה. יש לנסח היטב את מערכת היחסית ואת אופי קבלת ההחלטות. יש משקיעים שרוצים להשפיע יותר ויש כאלה שרוצים להשפיע פחות. חשוב שהכל יהיה מנוסח ומוגדר כדי למנוע חילוקי דעות בצמתי החלטה קריטיים.