back to Blog

השלבים החיוניים בתהליך גיוס כסף לסטארט אפ

כל חברת סטארט אפ תצטרך בשלב כזה או אחר לגייס מקורות מימון. לעיתים הגיוס יתבצע כבר בשלב ראשוני, כאשר מדובר עדין ברעיון שלא מגובה בתוכנית פיתוח מסודרת. לעיתים הגיוס יתבצע בכמה וכמה סבבים, כאשר הסכום שנהוג לגייס הולך ועולה ככל ששלב הפיתוח מתקדם. בדרך אל גיוס כסף לסטארט אפ יש כמה וכמה שלבים שיש לעבור. שלבים אלה חיוניים בדרך לליבם ולכיסם של משקיעים פוטנציאליים. בתוך כך, חשוב לדעת לאילו סוגים של משקיעים כדאי לפנות באותה נקודת זמן.

גיוס כסף לסטארט אפ בשלביו הראשוניים

גיוס כספים לפרויקטים בהיי טק, לפרויקטים טכנולוגיים בתחום הרפואה ובתחומים של טכנולוגיית מידע יכול להתבצע כאשר מדובר במיזם ראשוני ולא רק כאשר מדובר בפרויקט שכבר פיתח מוצר או לפחות אב טיפוס. חברת הייטק וסטארט אפ בתחילת דרכם מכונים בדרך כלל בשם חברות בשלב ה- Seed ולעיתים אף – Pre Seed. בשלבים כאלה, הסיכון שטמון בהשקעה גדול למדי. על כל סטארט אפ שעושה את דרכו עוד לפני שקיים ביסוס של מודל עסקי ומצליח להתבסס ולעבור הלאה יש לפחות שניים או שלושה שכלל לא יעברו לשלבים הבאים של פיתוח מוצר, אפליקציה או אלגוריתם יישומי.

כאשר מדובר ביזם שרוצה לבצע גיוס כסף לסטארט אפ בשלב Pre Seed או ה- Seed הדרך הקלה ביותר היא לפנות למשקיעים בלתי מקצועיים. כאשר שרמת הסיכון של ההשקעה גבוהה, במיוחד כאשר מדובר בסטארט אפ של יזם מתחיל שאיננו בעל מוניטין, משקיעים לא יהיה קרנות הון סיכון וגם לא אנג’לים. בשלבים כאלה יכולים לסייע במימון בני משפחה, חברים וידידים ולעיתים גם קרנות המעניקות סיוע ליזמים טכנולוגיים.

גיוס לקראת שיווק

כאשר מדובר בסטארט אפ שכבר התקדם מעבר לשלב ה”רעיון”, כאשר מדובר בסטארט אפ שבו כבר ידוע היטב איזה מוצר צפוי להתקבל בסוף התהליך, אפשר בהחלט לחתור לגיוס משקיעים פרטיים. משקיעים פרטיים שמכונים בדרך כלל אנג’לים, בשונה ממשקיעים חובבנים, ירצו לקבל מידע מקצועי, איכותי ואמין הן בתחומים טכנולוגיים והן לגבי עניינים פיננסיים כגון תזרים מזומנים צפוי.

על פי רוב, משקיעים פרטיים יהיו מוכנים להשקיע סכומים גדולים למדי, אם כי עדיין אין מדובר בכאלה שיכולים להתחרות במקורות מימון כגון קרנות הון סיכון. גיוס משקיעים סטארט אפ מסוג זה יהיה יעיל כאשר קיים אב טיפוס המוכן להצגה וכבר בוצעו סקרים או בדיקות לגבי לקוחות אפשריים ואפילו בדיקות לגבי התאמות המוצר ללקוחות שונים. מטרת גיוס ההון בשלב זה היא להגיע למצב שבו הופכים את אב הטיפוס למוצר הראוי לשיווק, גם אם עדיין באופן יחסית מוגבל.

גיוס לקראת רווחיות

סטארט אפ שכבר פיתח מוצר ואפילו הגיע לרמה מסוימת של מכירות עדיין רחוק מלהיות רווחי. בתחום זה, מקובל מאוד לבצע גיוס הון לסטארט אפ החותר להגדיל את המכירות, להגיע לנתחי שוק גדולים ולתפוס פלח שוק משמעותי. בשלב זה, קרנות הון סיכון כבר הופכות לגורם שבהחלט יכול להביע עניין ולעיתים המימון יהיה שילוב של משקיעים פרטיים ומוסדיים כאחד.

אך האם סטארט אפ שכבר הגיע לרווחיות מסוימת יכול לומר לעצמו שאין צורך במימון נוסף? לא בהכרח. כמו בחברות לואו טק, גם חברות הייטק יכולות ואף צריכות לחתור כל העת להתרחבות, כל עוד יש מקום לכך. בנוסף, מגיע הרגע שבו חברה מבוססת רוצה להפוך לשחקן מרכזי בתחומה ואז בדרך כלל יידרש גיוס הון בדרך להנפקה בבורסה (מקומית או זרה, בנאסד”ק למשל).