back to Blog

שלבי גיוס הון לסטארט אפ – המדריך לסטארטאפיסט המתחיל

כמעט כל מיזם בהייטק נשען גם על היכולת לעניין משקיעים. על מנת לגייס משקיעים, חייב כל סטארטאפיסט לדעת שגיוס הון לחברות הזנק מתנהל בשלבים. לכל גיוס, בכל שלב, יש חוקים וכללים משלו. בכל אחד מבין שלבי גיוס הון לסטארט אפ ניתן ליצור עניין בקרב משקיעים מטיפוס מסוים ויש פחות סיכוי לעניין משקיעים מטיפוס אחר.

יש לכם רעיון חדשני? התחלתם כבר לעסוק בפיתוח או שכבר יש לכם צוות עובדים שמתחיל להתגבש ואתם רוצים לדעת יותר על גיוס הון לסטארט אפ? להלן מדריך תמציתי וחשוב ביותר, שכן בלי מימון ובלי גיוס הון, גם הרעיון הטוב ביותר לעולם לא יגיע לכדי מימוש והצלחה.

שלבי גיוס הון לסטארט אפPre Seed

השלב הראשון מבין שלבי גיוס הון לסטארט אפ רלוונטי עבור מי שיש לו רק רעיון כללי, לרוב הרבה לפני שכבר גויס צוות, לפני שיש פיתוח של אלגוריתם וטרם ברור מה תהיה צורתו של היישום הסופי או מיד מדויק עם הלקוחות של המוצר או פרופיל הרווחיות. שלב זה, שידוע בשם שלב ה-  Pre Seed בדרך כלל רחוק מלעניין משקיעים מקצועיים, אנג’לים או קרנות הון סיכון. בשלב זה, אין אפילו שום סיבה לחלום על אקזיט או על הנפקה בבורסה.

בשלב זה, מתבססים על פי רוב על הון עצמי, לפעמים לוקחים הלוואה רגילה מהבנק ופעמים רבות נעזרים בהשקעות של בני משפחה, חברים או מכרים, שלא ממש מתעניינים במצגות ובפרטים טכניים מדויקים שנחשבים לבסיסיים עבור משקיעים מנוסים או קרנות הון סיכון. מתי בשלב זה כן יש אפשרות לעניין משקיעים מקצועיים? גיוס משקיעים פרטיים יהיה רלוונטי במידה ומדובר ברעיון שאין לו אח ורע או כאשר מדובר ביזם שכבר לקח חלק בפיתוח מוצר או אפליקציה או מי שהוכיח ערך מיוחד במסגרת עבודתו בחברת הייטק מבוססת.

גיוס בשלב ה- Seed

השלב הבא במסלול חייו של כל סטארט אפ שהוא גם השלב הבא בתחום גיוס המשקיעים וההון נקרא שלב ה- Seed. בשלב זה, הגם שעתיד הפרויקט והמיזם רחוק עדיין מלהיות ברור, הרי שכבר החל הפיתוח, לעיתים כבר יש צוות מגובש או כזה שמתחיל להתגבש, יש חלוקת עבודה ובהחלט ייתכן שקיים כבר מודל עסקי.

בשלב זה, גיוס כסף לסטארט אפ יכול בהחלט להישען גם על משקיעים מסוג אנג’לים, אך לא ניתן לצפות לכך שההשקעה תהיה מאוד גדולה. ההשקעה בשלב הזה נועדה כדי לבסס את פיתוח המוצר והרעיון לבדוק כיצד ניתן לשפר טכנולוגיות קיימות או לענות על צרכים של לקוחות שמוצר קיים לא מעניק להם פתרון משביע רצון.

סבבי גיוס הון מתקדמים

לאחר השלבים המוקדמים, דהיינו שלב ה- Seed ושלב ה- Pre Seed, כבר לא מדובר ברעיון או בשלבים ראשונים של גיבוש צוותי פיתוח. בשלב זה כבר יש לפנינו חברת סטארט אפ של ממש, עם רעיון מגובש ובדרך כלל גם עם אב טיפוס. כאן, לגיוס ההון כבר יש משמעות לא רק מבחינת פיתוח אלא גם כדי לתוך דחיפה לשיווק ומכירות לפחות ברמה של מוצר פיילוט או גרסת אלפא. יש המכנים את שלב הגיוס הזה בשם סבב ראשון או סיבוב ראשון. לאחר מכן ועל פי הצורך יכולים להגיע סבבי גיוס הון נוספים.

סבבי גיוס מתקדמים נדרשים למשל כאשר רוצים להשקיע בהרחבת שיווק המוצר הקיים או כאשר נחוצים צעדים משמעותיים של פיתוח נוסף. יש גם סבבים שנועדו להעלות על הפרק את האפשרות של התרחבות לקראת הנפקה בבורסה.