back to Blog

פיתוח יזמות עסקית לנשים אשר מעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי

לא צריך להיות כלכלן מדופלם כדי לדעת שנשים מופלות לרעה ביחס לגברים בשוק העבודה: על פי נתונים שפורסמו בשנת 2014 עמד השכר הממוצע לאישה על כשליש פחות משכרו הממוצע של גבר, וגם כשההשוואה הייתה בין השכר החציוני של שני המינים נרשם פער משמעותי – בשיעור של כ-30%. אמנם ניתן לשאוב עידוד מסוים מהצטמצמות הפער – 20 שנה קודם לכן הוא עמד על יותר מ-40% – אולם גם כך אין סיבה אמיתית לכך שנשים נהנות מהשכלה גבוהה יותר אך מקבלות שכר נמוך יותר, ובסופו של דבר בעשירון העליון של ההכנסות יותר מ-75% הם גברים בעוד בעשירון התחתון 67% הן נשים.

אחת הדרכים לשנות את המצב היא פיתוח יזמות עסקית לנשים אשר מעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי – כך שאותן נשים בעלות כישורים, יכולות, מרץ ומוטיבציה יוכלו להרוויח בהתאם ולהתפרנס בכבוד. יחד עם זאת גם במהלך מסלול זה של פתיחת עסק ניצבות הנשים בפני לא מעט מכשולים, בין אם כאלה כלליים שכל בעל עסק מתמודד איתם ובין אם כאלה ייחודיים לנשים.

לאילו נשים כדאי לפתח יזמות עסקית?

פיתוח יזמות עסקית לנשים אשר מעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי מתאים לאותן נשים עצמאיות שלא חוששות לקחת אחריות ולהוביל עסק או חברה. בנוסף נדרשת הבנה מעמיקה בתחום ספציפי או לחילופין רעיון פורץ דרך ובעקבותיו שכירת אנשי מקצוע בתחום על מנת שיסייעו בפיתוח המיזם.

תכונה נוספת שנדרשת מאותן נשים היא יכולת התמודדות עם כשלונות: כל תהליך של פיתוח יזמות עסקית טומן בחובו כשלונות ותשובות שליליות – למשל בעת חיפוש משקיע לעסק או כשמפתחים מוצר חדש שלא תמיד הוא עובד בצורה מושלמת כבר בהתחלה – ועל הנשים שרוצות לשפר את מצבן הכלכלי לדעת להמשיך הלאה ולא לתת למהמורות שבדרך לרפות את ידיהן.

מה כולל פיתוח היזמות העסקית לנשים

על מנת להפוך יוזמה לעסק נדרשים מספר דברים: ראשית, היתכנות כלכלית – שהרי אם מטרת העסק היא שיפור מצבה הכלכלי של האישה מן הסתם כדאי שהוא יהיה רווחי; לאחר מכן יש צורך בהיתכנות טכנולוגית – כלומר שאפשר לתרגם את הרעיון שעומד בבסיס המיזם לשירות או מוצר ברי קיימא; בנוסף יש צורך לבחור מבין האופציות השונות של פתרונות מימון לעסקים על מנת לאפשר לעסק להתרומם; ולאחר שכבר ניתן להציע את המוצר או השירות ללקוחות פוטנציאליים יש למצוא כאלה, כלומר להשקיע בשיווק.

הדרכים השונות של פיתוח יזמות עסקית לנשים אשר מעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי

ישנן מספר דרכים בהן ניתן ליהנות מפיתוח יזמות עסקית לנשים אשר מעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי. הרווחות שבהן הן:

* חממות טכנולוגיות – גופים פרטיים הפועלים תחת חסותו של המדען הראשי של משרד הכלכלה ונהנים מתמיכה ממשלתית. החממות מציעות ליזמים שעומדים בקריטריונים מסוימים מענקים כספיים נכבדים, מקום לפעול בו, מעטפת לוגיסטית, תמיכה בשיווק וכן עזרה בתחומים נוספים (למשל במישור המשפטי). חברה המתקבלת לחממה שוהה בה כשנתיים עד שלוש ונהנית מקרש קפיצה משובח במיוחד המאפשר לה להבשיל (כמו בהמון מקרים של חברות סטארט אפ) .

* קורס יזמות עסקית – לא מעט מוסדות לימוד מציעים קורסים שונים בתחומי היזמות העסקית. בין השאר ניתן לציין את האקדמיה לפיננסים מבית BDO, את המרכז הישראלי ליזמות, את מרכזי מט”י ברחבי הארץ ואת מכללת YZM.

* עמותות המסייעות לנשים יזמיות – ברחבי הארץ פזורות גם לא מעט עמותות המתמקדות בהעצמת נשים ובפרט כאלה המעוניינות לשפר את מצבן הכלכלי באמצעות פתיחת עסק שהיא תמיד גם הגשמת חלום. בין השאר ניתן לציין את העמותה להעצמה כלכלית לנשים ואת עמותת “אישית”.