back to Blog

פיטנגו קרן הון סיכון

פיטנגו היא אחת מקרנות הון הסיכון הבולטות והגדולות בישראל, ומאז הוקמה בשנת 1993 השקיעה בכ- 180 חברות סכום כולל של כ- 1.6 מיליארד דולר. מייסדי פיטנגו קרן הון סיכון הם חמי פרס, בנו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, ורמי קליש, אחד מאנשי ההיי-טק הוותיקים והמוערכים בארץ ומי שבין השאר שימש במגוון תפקידים בחברת IBM.

פיטנגו מסייעים לסטארט-אפים הנמצאים בשלב ה- Seed במסגרת גיוס הון ראשוני וכן לחברות הנמצאות בשלבים יותר מתקדמים של התפתחותן. בין השאר משתפת קרן הון סיכון זו פעולה עם לאומי טק ועם גופים מובילים אחרים בכל הקשור להשקעה בסטארט-אפים, ובפרט מתמחה בחברות הפועלות בתחום המרתק של מדעי החיים.

הצלחהאבל גם דעיכה מסוימת

במובנים רבים הסכומים שניהלה פיטנגו קרן הון סיכון לאורך השנים משקפים את התקוות שתלינו כולנו בתחום ההיי-טק והרצון להפוך את ישראל ל”סטארט אפ ניישן” – ואת המציאות, שהיא אמנם בהחלט מחמיאה למדינה קטנה כישראל אולם גם רחוקה למדי מהחלום של ראשית המאה.

בסך הכל היו עד עכשיו (2014) שש קרנות תחת ניהולה של פיטנגו, כשהקרן שהוקמה בשנת 2000 העמידה לרשות סטארט אפים שונים סכום של לא פחות מחצי מיליארד דולר – ואילו כיום, במסגרת הקרן השישית של פיטנגו מושקעים כ- 270 מיליון דולר בחברות שונות, בהחלט סכום מרשים מאוד הממצב את פיטנגו בצמרת הגבוהה של קרנות הון הסיכון בישראל אולם גם כזה שמדדה הרחק מאחור ביחס לסכום של ראשית המאה.

לדברי חמי פרס, חברו לכך 2 סיבות עיקריות: האחת, העובדה שמגזרים שלמים באוכלוסיה, ובפרט החרדים והערבים, אינם חלק ממעגל העבודה ובפרט לא מהתחומים החדשניים, ועל כן הכלכלה הישראלית כולה אינה ממצה את הפוטנציאל הטמון בה, והשנייה – היעדר תהליך שלום שלא לדבר על השלום עצמו.

ההעדפות של פיטנגו קרן הון סיכון

אנשי פיטנגו קרן הון סיכון משקיעים כאמור בחברות בשלבים שונים של התפתחותן (כולל מסלול שמאפשר השקעה מהירה של עד רבע מיליון דולר), ובתחומים מגוונים (למרות המשיכה לביומד ולמדעי החיים, חברות אלה מהוות רק חלק קטן מהפורטפוליו של פיטנגו) – אבל ישנו גם מכנה משותף לאותם יזמים המגיעים לשלב של גיוס כספים מקרנות ומצליחים ללכוד את תשומת ליבם של אנשי פיטנגו ולרתום אותם אל המיזמים שלהם: ההבנה כי הצלחתו של סטארט אפ לא נמדדת בהכרח באקזיט, אלא שישנם פרמטרים נוספים חשובים לא פחות. בפרט מדגישים אנשי פיטנגו כי הם מחפשים רעיונות בעלי פוטנציאל לתרומה של ממש לעולם ולאנושות, ושמעבר לחדשנות יתאפיינו הסטארט-אפים גם ברצון להבשיל, להשביח ולהפוך לחברות יצרניות המספקות תעסוקה לעובדים רבים ולא ממהרות לממש את הרעיון תמורת כסף בלבד.

יחד עם זאת מדגישים קברניטי פיטנגו קרן הון סיכון כי המפתחות הם תמיד בידי היזמים, ואם יזם שלאחר שפיטנגו השקיעה בו סכום כסף כזה או אחר מעוניין למכור את העסק – הם לא יטרפדו זאת.

השקעות בסטארט אפים צעירים

ישנן קרנות הון סיכון הנרתעות מהשקעה בסטארט אפ צעיר מדי, אולם בפיטנגו הוחלט בשנת 2013 דווקא על השקעות בסטארט אפים צעירים בסכום כולל של 10 מיליון דולר, וזאת מתוך כוונה להמשיך ולתמוך באותם מיזמים גם בשלבים הבאים של הבשלתם (קונספט שגם לאומי טק מאמצת בחום, אגב).

כחלק מהרצון לתמוך במיזמים חדשניים כבר בשלב הרעיון, גם ארגנה פיטנגו קרן הון סיכון (יחד עם TI ועם IBM) האקאתון בתחום האינטרנט של הדברים, שהפרס בו היה חצי שנה בחממה טכנולוגית בשם SOSA.