back to Blog

החשיבות של גיוס כסף לסטארט אפ בראשיתו ובניית תוכנית עסקית

יש הרבה רעיונות טובים ויש הרבה מאוד יזמים בעלי מעוף, אך לא די ברעיון טוב כדי להצליח. להוציא לפועל רעיון טוב מצריך שני דברים. שני דברים שבלעדיהם אף סטארט לא ינוע הלאה וקדימה, מעבר לפנטזיה ותו לא. הדבר הראשון הוא כסף – גיוס כסף לסטארט אפ מאפשר להפוך רעיון למציאות. אך גם בכך לא די ולכן מגיע הגורם השני החשוב כדי להצליח עם סטארט אפ וזהו התוכנית העסקית. ללא בניה של תוכנית עסקית קל מאוד לאבד את הדרך ואת הכיוון. ללא תוכנית שכזאת קל לעשות טעויות חמורות שגם ישרפו את הכסף שכבר גיוס, גם יפחידו משקיעים נוספים וגם ישאירו הרבה תסכול וטעם מר. גיוס של מימון בשילוב תוכנית עסקית – זו הדרך להצליח.

גיוס כסף לסטארט אפ – כי צריך לגייס עובדים

לא לחינם מדברים על גיוס כסף לסטארט אפ. השימוש במילה גיוס מתבקש שכן יש צורך לרתום משאבים לא מעטים כדי שניתן יהיה לצאת לדרך וכל זאת – בשילוב מחויבות רבה למיזם. ולא רק כסף צריך לגייס כי אם גם עובדים. למעשה, בחברות סטארט אפ רבות מתחילים לגייס את הכסף מתוך כוונה לעשות בו שימוש לצורך שכירת צוות פיתוח. אם בכל עסק האנשים הם סוד ההצלחה, הרי שבהייטק גיוס אנשים לא מתאימים יביא מהר מאוד לכישלון. צוות פיתוח טוב, שגויס בהקפדה יביא להתקדמות בפיתוח, צעד שיוכל לשכנע משקיעים נוספים לשים את כספם שכן יש סיכוי ממשי לתוצאות חיוביות.

מימון, פיתוח ולקוחות חדשים

אך לשם מה עוד צריך לבצע גיוס הון לסטארט אפ? מלבד עובדים, גם מקום צריך. יש צורך במשרדים מתאימים, יש צורך במחשבים. יש צורך במרכיבים וחומרי גלם כאשר רוצים לייצר אב טיפוס. יש צורך במימון של בדיקות תוכנה, ניפוי באגים, ביצוע שיפורים. באמצעות מימון עוברים לשלבים של פיתוח, מתחילים ליצר גרסה ראשונית של המוצר ומקיימים מאמצים שיווקיים. אך גם זה עדיין לא הכל.

אם מגיעים למצב שבו המוצר מתחיל לייצר עניין, עדיין אין זאת אומרת שהיזמים והמשקיעים הקיימים הגיעו למנוחה ולנחלה. לעיתים קרובות יש צורך בהון נוסף, חיפוש משקיע גדול או אפילו קבוצת משקיעים. זה נחוץ כאשר המזומנים נשרפים בקצב מהיר, כאשר כבר יש הכנסות, אבל הפוטנציאל עדיין רחוק מלהיות מספק. השקעה נוספות תוכל להפוך את המוצר לרווחי על ידי הנגשתו לפלחי שוק נוספים וביצוע התאמות כדי להפוך אותו לשימושי עבור לקוחות מרובים ככל האפשר.

כל עסק צריך תוכנית

מלבד המימון, ישנה חשיבות עליונה לתוכנית העסקית. מדוע תוכנית כזאת היא כורח המציאות לכל סטארט אפ רציני? זה חשוב מפני שללא תוכנית שכזאת אי אפשר לשכנע לעולם משקיעים מוסדיים להזרים סכומי כסף משמעותיים. אך גם בכך לא מסתיים העניין. לא מעט מיזמים כשלו לא בגלל שלא היה ברשותם רעיון טוב, מוטיבציה או אפילו אנשי פיתוח מוכשרים. מיזמים רבים כשלו מפני שהם היו כל כך מאוהבים ברעיון ובפיתוח, עד שלא בוצעו מבעוד מועד המהלכים שיהפכו את הרעיון לישים ושימושי עבור לקוחות ובפרט – לקוחות שמוכנים לשלם.

מלבד החשיבות של תוכנית עסקית לצורך גיוס כספים לפרויקטים, יש צורך בתוכנית ברורה כדי להתוות מהלכים לטווח זמן ידוע. תוכנית עסקית טובה מגדירה מה מפתחים ואילו מוצרים שימושיים מהווים מטרה. כל זאת, תוך כדי קביעת לוחות זמנים לביצוע שלבים שונים – החל מגיוס צוות פיתוח, דרך סיום פיתוח האלגוריתם וכלה בהשקת אב טיפוס וגרסה המתאימה לשיווק.