back to Blog

10 עובדות שאתם חייבים לדעת לפני לקיחת הלוואות לעסקים

עסקים רבים זקוקים להלוואה – בין אם כבר בשלב ההקמה, בין אם כדי להתרחב ולמקסם את הפוטנציאל ובין אם כדי לצלוח תקופה שבה תזרים המזומנים מקשה על התפעול השוטף.

בכל מקרה לפני לקיחת הלוואה, חשוב לזכור את 10 העובדות הבסיסיות הבאות:

1. עשרות אלפי עסקים נסגרים מדי שנהאל תהססו לחפש הלוואה

בשנת 2010 נסגרו בישראל 37,875 עסקים. בשנת 2011 עמד מספרם של העסקים שנאלצו להפסיק לפעול על 38,442. ב-2012 נפלטו מהשוק 39,022 עסקים, ב-2013 כבר חצה מספרם של העסקים שנסגרו את רף ה-40,000 והגיע ל-41,518, ב-2014 42,159 חלומות על עסק משגשג התנפצו וב-2015 נסגרו 44,500 עסקים.

ישנן כמובן סיבות רבות לסגירת עסק, אבל אחת המרכזיות שבהן היא קשיי מימון. אם לעסק שלכם יש היתכנות כלכלית אמיתית, אל תהססו לקחת הלוואה שעשויה להציל אתכם מאובדן כל ההשקעה בעסק ומשברון לב.

2. בחנו את ההיתכנות הכלכלית של העסק שלכם בקפידה

כאמור, היתכנות כלכלית אמיתית היא תנאי להצלחה עסקית – לפני שאתם מחפשים הלוואה, בחנו בכנות ולעומק את ההיתכנות של העסק שלכם.

3. אל תיקחו הלוואה גדולה מדי

ישנם מקרים שבהם מעניק ההלוואה מוכן לא רק לספק לכם את סכום הכסף שביקשתם אלא אף מציע להעניק הלוואה גדולה יותר.

למרות הפיתוי המובן, שהרי סכום כסף גבוה יותר מקנה מרווח נשימה ארוך יותר ומאפשר התרחבות משמעותית יותר, שקלו היטב האם אתם באמת זקוקים לסכום העודף – ובעיקר אל תשכחו שלכסף הזה יש עלות בלתי מבוטלת.

4. אל תיקחו הלוואה קטנה מדי

מצד שני, אל תסתפקו בסכום נמוך ביחס לצרכים האמיתיים שלכם. זכרו שכיום ישנם גופים פיננסיים רבים שמעניקים הלוואת לעסקים, כך שכדאי להמשיך ולחפש את פתרון האשראי שבאמת יאפשר לעסק שלכם להתנהל באופן האופטימלי.

5. פניתם לחברת מימון חוץ בנקאי? ודאו שיש לה רישיון ממשרד האוצר

לצד הבנקים וחברות האשראי, פועלות בימינו גם חברות רבות בשוק המימון החוץ בנקאי. כדאי לדעת שרובן מתנהלות בצורה לגיטימית לחלוטין ואינן קשורות לשיטות גבייה פסולות, מה שבעבר כונה “שוק אפור” – אבל כדי להיות בטוחים שהגעתם לכתובת נכונה, ודאו שיש לחברת האשראי החוץ בנקאי רישיון לפעול בתחום זה מטעם משרד האוצר, וכמובן שהרישיון תקף.

6. הלוואות לעסקים בערבות מדינה

אחד הפתרונות הטובים ביותר ובפרט כשנדרש פתרון מימון לעסקים קטנים הוא הלוואה בערבות מדינה – כדאי לבחון את האופציה, שמציעה אשראי בתנאים נוחים במיוחד.

7. סטארט אפ? יש לכם מגוון אפשרויות רחב במיוחד

אם העסק שלכם הוא סטארט אפ, ניצב בפניכם מגוון רחב במיוחד של אפשרויות לקבל את סכום הכסף הנחוץ לכם.

אופציה אחת היא קרנות הון סיכון שמתמחות בהשקעה בסטארט אפים, אופציה שנייה היא משקיעים פרטיים שגם החוק הקיים מעודד אותם להשקיע במיזמים מסוג זה (ולזכות בתמורה להקלות בלתי מבוטלות מבחינת מיסוי), ישנן גם חממות טכנולוגיות ותוכניות מאיצים רבות, וגם הבנקים מציעים תנאים ייחודיים לסטארט אפים שזקוקים לסיוע כספי ולהשקעה שהיא גם מתן אמון בהם.

8. האם יש גרייס?

כשאתם בוחנים את התנאים של כל אותן הלוואות לעסקים שבאפשרותכם לקבל, שימו לב היטב האם ישנה תקופת גרייס – כלומר האם אתם נדרשים להתחיל להחזיר את ההלוואה מיד או רק לאחר מספר חודשי חסד, שעשויים להיות משמעותיים מאוד.

9. מהי הערבות הנדרשת?

הגופים השונים אשר משקיעים בסטארט אפ או בכל עסק אחר דורשים בחלק מהמקרים ערבות. בדקו היטב מהי הערבות הנדרשת, ומהי העלות שלה מבחינתכם.

10. חוזה חתום ומסודר הוא חובה

הקפידו לסכם את כל תנאי ההלוואה בכתב, באופן מסודר, וכמובן ודאו שיש בידכם חוזה חתום – כדי להימנע מהפתעות לא נעימות.