back to Blog

מרכז סטארט אפ בבאר שבע בירת הנגב

ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, התפרסם בזכות החזון שלו על הפרחת הנגב. כמה עשרות שנים אחרי נהנית בירת חבל ארץ זה, באר שבע, מצמיחה חסרת תקדים כשאחד ההיבטים המשמעותיים שלה הוא הפארק ששמו הרשמי הוא “גב ים נגב” אבל כולם מכירים אותו כפארק ההיי-טק של באר שבע. פארק זה שהושק ברוב רושם ב-2013 והחל לפעול ב-2014 מהווה בית חם לסטארט אפים, חברות היי-טק ותיקות (ובהן למשל אורקל, EMC ונס טכנולוגיות) וחממות ייחודיות (תחת חסותו של המדען הראשי), ובאופן כללי מוקד של חדשנות טכנולוגית, יזמות פורצת דרך ופעילות עסקית שוקקת.

הפארק, שמשתרע על פני למעלה מ-90 דונם, צפוי לקלוט גם את מטה הסייבר הלאומי ויחידות עילית טכנולוגיות של צה”ל.

החממות הטכנולוגיות של בירת הנגב

הדרך הטובה ביותר להצטרף אל מרכז סטארט אפ בבאר שבע היא כמובן שתי החממות הטכנולוגיות הפועלות בעיר שהפכה לנווה מדבר.

חממה אחת היא JVP Cyber Labs, שמוגדרת כחממת פריפריה ובהתאם סך ההשקעות בסטארט אפ שמתקבל אליה גדול במיוחד. את החממה הזו, המתמקדת כפי שניתן להבין משמה בתחום הסייבר, מפעילה קרן ההשקעות JVP של היזם, איש העסקים וחבר הכנסת אראל מרגלית, אחד מעמודי התווך של עולם ההיי-טק בישראל, והיא מהווה אחות קטנה ומסקרנת מאוד לחממה שהפעילה הקרן בהצלחה בירושלים.

החממה השנייה היא אינקוביט (Incubit), וה”אמא” הגאה שלה היא לא אחרת מאשר אלביט מערכות. באופן טבעי לחממה זו יתקבלו בעיקר מיזמים הפועלים בתחומים אשר יוצרים סינרגיה עם הפעילות של אלביט עצמה, ובפרט התקשורת, האופטיקה, מערכות ההדמיה, הננו-טכנולוגיה והמכשור הרפואי.

אוניברסיטת בן גוריון – מרכז סטארט אפ בבאר שבע

הבסיס לכל הפעילות הטכנולוגית החדשנית שרוחשת ומתרחשת בבירת הנגב היא אוניברסיטת בן גוריון, שניתן לראות גם בה מרכז סטארט אפ בבאר שבע.

בפקולטה להנדסה לומדים כ-8,000 סטודנטים ובאופן כללי מציעה האוניברסיטה מסלולים ייחודיים בתחום המרתק של מדעי המוח (כולל תואר שני במדעי הקוגניציה והמוח – תוכנית מיוחדת למצטיינים), תואר שני באבטחת המרחב המקוון, תואר שני במדעי המחשב עם התמחות בביו-אינפורמטיקה ועוד ועוד אפשרויות שבאופן טבעי מכשירות אנשי היי-טק וסטארט-אפיסטים רבי יכולות.

גם פייפאל מגיעה לנגב

עוד חברה בעלת שם שמפעילה מרכז סטארט אפ בבאר שבע היא לא אחרת מאשר פייפאל, אחת המובילות בתחום סליקת האשראי באינטרנט.

בתחילת 2015 רכשה פייפאל את הסטארט אפ הישראלי CyActive (שמתמקד בזיהוי התנהלות זדונית וסיכונים להונאות אשראי – ושמבחינתו העסקה הייתה כמובן האופציה האידיאלית במסגרת חיפוש משקיע לעסק), ובמקביל לרכישה הודיעה על הקמתו של מו”פ בבירת הנגב (שיצטרף למו”פ אחר שמפעילה החברה בתל אביב).

מי שעוד צפויה להקים מרכז מחקר ופיתוח בבאר שבע היא IBM, ומן הסתם בשנים הקרובות נשמע על עוד ועוד חברות בולטות שמגשימות את החזון של בן גוריון.

המקום המתאים ביותר לצעירים

הביטוי “סטארט אפ” אמנם מזוהה בעיקר עם מיזמי הייטק, אולם בבירת הנגב תמצאו גם מרכז בשם זה אשר מיועד לצעירים בני 18 עד 35 שרוצים ייעוץ ותמיכה במגוון תחומים, מחיפוש עבודה דרך פסיכומטרי וכלה במנהיגות ויזמות.

קהל יעד ספציפי של “סטארט אפ” – אשר מופעל ע”י עיריית באר שבע, קרן גרוס, המועצה האזורית בני שמעון, היחידה להכוונת חיילים משוחררים, קהילת מונטריאול ויחד איתן גופים נוספים – הוא ישראלים בני העדה האתיופית שזוכים להכוונה והעצמה באופנים שונים, ובסך הכל מסייע מרכז יזמות מבורך זה מדי שנה לאלפי צעירים מבאר שבע והסביבה.