back to Blog

הכלים אשר דרושים לסטארט אפ כדי להצליח

רבים וטובים חולמים על הקמת סטארט אפ, ולא רק על הקמתו אלא גם על הגשמתו כמובן – בין אם באמצעות אקזיט מדובר ובין אם באמצעות הפיכת הזרע הראשוני לחברה פעילה שנהנית מצמיחה ושגשוג. על מנת לעשות זאת כדאי לדעת מה הם הכלים אשר דרושים לסטארט אפ בכדי להצליח, ומדובר בלא מעט כלים.

כלים לבחינת ההיתכנות של הרעיון

כל סטארט אפ בעל סיכויי הצלחה של ממש מתחיל מבעיה – בעיה שפוגעת באיכות החיים של רבים ושהיזם שעומד מאחורי הסטארט אפ מאמין כי מצא לה פיתרון.

אבל גם אם הבעיה אכן אמיתית ונפוצה, וגם אם הפיתרון אכן אפקטיבי, עדיין אין פירוש הדבר כי יש לכם ביד סטארט אפ מצליח: לשם כך נדרשת היתכנות – הן עסקית והן טכנולוגית. בהתאם הכלי הראשון שבו משתמש בעל סטארט אפ חפץ הצלחה הוא תוכנית עסקית לסטארט אפ, כלומר גיבוש מודל שבוחן את מצב השוק, הביקוש לשירות/מוצר, מתחרים אם ישנם, עלויות פיתוח ועוד ועוד ומאפשר לקבל הערכה אמינה ומדויקת ככל האפשר האם ישנה היתכנות עסקית לרעיון. במקביל נדרשת גם בחינה מדוקדקת של ההיתכנות הטכנולוגית, שכן גם אם ניתן להרוויח מהרעיון, לא בהכרח אפשרי ליישם אותו בכלים העומדים לרשותנו כיום.

גיבוש צוות מנצח

הכלי השני אותו חייב כל בעל סטארט אפ הוא גיבוש צוות מנצח – בפרט חשוב כמובן לגייס צוות טכנולוגי ברמה גבוהה במיוחד, שלא רק יהיה מסוגל לפתח את הרעיון אלא גם לעבוד בצוותא ולהתמודד עם אינספור המכשולים והקשיים שיצוצו לאורך הדרך כפי שהם צצים במסע של כל סטארט אפ.

איך מתחילים סטארט אפ אתם שואלים? ניתן להיעזר בחברות המתמחות בהשמת עובדים בתחום ההייטק ואפילו כאלה המתמחות במיוחד בגיוס עובדים אל סטארט אפים, אפשר למצוא מועמדים מתאימים דרך חברים ובכל מקרה כדאי לתת משקל גם לאינטואיציה – הובלת סטארט אפ להצלחה היא מסע מפרך ואתם לא רוצים לצאת אליו עם אנשים שאתם לא מתחברים אליהם בצורה מושלמת.

ידע משפטי

אמנם לא בכל מקרה התשובה לשאלה “מה הם הכלים אשר דרושים לסטארט אפ בכדי להצליח” כוללת גם ידע משפטי, אולם זה בהחלט עשוי להיות נדבך מרכזי – ובעיקר בכל הקשור לרישום פטנטים: אם הרעיון שלכם הוא חדשני באמת ופורץ דרך, לא תרצו שמישהו יגנוב לכם אותו עוד לפני שהסטארט אפ שלכם קרם עור וגידים.

ידע משפטי הכרחי גם לצורך יצירת מבנה אידיאלי של חברה בהתאם למאפיינים הספציפיים של הסטארט אפ שלכם, על מנת לגבש הסכם שותפות שמכסה את כל האפשרויות וכן כשאתם מעוניינים לבצע גיוס הון ממשקיעים ולא רוצים שהם ישתלטו לכם על המיזם ועל הרעיון.

מה הם הכלים אשר דרושים לסטארט אפ בכדי להצליח מבחינה פיננסית?

כלים חשובים אחרים הם בתחום הפיננסי: כל סטארט אפ עובר כברת דרך משמעותית בטרם הוא מתחיל למכור שירותים או מוצרים ולהכניס כספים, ועל כן נדרש ניהול פיננסי מושכל, שממצה את ההון שבעלי המיזם מצליחים לגייס מהמקורות השונים.

במסגרת הניהול הפיננסי המושכל יש לדעת לתזמן במדויק את גיוסי ההון, לבחור בחוכמה את המקורות לגיוס בכל שלב ושלב (חיפוש משקיעים אסטרטגיים או כאלה שמכניסים רק כסף, קרנות הון סיכון, חממות טכנולוגיות וכו’), לחשב את הסכום האופטימלי לגיוס (לכאורה כל המרבה הרי זה משובח אבל כמובן שתמורת הכסף שמושקע בעסק ניתנות מניות והתחייבויות שונות, כך שלעתים כל המוסיף גורע) – ובעיקר להוציא את הכסף בצורה מחושבת ועל הדברים החיוניים באמת להצלחת הסטארט אפ (למשל שכר מפתה לעובדים משובחים במיוחד, או רכישת טכנולוגיות שיסייעו לפיתוח המוצר).

אופטימיות ומזל

על מנת לענות באופן מלא ומדויק על השאלה מה הם הכלים אשר דרושים לסטארט אפ בכדי להצליח חשוב להזכיר עוד שני דברים קטנים, אבל חשובים: אופטימיות, על מנת לצלוח משברים ואבני נגף; ומזל – כי זהו המרכיב שכל מי שכבר הוביל סטארט אפ להצלחה טוען כי הוא קריטי.