back to Blog

מקימים חברת הזנק (סטארט-אפ)? חשבתם לפנות לייעוץ משפטי קודם לכן?

יש לכם ולמספר חברים רעיון לאפליקציה או שירות חדש ברשת האינטרנט והחלטתם סוף סוף לממש אותו ולהקים חברת הזנק. האם חשבתם לפני שקופצים למים למצוא משרד עורכי דין אשר ילווה אתכם לאורך הדרך וידאג, כבר עתה, לצפות כשלים ומכשולים עתידיים?

נו, בטח, אתם אומרים לעצמכם, ברור, עורכי דין ישר רוצים “לגזור קופון” ולהרוויח שכר טרחה. אתם עורכים ישיבה ומחליטים כי בשלב זה “תסתדרו” בעצמכם, תמצאו באינטרנט מישהו שיקים את החברה בזול, את ההסכם ביניכם תנסחו ביחד ואולי בעתיד כשתפנו לגיוס, אז יגיע הזמן לפנות לליווי של עורך דין.

התרחיש הזה אינו בדיה, אלא, תרחיש בו אנו נתקלים לא מעט פעמים כאשר פונות אלינו אותן חברות הזנק אשר מחפשות משקיע, או רוצות להתפרק ולסיים את פעילותן בצורה מסודרת תוך חלוקת הנכסים (ככל שיש) בין המייסדים.

אז אנו מגלים, כי היעדר הייעוץ המשפטי גרם להם לנזק, שכן, הקמת החברה “בזול” הובילה לכך שתקנון החברה הוא תקנון “סטנדרטי” שלא מתייחס לרוב הדברים שעומדים על הפרק, “הסכם המייסדים” אינו שווה את הנייר עליו הוא כתוב, החברה לא דאגה לרשום את הקניין הרוחני שלה שכיום פרוץ לכל עבר, שאין בנמצא תוכנית עסקית בסיסית, שקבלני המשנה לא הוחתמו על הסכמי סודיות ואי תחרות טרם שנחשפו לסודות החברה, וכי לעובדים השכירים אין חוזי עבודה מסודרים הדואגים להגן על החברה מבחנית דיני עבודה, קניין רוחני וכדומה.

כמובן שלא בכל חברה יימצאו כל אותם חוסרים, אך מנסיוננו, לרוב החברות שפעולות ללא ליוי משפטי ניתן למצוא את רובם. במאמר קצר זה אנסה להסביר מדוע חשוב ליווי משפטי בעת שבוחרים להקים חברת הזנק ומה הדברים העיקריים אשר ליווי זה צריך לכלול.

הסכם מייסדים

 הסכם מייסדים הוא הסכם השלד אשר מסדיר את היחסים בין מייסדי חברת ההזנק. כאמר בשלב זה לרוב, אין משקיעים. ההסכם קובע זכויות, חובות ואחריות של המייסדים, הוא כולל תניות אי תחרות וסודיות בין המייסדים ואמור לצפות הצטרפות עתידית של שותפים נוספים כגון משקיעים וכדומה. בהתאם ההסכם כולל תרחישים אפשריים לכניסתם של משקיעים, הון המניות אשר יחולק, הוא כולל קביעת שכר, מבנה הנהלה וכדומה.

הקמת חברה בע”מ

ככלל רישום חברת ההזנק אינו שונה מרישום חברה רגילה, יחד עם זאת, יש צורך שהתקנון, כמו הסכם המייסדים, יצפה פני עתיד (כניסת בעלי מניות נוספים), בהתאם יש לוודא רישום הון מניות מתאים כמו גם מספר סוגי מניות (רגילות, בכורה, ניהול וכדומה), זאת על מנת לנסות ולמנוע שינויים גדולים מידי בעתיד.

קניין רוחני

בעידן הנוכחי, רוב חברות ההזנק מתבססות על רעיון/המצאה אשר מהווים את הליבה של החברה, עליה אמורה החברה להתבסס ולהתפתח. על כן, ישנה חובה להגן על הקניין הרוחני של החברה בצורה הטובה ביותר, שכן, היעדר הגנה, או הגנה שאינה נכונה או אינה מתאימה יכולה לגרום למצב בו אותו “יתרון יחסי” של החברה על פני מתחריה יבוטל, או, לחילופין, להוביל לקבלת תביעת ענק מחברה אחרת אשר דאגה לרשום פטנט על אותו רעיון כך שפעולות החברה שלנו מפרות את זכויותיה.

בקצרה נפרט, כי דיני הקניין הרוחני מתחלקים ל-4 תחומים עיקריים: זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים ומדגמים. לכן, אחד הדברים הראשונים שיש לעשות במקביל להקמת החברה והכנת הסכם המייסדים, הוא לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין העוסק ומתמחה בתחום הקניין הרוחני על מנת שיבחן את הרעיון/המצאה שבידכם, יבדוק את המצב בתחום הרלוונטי בעולם ויפיק לכם חוות דעת בדבר הסכנות והחשיפה המשפטית שלכם, או לחילופין, שיכין עבורכם תוכנית אסטרטגיה להגנה על הקניין הרוחני של החברה. זיכרו, ללא הגנה ראויה על הקניין הרוחני, אתם מסוגלים (כמו רבים אחרים וטובים) למצוא עצמכם אחרי שנים של השקעה סיזיפית עומדים אל מול שוקת שבורה ורואים איך חברה מתחרה הקדימה אתכם במספר ימים ספורים, אך “קטפה” את הפרי אשר היה אמור להיות שלכם.

 הסכמי עבודה

כאמור, הקניין הרוחני הוא הבסיס לצמיחת החברה וכפי שיש להגן עליו כלפי חוץ, חובה להגן עליו גם מבפנים, זאת אומרת, מפני העובדים. אכן העובדים השכירים הם אלו שאמורים לפתח ולגרום לצמיחת החברה, יחד עם זאת, חובה לדאוג כי כל התוצרים שייוצרו יישארו ברשותכם. חובה גם לדאוג להשאיר את העובדים הבכירים ואלו בעלי הפוטנציאל בחברה ולכן, הסכמי העבודה אמורים לדאוג מחד להגן על החברה ומאידך “ולפתות” את העובדים הללו שאתם חפצים ביקרים להמשיך ולהשקיע בחברה, אם באמצעות קבלת אופציות או בכל דרך מתאימה אחרת.

הסכמי סודיות, אי תחרות והסכמים עם קבלני משנה

פעמים רבות נדרשות חברות הזנק לקבלת שירותים מקבלני משנה כאלו ואחרים. על מנת לקבל את השירות הרצוי, יש לחשוף בפני אותם קבלנים את סודות החברה, המצב הקיים ואת מטרת שכירת שירותיהם.

ישנה חובה לדאוג להגן על סודותיה המסחריים של החברה והמידע שנחשף בפני אותם קבלני משנה, זאת, על מנת שלא נתעורר יום בהיר אחד ונמצא את הפיתוח שנעשה עבורנו משמש מתחרה. כמו כן בוודאי שאיננו רוצים למצוא יום אחד את קבלן המשנה שפיתח עבורנו מודול מסוים, מתחרה בנו באמצעות אותו מודול, או שעובד לשעבר לשעבר שלו עבר לעבוד בחברה מתחרה. הסכם טוב יכול למנוע כמעט לחלוטין סכנות ופרצות כאלו, או לכל הפחות, להפוך את העברת המידע והתחרות לבלתי כלכלית.

ישנם עוד נושאים רבים חשובים במסגרת ליווי משפטי של חברות הזנק, כגון מסמכי עקרונות להשקעה, הסכמי הלוואות, הסכמי הלוואות המירות למניות, בדיקות נאותו וכדומה, אך כאמור, מטרת מאמר קצר זה להאיר את הצורך בליווי משפטי ראשוני ובסיסי, שכן, כמו כל דבר, כאשר העסק נבנה בצורה טובה ונכונה, הרבה יותר קל לו לצמוח ולהתפתח בהמשך דרכו.