back to Blog

יזמות עסקית לרעיונות של יזמים מתחילים

לא מעט אנשים נוהגים להגות רעיונות בכל מיני תחומים ובפרט רעיונות לסטארט-אפים כאלה ואחרים. מאז שהביטוי סטארט אפ חדר לחיינו לפני כמעט 20 שנה, הוא הפך שם נרדף להצלחה מסחררת, יוזמה מבריקה, כסף גדול ושינוי של ממש בעולם – אבל חשוב לדעת שלא כל רעיון, גם אם הוא נשמע ממש מצוין, וגם אם כל החברים מתלהבים, אכן מצדיק הקמת סטארט אפ.

לשם כך נדרש חיבור בין יזמות עסקית לרעיונות פורצי דרך – כלומר גם חזון מקורי שמספק מענה הולם לבעיה שמציקה לרבים וגם אופי יזמי שמאפשר הובלת תהליכים מורכבים והתגברות על מכשולים.

יזמות עסקיתלומדים את זה או נולדים עם זה?

על מנת להוסיף יזמות עסקית לרעיונות ולממש אותם יש צורך בכלים מתחום היזמות, והשאלה המרכזית היא האם נולדים עם הכלים האלה או שמא לומדים אותם.

בישראל ישנן לא מעט מכללות המציעות לימודי יזמות, ואפילו קורסים המתמקדים ביזמות בעולם ההייטק. במכללת YZM מוצעים קורסים שונים להכשרת יזמים וכך גם באקדמיה לפיננסים מבית מגדל שוקי הון – אולם חשוב לדעת שמדובר אמנם בקורסים מושקעים, אבל לא כאלה שיצליחו להפוך מי ש”לא נולד עם זה” ליזם, שכן יזם זקוק לסט תכונות שרובן הן מולדות (ועליהן ניתן להוסיף כישורים הכרחיים). אגב, גם במסלולים השונים של לימודי מנהל עסקים ישנם קורסים המתמקדים ביזמות, וכך למשל מי שלומד לתואר שני במנהל עסקים באונ’ בן גוריון יכול לבחור במגמה המתמקדת ביזמות בתחום ההייטק וכך גם בטכניון ובמרכז הבינתחומי הרצליה.

סיוע במימוש רעיונות

גם מי שחולם להיות סטארטאפיסט וניחן באופי יזמי עדיין זקוק לעזרה במקרים רבים, ולנוכח הביקוש ישנו גם היצע נרחב ולא מעט גופים מציעים שירותים שונים בתחום של יזמות עסקית לרעיונות.

בין השאר ניתן לקבל ייעוץ וסיוע פרטניים בכל הקשור לגיבושה של אסטרטגיה שיווקית, יצירת ערך, הקמת צוותי ניהול, גיוס הון ועוד.

לצד הגופים העסקיים המציעים את השירותים הנ”ל, עושים זאת גם מרכזי טיפוח היזמות שבחסות ממשלת ישראל. מרכזים אלה, הנקראים מט”י (מרכז טיפוח יזמות), פזורים בכל רחבי הארץ ומאפשרים השתתפות בסדנאות מעשירות, כנסים וימי עיון שמהם ניתן להפיק לא מעט תועלת וכן חונכות עסקית המותאמת במיוחד לעסקים בתחומי ההייטק והניו מדיה.

בין הנושאים הנכללים במסגרת החונכות: הפיכת רעיון לתוכנית עסקית, יצירת מצגות עבור משקיעים, הכנה לפגישות עם משקיעים וקרנות הון סיכון (או מנהלי חממות טכנולוגיות בישראל), בדיקות היתכנות, מהלכים שיווקיים שונים, מיתוג ועוד.

שותפים לדרך

אחד המפתחות החשובים במיוחד בדרך להצלחה של סטארטאפים הוא בחירה מושכלת של שותפים לדרך.

על מנת ליצור חיבור מעצים במיוחד בין יזמות עסקית לרעיונות טכנולוגיים ועד למטרה הסופית – הקמת עסק ישנו צורך בידע נרחב במגוון תחומים, כך שיזם בודד, ברוב רובם של המקרים, לא יוכל לעשות זאת לבד. לשם כך עליו לצרף אליו לדרך – שאסור לשכוח שיש לאורכה לא מעט מכשולים שונים ומשונים – שותפים מתאימים שישלימו אותו וביחד איתו ייצרו סינרגיה רמת עוצמה במיוחד.

כשמגייסים שותפים מומלץ בחום להיעזר בייעוץ משפטי, מעו”ד בעל ניסיון בעולם ההייטק. כדאי לזכור שעבור עורך דין סטארט אפ הוא לקוח מרתק, ועל כן בדרך כלל יש אופציה לבחור מבין מספר עורכי דין או משרדים המתמחים בכל הקשור לסטארט אפים.

במקביל לליווי מצד עורכי הדין, כדאי לגייס גם את האינטואיציה ולתת לה לסייע בזיהוי השותפים האופטימליים (בין אם הם משקיעים ובין אם לאו).