back to Blog

מגמות בולטות בתחום חברות השקעה בסטארט אפ

סבבי גיוסי הון הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות של כל סטארט אפ באשר הוא, כשלאורך המסלול המוביל מרעיון ראשוני בוסרי משהו ועד לחברה יציבה עם מוצרים עובדים ולקוחות נאמנים ישנן אף תקופות שבהן רוב המשאבים ותשומת הלב מופנית לגיוס הכסף החיוני.

אמנם מחקרים רבים גילו כי סיכויי ההצלחה של סטארט אפים אינם גבוהים, וזאת בלשון המעטה, ורבים מהם אפילו לא מחזירים את ההשקעה בהם ובכל זאת כשמדובר בתהליך של גיוס משקיעים סטארט אפ הוא עסק אטרקטיבי למדי. מיזמים כמו ווייז שסיפקו למי שהשכיל לזהות את הפוטנציאל הטמון בהם תשואות פנטסטיות (ולא רק האפליקציה שעוזרת לכולנו להגיע מהר יותר ליעד; ב-6 החודשים הראשונים של שנת 2015, למשל, קיבלו משקיעים בחברות הייטק ישראליות בחזרה לא פחות מ-5 מיליארד דולר!) הם בבחינת חלום שקשה להישאר אדישים אליו, ובאופן כללי תחום ההייטק הוא הבטחה מרתקת ששואבת אליה רבים וטובים כך שאין פלא כי ישנן לא מעט חברות השקעה בסטארט אפ.

חברות השקעה בסטארט אפגם מחול

כדאי לדעת שחלק בלתי מבוטל מחברות ההשקעה בסטארט אפים – ובאופן טבעי לא מדובר בחברות שעוסקות אך ורק בהשקעה בסטארט אפים אלא בחברות שבין שאר פעילויותיהן השקעות בסטארט אפים אטרקטיביים – הן חברות זרות.

במרץ 2016, למשל, נודע כי חברת רילייאנס, שאחראית לכשישית מכלל הייצוא של הודו, ואשר שייכת למוקש אמבאני, איש העסקים הודי שהונו נאמד בקרוב ל-30 מיליארד דולר, מתעתדת להשקיע בסטארט אפים ישראלים וזאת במסגרת חממה טכנולוגית אותה היא שואפת להקים ביחד עם האוניברסיטה העברית בירושלים, מוטורולה וקרן הון הסיכון המוערכת JVP.

באותו חודש פורסם גם כי 25 מנהלים בכירים בחברת מאסטרקארד העולמית צפויים להגיע לישראל ולהיפגש עם כמה עשרות יזמים וזאת במטרה לבחון אפשרויות השקעה בתעשיית ההייטק המקומית. בפרט מתעניינת מאסטרקארד, באופן טבעי, בהשקעה בחברות העוסקות בנושאים כגון הונאות רשת, אבחטת מידע, מסחר בינלאומי ומטבעות דיגיטליים.

מי שעוד בוחנת את האופציה להשקיע בסטארט אפים כחול לבן היא RWE, אחת החברות הגדולות ביותר באירופה בכל הקשור לחשמל ולאנרגיה. התאגיד, ששוויו הוא כ-7 מיליארד דולר, הודיע במרץ 2016 באופן רשמי על תחרות שבמסגרתה מוזמנים סטארט אפיסטים ישראלים להגיש הצעות למיזמים בתחום הכלכלה השיתופית, ומי יודע, אולי שיתוף הפעולה הגרמני-ישראלי יוליד את האובר או ה-Airbnb הבאים.

דוגמה נוספת להתעניינות במה שיש למוח הישראלי להציע מצד חברות השקעה בסטארט אפ מכל רחבי העולם היא קרן הון סיכון חדשה, שגם דבר הקמתה נודע במרץ 2016: מאחורי הקרן, e.merge group שמה, עומדות מספר חברות סיניות ענקיות ובהן עלי באבא, באידו וטנסנו, והיא צפויה להתמקד בסטארט אפים בראשית דרכם.

ההשקעות של התאגידים הטכנולוגיים הגדולים

אפיק נוסף של חברות השקעה בסטארט אפ – וכאמור מדובר בחברות שבין השאר משקיעות במיזמים טכנולוגיים חדשניים – הוא זה שכולל מספר תאגידי ענק שהקימו זרועות השקעה אשר פועלות גם בישראל.

ב-2015 בלטו באפיק זה אינטל, קומקאסט, סיסקו וסמסונג. סמסונג ונצ’רס, סיסקו אינווסטמנטס וקומקאסט ונצ’רס השקיעו כל אחת ב-4 סטארט אפים במהלך שנה זו, ואילו אינטל קפיטל השקיעה ב-2015 ב-5 חברות ובהן אינטרלוד, חברת סטארט אפ שהוקמה ע”י יוני בלוך וברק פלדמן. אינטרלוד מתמקדת ביצירת קטעי וידיאו אינטראקטיביים וב-2013 זכה קליפ שיצרה עבור שיר של בוב דילן בתואר “קליפ השנה” של המגזין הנחשב “טיים”.

חשוב להדגיש כי במקרים אלה מדובר לא רק בהשקעה כספית אלא ברוב המקרים גם בשיתוף פעולה טכנולוגי שעשוי להאיץ מאוד את התפתחות הסטארט אפ.