back to Blog

השילוב המושלם בין משקיע לבין יזמות עסקית מצליחה

מצד אחד, יזמות עסקית זקוקה – ברוב המקרים אם לא בכולם – למשאבים כספיים כדי להתממש. מצד שני ישנם לא מעט אנשים בעלי הון פנוי שמחפשים אפיקי השקעה אטרקטיביים. החיבור בין יזמים, ובפרט בעלי סטארט אפים, לבין אותם משקיעים פוטנציאליים יוצר מצב של win-win, אולם כמו בכל שידוך הדרך ליצירת אותה סינרגיה אינה פשוטה, ובדיוק כפי שמציאת זוגיות עשויה להיות מסע מפרך ורצוף אכזבות ומכשולים כך גם איתור משקיע מתאים או לחילופין מציאת מיזם שבאמת מהווה השקעה מתגמלת אינם כה פשוטים – ובחלק מהמקרים גם אין מנוס מלהשתמש בשירותיו של “שדכן” מקצועי, שבעולם ההייטק מכונה פיינדר (Finder).

איך פיינדרים מתאימים משקיע למיזם עסקי?

מלאכתם של הפיינדרים – שבדרך כלל יש להם רקע בעולם הסטארט אפים או לחילופין מגיעים מפירמות רואי החשבון, חברות הייעוץ או משרדי עורכי הדין המתמחים בתחומי ההייטק וההשקעות – מבוססת בעיקר על קשרים אישיים.

חשוב להבין כי במציאות שבה מוקמים מדי שנה מאות סטארט אפים חדשים ורובם ככולם מגיעים בנקודת זמן כזו או אחרת לשלב של גיוס הון, וכשבמקביל ישנם לא מעט אנשים המוכנים להשקיע במיזמים עסקיים ובסטארט אפים (בעיקר בשל התשואה הנמוכה של שוק הנדלן בשנים האחרונות והסכנות הטמונות בהשקעה בשוק ההון, כמו גם חוק האנג’לים שמעודד השקעות בסטארט אפים) ישנה חשיבות רבה להתאמה בין משקיע לבין יזמות עסקית, וככל שישנה התאמה טובה יותר כך גדל הסיכוי שאכן תתבצע השקעה ושני הצדדים – בעצם שלושה, כולל הפיינדר – יצאו נשכרים.

התגמול של הפיינדר על איתור משקיעים בסטארט אפ לכל מיזם עסקי הוא אחוזים מגובה ההשקעה, לרוב סביב ה-5%. בחלק מהמקרים הוא יקבל גם אחוזים בחברה עצמה, או אופציות, ובעיקר אם הוא לא רק “שדכן” אלא מעניק למיזם מעטפת רחבה של שירותים ובפרט הכנת תוכנית עסקית וליווי צמוד באספקטים השונים של התפתחותה.

איך יזמות עסקית צריכה להציג עצמה כדי למשוך משקיעים?

גם אם השדכן עשה מלאכתו נאמנה ויצר חיבור מושלם בין משקיע לבין יזמות עסקית הרי שעדיין מוטלת על היזם, בעל הסטארט אפ, החובה להגיע ל”דייט” מוכן ולהרשים את בעל ההון שעומד להעניק לו סכום כסף בלתי מבוטל על מנת לסייע לו במימוש החלום ופיתוח המיזם.

לשם כך חשוב לזכור כמה דברים: ראשית, החיבור הוא אמנם בין יוזמה עסקית לבין הון, אולם מתחתיו מסתתר חיבור בין אנשים וכדאי לתת גם לו משקל נכבד. כימיה טובה בין משקיע לבין יזם היא ערובה לא רק להגדלה משמעותית של הסיכוי לגייס את הכסף הדרוש אלא גם לפעילות משותפת מיטיבה בהמשך הדרך (אם תרצו, לא רק לחתונה אלא גם לחיי נישואין נעימים ומעצימים). כדאי ללמוד קצת אודות האנג’ל או המשקיעים אליהם מגיעים, ולמצוא נקודות השקה שיסייעו ליצור כימיה טובה במהירות.

לאחר ביסוס כימיה טובה מגיעה שאלת ה”נדוניה”: חשוב מאוד להציג את המיזם בפני המשקיע הפוטנציאלי בפשטות ובבהירות, תוך התמקדות בבעיה אותה הוא מנסה לפתור או בצרכים להם הוא אמור לספק מענה. מוטב לא להאריך את הדיבור על הפן הטכנולוגי, שכן מעניין ככל שיהיה, את המשקיעים מעניין יותר המודל העסקי וההיתכנות העסקית, ובלא מעט מקרים אין להם מספיק ידע טכנולוגי כדי להבין פן זה.

המרכיב החשוב הבא ביצירת שילוב מושלם בין בעל ההון המחפש השקעה לבין היזם הזקוק לכסף הוא הכסף, וליתר דיוק כמה ממנו מבקש היזם. כדאי מאוד לנקוב בסכום מדויק (שכמובן יהיה פתוח למו”מ) ולא להציג הערכה כללית (“בין 50,000 לרבע מיליון”) שכן מנעד רחב מדי מעיד על חוסר רצינות.