back to Blog

איך קרנות הון סיכון פועלות לצורך בחירת מיזם להשקעה?

מיזמי השקעה הזקוקים למימון בקנה מידה רחב יכולים להיעזר בקרנות הון סיכון לצורך כך. אך מהי בכלל קרן זאת ואיך היא פועלת? אלה הן שאלות שחשוב לענות עליהן לפני שמחליטים האם זו הדרך הנכונה למיזם ולפני שיודעים איך להציג נכון את המיזם ומטרותיו. חשוב לדעת גם מהן העקרונות המנחים עבור קרנות ההון הללו, לפי מה הן יחליטו למי להעניק את המימון ולא פחות חשוב – כמה לממן.

מהי קרן הון סיכון

לפני הכל, חשוב להבין באמת מהי קרן הון סיכון. המדובר בהתאגדות של גורמים שונים, שניתן להתייחס אליהם כבעלי הון, אשר רוצה להשיג תשואה גבוהה. לצורך כך, תבחן הקרן מיזמים שונים מתוך כוונה להשיג את מקסימום התשואה במינימום פרק זמן (לרוב, בתוך תקופה של 5 עד 10 שנים ולא יותר). הקרן הינה איגוד של שותפים המנוהל באופן מקצועי. מנהלי הקרן בוחרים את ההשקעות לטובת חברי הקרן, שיכולים להיות בנקים, חברות ביטוח, קופות גמל, ולעיתים גם משקיעים פרטיים. כל גורם המעורב בקרן, כל שותף, יזרים סך מסוים של כסף ולפי מפתח ידוע תתבצע חלוקת הרווחים, התשואה, במידה ואכן יתבצע אקזיט או הנפקה בבורסה. אך מה לגבי היזם? מה עוד עליו לדעת לגבי אופן הפעולה של הקרנות? עקרון חשוב ובסיסי הינו באיזה תחום פועלת הקרן.

קרנות ותחומי פעילות

אחרי שהבנו שקרנות הון סיכון מהוות מקור לצורך גיוס כסף למיזמים שונים, יש להבין את העיקרון החשוב ביותר שעל פיו פועלת כל קרן. לא מדובר רק ברצון להרוויח אלא מדובר בעיקרון המקצועיות, דהיינו – כל קרן מעדיפה להקצות מימון לעסקים ומיזמים מסוג מסוים ולא מסוג אחר.

ישנן קרנות שיעדיפו לממן אך ורק מיזמים שכבר פעילים זמן מה ויש קרנות שיספקו מימון לעסקים חדשים. יש קרנות שיעדיפו פרויקטים בתחום התקשורת בעוד שאחרות יעדיפו להתרכז בענף הכימיה, התרופות או הביוטכנולוגיה. יש קרנות שעוסקות במובייל ואינטרנט ויש קרנות שיקדמו פרויקטים בתחום האנרגיה הנקייה או הקיימות.

עקרון השלבים

עיקרון חשוב נוסף שמאפיין חלק מהקרנות הוא הנטייה שלהן להעדיף מיזמים שנמצאים בשלב מסוים מחזור החיים שלהם. לא מספיק להבין למשל שקרן כזאת או אחרת תשקיע סכום ניכר במיזמי סטארט אפים מבטיחים. חשוב להפנות בקשה לקרנות שמגלות העדפה להשקעה במיזם המצוי בשלב ידוע במחזור הקיום. למשל, קרן מסוימת תזרים מימון אחר ורק למיזם טכנולוגי שמצוי בשלב ה- Seed. קרן אחרת, לעומת זאת, לא תהיה מוכנה לממן מיזם שמצוי בשלב זה והיא תרצה לראות התקדמות נוספת (על בסיס הון עצמי או מימון אנג’לים) לפני שתשלח את היד לכיס. על היזם, אם כן, להשקיע מאמץ בפניה לקרן המתאימה לשלב הנכון עבורו, בהתאם לקיומו של אב טיפוס, למשל, או לקיומו או חסרונו של אלגוריתם שניתן לשכלל למוצר מוגמר.

גודל הקרן ורמת סיכון

לעומת גיוס כספים באינטרנט, גיוס מקרנות יתאים כאשר נחוץ סכום יחסית נכבד. על פי רוב, קרן הון סיכון לא תטרח להשקיע סכום זניח שכן היא מצפה לתשואה יפה באחוזים, שנגזרת מהסכום שהושקע. יחד עם זאת, לכל קרן מדינות שונה. יש לכם מיזם? נחוץ לכם מימון? חישבו היטב מהו הסכום שאותו תרצו לגייס ופנו לקרנות בגודל המתאים. יש קרנות שירימו מיזם בעשרה מיליון דולרים ויש כאלה שלא יהיו מוכנים להשקיע פחות מסכום כפול, משולש ואפילו מרובע ויותר. יש להתייחס גם לרמת הסיכון וליחס סיכוי מול סיכון המתאים לכל קרן.