back to Blog

כל המידע על גיוס משקיעים פרטיים

סטארט-אפים ועסקים קטנים אחרים בתחילת דרכם זקוקים להון כדי לפתח את עצמם ולהבשיל. גם עסקים שכבר פועלים בהצלחה במשך זמן רב נדרשים לעתים לגייס כספים כדי להתרחב או כדי להוציא לפועל פרויקט ספציפי שמחייב משאבים רבים. המקורות מהם ניתן לגייס הון מגוונים ולמשל עבור סטארט-אפים ישנן שלל קרנות הון סיכון בישראל שישמחו לספק את הכסף אם יעריכו שסיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ טובים.

בעבר עיקר הגיוס התנהל מול גופים מוסדיים – כאמור קרנות למיניהן, בנקים, חממות טכנולוגיות הן גם סוג של משקיע שכזה ויש עוד – אבל בשנים האחרונות מתחילה להתבלט גם האופציה של המשקיעים הפרטיים. חשוב להדגיש: המשקיעים הפרטיים תמיד היו חלק מהמשחק, והמונח “אנג’לים”, שמתייחס למשקיעים סדרתיים מנוסים ומצליחים בסטארט-אפים, מלווה את תעשיית ההיי-טק מימיה הראשונים. יחד עם זאת, מסיבות שונות, כיום היקפי הגיוס מהמשקיעים הפרטיים גבוהים יותר.

חוק האנגלים

במטרה להקל על גיוס משקיעים פרטיים התווסף לחוק המדיניות הכלכלית 2011-2012 (החוק אשר מוכר בעיקר כחוק ההסדרים) סעיף מיוחד, שזכה לכינוי “חוק האנג’לים”, ואשר מתמרץ השקעות במיזמים שונים ובפרט סטארט-אפים ע”י אנשים פרטיים.

התמריצים הם בעיקר בתחום המיסוי, כלומר הבטחת הטבות שונות לאותם משקיעים פרטיים שיספקו את ההון הנדרש לסטארט-אפים. בתחילת הדרך נרשמה התלהבות רבה אולם בפועל כמעט ולא בוצעו השקעות על סמך החוק, שכן הוא כלל הגבלות רבות ורוב המשקיעים חששו לסכן את כספם מבלי לדעת בוודאות שאכן ייהנו מהטבות המס.

ב-2014 הובילו השרים יאיר לפיד ונפתלי בנט תיקונים משמעותיים לחוק האנג’לים, כך שכיום לא רק אנג’לים ותיקים מעניקים כסף חיוני לסטארט-אפים אלא גם משקיעים נוספים שנהנים הן מהטבות מס והן מהאפשרות להרוויח סכומים גבוהים בזכות סטארט-אפ שיבשיל ויהפוך למשגשג במיוחד.

מה חשוב לברר לגבי המשקיעים?

במסגרת גיוס משקיעים פרטיים המטרה העיקרית היא כמובן קבלת ההון הדרוש לשם הפעילות של הסטארט-אפ או המיזם העסקי, אבל ישנם מקרים שבהם כדאי לנצל את ההזדמנות לטובת קבלת ערך נוסף, חשוב לא פחות: ידע רלוונטי בתחום הפעילות, ניסיון עסקי שעשוי להיות שווה כסף רב, קשרים פותחי דלתות ועוד.

חשוב לזכור שבמקרים מסוימים המשקיע הפרטי מהווה תחליף לכניסה אל חממה טכנולוגית, שמספקת לסטארט-אפ מעטפת שלמה וחיונית, ועל כן לפעמים כדאי לא להסתפק בכסף אלא לחפש גם את הערך המוסף – מי שיצליח לרתום לסטארט-אפ שלו אנג’ל מנוסה ייהנה מעצות ששוות זהב ומוניטין רב יותר (שהרי ההשקעה של האנג’ל הוותיק מעידה על אמון בחברה הצעירה) ועשוי לגלות שנפתחו בפניו דלתות לעולמות מתאימים לו במיוחד ושבהם יוכל לשגשג.

גיוס משקיעים פרטיים באינטרנט

סיבה מהותית נוספת לפופולריות ההולכת וגוברת של האופציה של גיוס משקיעים פרטיים היא האינטרנט, שמאפשר לבני אדם מכל רחבי העולם ליצור ביניהם בקלות ובמהירות אינטראקציות מעצימות.

בהקשר של גיוס השקעות מדובר כמובן באתרי מימון ההמונים שצמחו בשנים האחרונות – הדסטארט, מימונה, קיקסטארטר, אינדיגוגו ועוד.

חשוב להדגיש: אמנם פרויקטים רבים קרמו עור וגידים בזכות השקעות (קטנות יחסית) של בני אדם רבים שהאמינו בחלום של היזם, וגם לא מעט חברות הצליחו לגייס את הכספים הדרושים להן באמצעות הפלטפורמה החדשנית, אולם על-מנת לגייס את המשקיעים הפרטיים הקטנים באותם אתרים יש להשקיע לא מעט תשומת לב ומחשבה בהצגת הבקשה באופן מושך במיוחד, כך שהיא גם תתבלט מתוך כל המיזמים שנמצאים באותם אתרים וגם תניע את הגולשים לפעולה הרצויה.

בעיקר חשוב לתת את הדעת על הסכום אותו מבקשים לגייס, שכן בחירה זו משפיעה מאוד על סיכויי ההצלחה (וצריך לזכור שישנם אתרים שבהם אם לא מגייסים את מלוא הסכום לא מקבלים שקל).