back to Blog

גיוס כספים מהציבור יכול לעזור גם למיזם שלכם

בשנים האחרונות התרבו מאוד האתרים שנועדו למטרה אחת בלבד – גיוס כספים מהציבור. אתרים כאלה הפכו להיות אפשרות חלופית לאמצעי מימון מסורתיים, בזכות היכולת של האינטרנט לעורר עניין בקרב הציבור הרחב ולאו דווקא התמקדות במשקיעים מוסדיים או בעלי הון. מהו בדיוק תהליך זה ואיך זה יכול לעזור למיזם שלכם?

גיוס כספים מהציבור מימון על ידי ההמון

באופן מסורתי, גיוס כספים מהציבור הרחב ובהיקף גדול היה מתבצע במקום אחד ובו בלבד – בבורסה לניירות ערך. אך הזמנים השתנו וכיום, לא רק חברה שרוצה לצאת להנפקה ובהחלט גם מיזמים יחסית צנועים יוכלו להתקדם, להתפתח, לייצר ולשווק על בסיס הון שגיוס בתהליך של מימון המונים.

מתי אותו מימון המונים יכול לעזור? בדרך זו ניתן ליצר מוצר או לקדם מיזם כאשר הסיכוי לקבל לצורך כך מימון מסורתי איננו גדול. בנוסף, זוהי הדרך להתגבר על מכשולים בירוקרטיים שכן לא קיימים חסמים כדוגמת אלה המוכרים מגיוס הון בורסאי.

כאשר רוצים לבצע גיוס כספים בבורסה, יש צורך לעמוד בכללים מאוד מחמירים של הון עצמי, יש צורך לפרסם תשקיפים וגילוי נאות, יש צורך בליווי הדוק של אנשי מקצוע, חתמים. הוצאות ההנפקה ניכרות מאוד, מה שהופך את הדרך הזאת למתאימה רק כאשר רוצים לגייס סכום כספי מאוד גדול. בנוסף, חברה שמנפיקה מניות בבורסה צריכה לקחת בחשבון שהיא הופכת מחברה פרטית לחברה ציבורית, על כל החובות הקשורות לכך.

מימון ציבורי מודרני

אילו סוגי מיזמים ניתן לקדם בגיוס ציבורי ובדרך של מימון המונים? ניתן לדוגמא לקבל מימון סטארטאפ, כאשר מדובר במוצר שהתועלת לציבור הרחב מאוד ברורה ואשר ניתן לשווק אותו בהצלחה לציבור כרעיון טוב. גם מיזמים שנועדו להועיל לחברה בכלל יכולים להצליח יפה בצורה כזאת וניתן גם לפתח בצורה כזאת אפליקציה, להוציא ספרי הדרכה, להפיק סרט, ליצור תוכנה שתופץ ישירות למשתמשי הקצה. גם מיזמי אופנה, המצאת גדג’טים, פיתוחים למובייל בהחלט יכולים להצליח בדרך זו, של מימון ציבורי מודרני.

לבחור פלטפורמה נכונה

עבור יזמים, אפשר לנסות חברות מימון לעסקים שפועלות על פי מודל מסורתי ואפשר להפנות בקשת מימון לציבור הרחב, באינטרנט. מימון כזה, במידה ומצליח, מבטיח מראש למיזם הכנסות ידועות, בהתבסס כמובן על כך שהמיזם אכן יפיק את המוצר המובטח. אך מהו בדיוק התהליך הזה? איך זה עובד?

קודם כל, בוחרים אתר שבאמצעותו רוצים להפנות לציבור בקשה לגיוס כספים. יש אתרים בינלאומיים, שיכולים להתאים ליזמים שרוצים לפרוץ לשוק הבינלאומי. יש אתרים מקומיים, שיתאימו כאשר קהל היעד, לפחות בשלב הראשוני, מורכב בראש ובראשונה מלקוחות ישראלים. יש אתרים שמהווים פלטפורמה לגיוס כספים בעיקר למיזמים טכנולוגיים. יש אתרים שיקדמו מיזמים מסחריים. יש כאלה שמהווים פלטפורמה לרעיונות אומנותיים בעיקרם.

לתכנן אסטרטגיה שיווקית

המשך התהליך אינו בהכרח שונה מזה של גיוס משקיעים מוסדיים. גם הציבור הרחב שרוצה לממן מיזם כזה או אחר, ממש כמו משקיע מקצועי, היה רוצה לקבל מידע מלא, ברור, נהיר ומפורט לגבי המוצר, המטרה, לוח הזמנים.

תוך כדי התהליך יש להפעיל אסטרטגיה שיווקית. אחרי הכל, צריך למכור את הרעיון לציבור בצורה נכונה. כאשר מדובר במיזם עסקי מסחרי, לא בקשה לתרומה, חשוב למכור נכון את הרעיון ואת התועלת שיפיק כל מי שייקח חלק במימון. לא פחות חשוב – לערוך חישוב כלכלי אמיתי, כדי להבין מה תהיה העלות האמיתית של אספקת כל מוצר לכל משתמש. כך, ניתן לדעת כמה כסף לגייס וכמה זמן להקצות לגיוס.