back to Blog

נקודות ציון בדרך אל גיוס כספים לסטארט אפ

גיוס כספים לסטארט אפ נתפש על ידי יזמים רבים כשלב מאיים. אפשר להבין אותם: הרבה יותר כיף להגות רעיונות, לדמיין איך הם משנים את החיים של כולנו ולשכלל את הרעיון עוד ועוד בסיעורי מוחות יצירתיים ומפרים, ואפילו בפיתוח הטכנולוגי של הרעיונות הנ”ל, למרות היותו רצוף תקלות מתסכלות ובאגים שלפעמים נדמה כי לעולם לא יסתיימו, טמונה הנאה בלתי מבוטלת. לעומת זאת, חיפוש משקיע לעסק או גיוס הון ממקורות אחרים (כולל אלה שבתוך המשפחה, שבסופו של דבר מהווים את הבסיס לגיוסי ההון הראשוניים) כוללים בתוכם לא מעט דחיות, המון סירובים (גם אם אדיבים) ושלל מכשולים אחרים שמעמידים בספק את התפתחות הסטארט אפ והבשלתו – כך שאפשר להבין למה יזמים רבים חשים מאוימים כשהם צריכים לגייס כסף.

גיוס כספים לסטארט אפ – טעויות נפוצות

הרתיעה כאמור מובנת, אבל כמובן שכדאי מאוד להתגבר עליה, שכן היא עלולה להוביל לשורת טעויות נפוצות שהופכות את גיוס הכספים לעוד יותר קשה מכפי שהוא ובמקרים רבים אף גורמות לנפילתו של המיזם עוד בטרם קם ועמד על רגליו באמת.

הטעות הראשונה והחמורה מכולן היא היעדר אסטרטגיה מתוכננת בקפידה ובנויה היטב. אסטרטגיה שכזו חייבת לכלול אבני דרך מוגדרות בקפדנות (למשל גרסת בטא שפועלת ללא כל תקלה, 5000 משתמשים רשומים וכו’) וכן את התקציב הנדרש על מנת להגיע לכל אבן דרך שכזו.

בדרך זו תוכלו לדעת כמה כסף אתם באמת צריכים לגייס בכל שלב. רצוי להעמיד את יעד הגיוס על כ-20-25% יותר מהתקציב שחישבתם על מנת למנוע מצב שבו התרחשויות בלתי צפויות גורמות לכך שהכסף אזל בטרם הגעתם לאבן הדרך הרצויה.

שימו לב – גיוס סכום כסף נמוך מדי לא יאפשר לכם להתפתח די צרככם ולהגיע ליעד, אבל גם גיוס יתר הוא בעייתי, הן עקב דילול האחזקות בסטארט אפ והן בשל הקושי הרב יותר לגייס סכומים גבוהים מאוד (ובפרט ביחס לרמת סיכון בלתי מבוטלת שהרי אין כל ודאות שאכן תגיעו לאבן הדרך, גם אם הכסף ברשותכם).

טעות נוספת היא ויתור על שירותיהם של עורך דין ורואה חשבון – כפי שאתם זקוקים למיטב אנשי המקצוע בתחום הטכנולוגי על מנת לפתח את הרעיון על הצד הטוב ביותר, כך גיוס כספים לסטארט אפ חייב להישען על חוזה שמיטיב איתכם ובקרה קפדנית על ההתנהלות הכספית. דרך מומלצת להימנע מטעות זו היא כניסה לחממה שכן חממות טכנולוגיות מעניקות לא רק סיוע כספי אלא גם תמיכה בהיבטים המשפטיים והפיננסיים של התפתחות הסטארט אפ.

הצלחה גוררת הצלחה

הימנעות מהטעויות הנ”ל היא בסיס הכרחי לתהליך גיוס כספים לסטארט אפ שיניב את הפירות המיוחלים, כלומר יאפשר את המשך הבשלת הרעיון לכדי מוצר מוגמר ואת הפיכתה של חברת ההזנק לחברה בעלת חוג לקוחות נרחב והיקפי מכירות הולכים ומתרחבים (או לחילופין מציאת קונה וביצוע אקזיט בתנאים הנכונים).

אבל על הבסיס הנ”ל יש להוסיף עוד כמה מרכיבים, שאחד מהם הוא הצלחה.

הצלחה, כידוע, תמיד גוררת איתה הצלחות נוספות, ובהתאם בעלי סטארט אפ שיכולים להציג הצלחות נהנים מסיכוי טוב יותר לשכנע בנקים, משקיעים פרטיים וקרנות הון סיכון להעמיד לרשותם אשראי נוסף.

אילו הצלחות? אופציה אחת היא הצלחות קודמות של בעלי הסטארט אפ, ובפרט כשמדובר ביזמים סדרתיים (שהרי מי שכבר הוביל סטארט אפ אחד להצלחה מן הסתם מצויד בכלים, וגם בניסיון, לעשות זאת שוב). אופציה אחרת היא חבירה ליזמים או לאנג’לים בעלי שם ורזומה פותח דלתות (שכמובן יתרמו גם מהידע שלהם) וגם הצלחות של הסטארט אפ עצמו – ולשם כך יש ליצור באופן מושכל אבני דרך מדויקות שניתן לתרגם אותן להצלחות משכנעות – ישפרו את הסיכויים שלכם לגייס כסף בקלות רבה יותר.