back to Blog

גיוס כספים להקמת סטארט אפ ופיתוח עסק

יזמות עסקית נשענת על 3 מרכיבים: פיתרון מוצלח לבעיה נפוצה בעל היתכנות טכנולוגית וכלכלית גם יחד; אישיות מתאימה של היזמ/ים ובפרט נחישות, אנרגיה מתמשכת, יכולת להתמקד במטרה ויצירתיות (על מנת לדלג גם מעל מכשולים הנראים בלתי עבירים לכאורה); וכסף.

שני המרכיבים הראשונים אינם הכרחיים לשם הקמתו של סטארט אפ – אבל הם כמובן קריטיים לשם הצלחתו, שהרי חברה שמפתחת מוצר שלא פותר בעיה מן הסתם תגלה עד מהרה כי אין לו ביקוש, ואם הוא לא ישים טכנולוגית מן הסתם גם הבעיה הזו תוביל לסיום חיי המיזם. באופן דומה ללא אישיות יזמית מן הסתם הסטארט אפ ייתקע בבור כזה או אחר ולא ייחלץ ממנו. כשמדובר בכסף המצב שונה: אישיות קשה מאוד לשנות אבל כסף אפשר להשיג, ובהתאם גיוס כספים להקמת סטארט אפ הוא אחד הנושאים שלהם מוקדשת תשומת לב רבה.

חממות ומאיצים

אופציה אחת של גיוס כספים להקמת סטארט אפ, או ליתר דיוק להתחלת צמיחתו לאחר שכבר עשה צעד או שניים בכוחו עצמו, היא חממות ומאיצים.

חממות טכנולוגיות הן מסגרות המקנות תנאים אופטימליים לכל סטארט אפ: הן מופעלות על ידי יזמים פרטיים בעלי יכולות מוכחות הן בתחום הטכנולוגיה והן בתחומים נוספים (למשל רפואה כשמדובר בחממה המתרכזת במיזמים בתחום המכשור הרפואי) ומסייעות לאנשי הסטארט אפ הן בהיבט הטכנולוגי, הן בהיבט השיווקי, הן בהיבטים משפטיים אם יש בכך צורך והן מבחינה אדמיניסטרטיבית.

בנוסף, מקבל הסטארט אפ מקום לפעול בו, והכי חשוב – סכומי כסף של בין 2 ל-3.5 מיליון ש”ח (כש-85% מהסכום ניתן ע”י הממשלה, שאחראית על מערך החממות באמצעות לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, שהוא גם זה שבוחר את מפעילי החממות). השהות בחממה מוגבלת לשנתיים, כשבחלק מהמקרים ניתן להישאר לשנה נוספת, ובתמורה מקבלים בעלי החממה חלק מהמניות של הסטארט אפ.

מאיצים הם סוג מעט שונה של חממות: הם מיועדים לסטארט אפים בשלב מוקדם אף יותר, השהות בהם נמשכת ברוב המקרים מספר חודשים בלבד, סכומי הכסף המוענקים כתמיכה צנועים יותר – וכך גם, באופן טבעי, נתח המניות הנמסר למפעילי המאיצים (שיש הרואים בהם מעין חממה שמכינה לחממה הטכנולוגית).

הלוואות בערבות מדינה

אופציה נוספת של גיוס כספים להקמת סטארט אפ הן הלוואות בערבות מדינה, שמאפשרות באופן כללי מימון לעסקים מתחילים ולא רק בתחום ההייטק.

בדרך זו ניתן לגייס עד חצי מיליון ש”ח. את ההלוואה מתחילים להחזיר רק אחרי שישה חודשים, ובסך הכל ניתן לפרוס את ההחזרים על פני 5 שנים.

תנאי בסיסי לקבלת ההלוואה הוא השקעה של היזם, בשיעור של 20% מכלל ההשקעה בסטארט אפ, בנוסף נדרשים בטחונות ועוד כדאי לציין כי העסק נבחן על ידי חברה שהוסמכה לכך על מנת לוודא כי אכן קיים פוטנציאל כלכלי המצדיק השקעה בו.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, האחראית על התוכנית הנ”ל, מספקת גם מענקים ולא רק הלוואות. התנאים לכך משתנים לעת לעת ובכל מקרה כדאי לפנות לסוכנות כדי לבחון מהן האפשרויות העומדות בפניכם.

גיוס כספים להקמת סטארט אפהאם אפשר בלי?

חשוב להדגיש כי רוב אנשי המקצוע בתחום ההייטק, כולל כאלה שכבר הקימו סטארט אפ אם לא כמה, ממליצים להמתין עם גיוס הכספים ככל האפשר, ולהסתמך בתחילת הדרך על הון עצמי או על מעט עזרה מידידים וקרובי משפחה.

הסיבה לכך היא שגיוס הון מחייב ויתור על חלק מהמניות ובמידה מסוימת גם על השליטה בחברה, ועל כן המחיר מבחינת סטארט אפ שזה עתה מתחיל לעמוד על רגליו עלול להיות סטייה לדרך אחרת מזו שבה רצה לפסוע היזם מלכתחילה.