back to Blog

גיוס כספים ממשקיעים לצורך בניית חנות וירטואלית

חנויות וירטואליות הפכו בעשור האחרון למציאות ממשית ומשמעותית, והיקף הרכישות בהן נמצא במגמת צמיחה מואצת.

כך למשל עפ”י מחקר של פייפאל, סך הקניות של ישראלים באינטרנט בשנת 2015 הוערך בכ-9.3 מיליארד ש”ח בשנת 2015, עליה של קרוב ל-20% ביחס לשנה שקדמה לה, 2014, ועוד נתון מאותו מחקר הוא שהצפי ל-2016 הוא לעלייה בשיעור דומה, כך שבסך הכל אנחנו נקנה אונליין פריטים ביותר מעשרה מיליארד ש”ח. ב-2003, לשם הפרספקטיבה, הוערך היקף הרכישות האינטרנטיות בכמיליארד ש”ח, כך שאין ספק כי מדובר במגמה רבת עוצמה ובהתאם פתיחתה של חנות וירטואלית, בעוד ועוד תחומים, הופכת כדאית יותר ויותר. אחד השלבים ההכרחיים בדרך להקמתה של חנות שכזו הוא גיוס כספים – גם אם פתיחת חנות אונליין מחייבת פחות משאבים מבניית חנות פיזית.

באילו תחומים כדאי לפתוח חנויות וירטואליות?

מנעד התחומים בהם פתיחתה של חנות וירטואלית בימינו הוא צעד עסקי נבון מתרחב ללא הרף. אם בעבר למשל נרתעו רוב הישראלים (ולא רק הם, כמובן) מרכישת בגדים מקוונת, וזאת מתוך המחשבה שאם לא נמדוד את פריט הלבוש לא נוכל לדעת בוודאות שהוא אכן מתאים לנו, הרי שכיום המצב שונה לחלוטין. עפ”י מחקר של קבוצת גיאוקרטוגרפיה הרי שאופנה זו הקטגוריה המובילה מבחינת הקניות של הישראלים ברשת – אם כי כדאי להדגיש שחלק ניכר מהרכישות מתבצע באתרים בינלאומיים (בין אם כאלה המציעים בעיקר מחיר אטרקטיבי מאוד דוגמת AliExpress ובין אם כאלה המתהדרים בפריטים ייחודיים ועדכניים דוגמת Millets הבריטי).

על מה חשוב להקפיד בעת בניית חנות וירטואלית?

בימינו יכול כל אחד כמעט להקים חנות וירטואלית גם ללא עזרת אנשי מקצוע, וזאת על בסיס פלטפורמות ייעודיות – ובפרט וורדפרס (שמתאימה לבניית אתרים מכל הסוגים) ומג’נטו (שמיועדת בעיקר לבניית חנויות אינטרנטיות).

במקרים שכאלה מן הסתם גם אין צורך להתחיל בתהליך של גיוס כספים, שכן הקמת האתר היא בחינם (פרט לתשלום עבור אחסון ועבור דומיין, אולם אלה כידוע זולים מאוד) וברוב המקרים גם אין צורך להשקיע ברכישת מלאי שכן מעצם טבעה, חנות מקוונת לא מחייבת החזקת מלאי רחב.

יחד עם זאת מומלץ כן להשקיע סכום מסוים ולבנות את החנות הווירטואלית בעזרת אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים. הסיבה העיקרית לכך היא שגם אם כאמור ניתן להקים חנות באופן עצמאי, הרי שבניית חנות טובה מאוד כבר מחייבת ניסיון, בקיאות ומיומנות.

בפרט חשובים המרכיבים הבאים:

* עיצוב חווית משתמש – אחד התחומים היותר מדוברים בשנים האחרונות ואשר מוכר גם בשם UX. בדיוק כפי שחנות פיזית מחויבת להעניק חווית משתמש איכותית על-מנת למקסם את הסיכוי שמי שנכנס אליה גם ירכוש פריטים כאלה ואחרים, כך גם חנות אינטרנטית מחויבת להעניק חוויה שכזו, ועל מנת ליצור חווית משתמש מוצלחת נדרש ידע עדכני ומעמיק בכל הקשור לבניית אתרים.

* תאימות למובייל – ברוב התחומים חנות וירטואלית שאינה מותאמת גם למובייל בדרך כזו או אחרת לא תממש את מלוא הפוטנציאל שלה, שכן בימינו חלק ניכר מהרכישות המקוונות מתבצע דרך הסמארטפונים.

* קידום בגוגל – המלצה נוספת היא לבנות את החנות מלכתחילה מתוך מחשבה על קידום אורגני בגוגל ובשאר מנועי החיפוש (SEO) כך שיהיה קל יותר לקדם אותה ולהבליט אותה ביחס למתחרותיה (שמן הסתם ילכו ויתרבו עם השנים).

* סטטיסטיקות מפורטות – ניהול יעיל ומושכל של כל חנות, ובפרט חנויות וירטואליות, מחייב מידע מפורט ועדכני, כך שלמשל ניהול המלאי יהיה אופטימלי ובאופן כללי בעל העסק יידע בכל נקודת זמן נתונה את המצב לאשורו.