back to Blog

גיוס כסף לטובת יזמות עסקית לנשים

גיוס כסף הוא אחת המטלות הפחות אהובות על סטארטאפיסטים באשר הם, וכשהיזם הוא יזמית, הופכת מלאכה זו לקשה אף יותר – גם אם לכולם ברור שאין שום סיבה שיזמות עסקית של נשים לא תוליד חברות מצליחות בדיוק כמו יוזמות של גברים, שהרי לא חסרות נשים עם רעיונות מצוינים, נחישות ויכולות התמדה והתמודדות עם מכשולים ותנאי אי ודאות, ובקיצור כל מה שצריך כדי להוביל סטארטאפ בדרך הארוכה של ההצלחה.

יחד עם זאת, למרות הקשיים והאפליה לרעה של בנות המין היפה, עדיין ישנן דרכים לגייס כספים לטובת מיזמים עסקיים שמפתחות נשים – ומי שנחושה מספיק ומאמינה בעצמה ובוטחת ביכולותיה תוכל לגייס את ההון הדרוש לסטארטאפ שלה.

נשים בולטות בתחום של גיוס כסף לסטארטאפים

למרות שישנה תדמית שהקמת סטארט אפים מבטיחים נחשבת חלק מעולמם של הגברים – תדמית שנשענת על מציאות שבה אכן רוב הסטארטאפיסטים והעובדים האחרים בתחום הם אכן גברים – ישנן גם לא מעט נשים שעושות חיל בעולם זה. אחת מהן היא אילת בן ערב, שבתחילת דרכה הייתה אשת צוות מו”פ בסטארט-אפ וכיום היא מנכ”לית נסטק, חממה טכנולוגית פרטית, שתומכת ביזמות עסקית לנשים (ולא רק להן, כמובן, אלא לכל מיזם בעל פוטנציאל של ממש – עם עדיפות למי שמגיע מהפריפריה החברתית) ובין השאר מעניקה מימון לשנת פעילות שלמה, השקעת המשך (משמעותית) ליזמים שמוכיחים את עצמם וכן תמיכה משפטית, ליווי ניהולי וטכנולוגי ומשרדים מאובזרים היטב ומרווחים מאוד.

עוד דוגמה לסיפור הצלחה נשי בתחום של גיוס כספים היא עינת מצר, שתפקידה הנוכחי (לאחר שכבר עברה כמה וכמה סטארטאפים) הוא מנהלת השקעות באחת מקרנות הון הסיכון הבולטות בארץ, ג’מיני. ג’מיני מתמחה בהשקעות בסטארטאפים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים יחסית ופועלים בתחומים דוגמת תקשורת, אינטרנט, מוליכים, טכנולוגיות אלחוטיות ועוד. מצר פועלת בתחום הון הסיכון, שמתאפיין בדומיננטיות מובהקת של גברים, ובזכות הראיה הרחבה שלה מסייעת למיזמים צעירים ללא הבדל מין. בנוסף הקימה מצר את ארגון “יזמיות” העוסק בקידום יזמות עסקית לנשים.

איך לגייס כסף לטובת יזמות עסקית לנשים?

בעולם אידיאלי לא היה כל הבדל בין גבר המנסה לגייס הון עבור חברת סטארטאפ שהקים לבין אישה שעוסקת בגיוס כסף למיזם שלה, אולם בפועל ישנם הבדלים ועל כן כדאי לכל אישה שמקימה מיזם ומעוניינת לגייס עבורו את המשאבים הנחוצים לדעת כיצד מומלץ להתנהל על מנת להצליח במהלך חשוב זה.

ראשית חשוב להצטייד בסבלנות – ובהרבה ממנה. כמעט כל יזמית נתקלת במגוון רחב של תגובות ורצוי לגלות סבלנות כלפיהן, ולזכור שהתשובה הטובה ביותר להרמת גבות, זלזול והתנשאות היא פשוט להצליח.

בנוסף חשוב מאוד הביטחון העצמי – לא רק להאמין בלב שלם במיזם הקורם עור וגידים אלא גם לשדר זאת כלפי חוץ. עוד מומלץ להכין היטב שיעורי בית לפני כל פגישה עם כל משקיע פוטנציאלי – עצה זו תקפה כמובן גם לסטארטאפיסטים ולא רק לסטארטאפיסטיות, אולם יזמיות מגלות כי הן צריכות להתאמץ יותר. אולי הדבר אינו הוגן, אבל מצד שני זוהי המציאות ובסופו של דבר כך ההצלחה מתוקה יותר.

עוד דבר שחשוב לזכור בהקשר של מימון לעסקים הוא שרצוי מאוד להגדיר במדויק מה הסכום הדרוש לשם הפעילות של המיזם וכמה נחוץ לו כדי להתממש. רצוי לדבר בביטחון ולשלוט היטב בנתונים ובמספרים, על מנת להשרות ביטחון על המשקיע הפוטנציאלי ולתת לו תחושה שכספו מנותב למקום הטוב ביותר מבחינתו.

המרכיב האחרון הוא הנחישות: יזמות עסקית לנשים כרוכה בלא מעט ויתורים – אולם התמורה מצדיקה את המאמץ, ועל כן חשוב לגלות נחישות.