back to Blog

חיפוש משקיע לעסק – כך תעשו זאת בחוכמה – איתור משקיעים לעסקים

בין אם אתם בעליו של עסק ותיק ומצליח, בין אם אתם בעלי חברה שזה עתה הוקמה ורק עושה את צעדיה הראשונים בשוק ובין אם אתם אוחזים בחלום, באמונה יוקדת שזהו חלום שיש לממש ובנחישות לעשות זאת, ייתכן מאוד כי אתם זקוקים למשקיע/ים. המשקיע או המשקיעים יעניקו לכם את המשאבים הכספיים הדרושים לשם הרחבת עסק קיים, הקמת חברת סטארט אפ או כל חברה אחרת, ובלא מעט מקרים יתרמו גם ידע, קשרים וכו’ ויסייעו לקדם את העסק במגוון דרכים.

חיפוש משקיעים לעסקים הוא תהליך שמחייב השקעת מחשבה ותכנון, וניתן לחלק אותו ל- 4 מרכיבים עיקריים:

* אפיון מדויק של הצרכים שלכם

* איתור משקיעים פוטנציאליים

* מציאת הדרכים הטובות ביותר לשכנע אותם להשקיע בעסק שלכם

* גיבוש הסכם מיטבי

אפיון מדויק של הצרכים

בחלק מהמקרים זקוקים בעלי העסק כאמור לתמיכה פיננסית בלבד, ובחלק מהמקרים העסק ייתרם הרבה יותר ממשקיעים שהם גם שותפים פעילים ברמה זו או אחרת ויכולים להעניק לא רק כסף אלא גם יכולות שונות, ניסיון, קשרים ועוד.

ככלל ישנם 3 סוגי משקיעים עיקריים:

משקיעים פאסיביים – כאלה המעניקים לעסק סכום כסף כזה או אחר אך אינם מעורבים בתפעול או בניהול (אם כי כמובן מצפים לתמורה להשקעתם). דוגמה למשקיע כזה היא “אנג’ל”, שעבורו השקעה בסטארט אפ היא כמעט דרך חיים (אם כי במקרים מסוימים הוא בהחלט תורם לבעלי העסק גם מהידע והניסיון שצבר, ולו רק בעצות יקרות ערך).

משקיעים אקטיביים – כאלה המהווים למעשה שותפים בעסק ומעורבים בניהולו השוטף.

משקיעים אסטרטגיים – משקיעים הנחשבים שחקני מפתח בתחום פעילות העסק, ובהתאם מחזקים אותו בעיקר בזכות היכולת שלהם לפתוח דלתות, לטוות קשרים ולהוביל את העסק לנתיבי צמיחה חדשים ומשתלמים.

אפיון מדויק של סוג המשקיע המתאים ביותר הוא שלב הכרחי של איתור משקיעים לעסקים, שכן ללא אפיון זה לא תתבצע בחירה מושכלת, דבר שעלול להעיב על התפתחות העסק ותפקודו השוטף ובסופו של דבר להביא לקריסתו.

איתור משקיעים פוטנציאליים

ישנן מספר דרכים לאתר משקיעים פוטנציאליים: ראשית, כדאי תמיד ליצור קשרים עסקיים ענפים ולהפיץ את הידיעה כי אתם מחפשים משקיע.

דרך נוספת היא באמצעות החממות הטכנולוגיות, שבהן נרקמים לא מעט שיתופי פעולה. גם דרך גיוס הון ראשוני מקרנות הון אפשר במקרים רבים לקבל לא רק כסף אלא גם גישה למשקיעים אסטרטגיים.

עוד כדאי לדעת שישנן חברות המתמחות באיתור משקיעים לעסקים, כלומר ברקימת שידוכים בין עסקים המחפשים משקיע לבעלי הון התרים אחר הזדמנויות אטרקטיביות, וגם אנשי המקצוע של לאומי טק ישמחו לסייע לכם לאתר את המשקיעים האופטימליים בעסק שלכם.

איתור משקיעים לעסקיםשלב הגיוס

באופן טבעי אין די באיתור משקיעים לעסקים, ולאחר שמאתרים את המשקיעים האופטימליים מבחינת העסק הספציפי, יש לגייס אותם – כלומר לשכנע אותם להשקיע את כספם (ולעיתים גם את מרצם וזמנם) בעסק שלכם. יזמות עסקית מתחילה ברוב המקרים בחלום, וכדי לרתום אנשים נוספים שיעזרו לכם להגשים את החלום שלכם עליכם להיות מסוגלים לתאר – בזמן קצר, בבהירות מרבית ובדייקנות מלאה – את הערך המוסף של העסק, כלומר מדוע הוא צפוי להיות רווחי ועל כן כדאי להשקיע בו.

בנוסף לתוכנית עסקית עליכם להצטייד גם בסבלנות ונחישות, ובעיקר לזכור שגם אם משקיעים פוטנציאליים מסרבים לכם, לעסק בעל ערך מוסף אמיתי תמיד יימצא בסוף משקיע איכותי.

גיבוש הסכם מיטבי

השלב האחרון של איתור משקיעים לעסקים הוא חתימה על הסכם שיבטיח את זכויות שני הצדדים. לשם כך חובה להצטייד בעורך דין שהוא לא רק איש מקצוע מעולה אלא גם בעל ניסיון ספציפי בתחום ההשקעות בעסקים כך שהוא יידע לדאוג כי החוזה שייחתם בסופו של דבר יאפשר לכם ליהנות מההשקעה ללא חשש.

בכל מקרה חשוב להבין כי חיפוש משקיע לעסק הוא תהליך מורכב, ובהתאם להיות מוכנים להקדיש לכך את המשאבים הנדרשים ובפרט זמן. עוד כדאי לזכור שבמסגרת חיפוש משקיע לעסק נתקלים בלא מעט תשובות שליליות, שעלולות להיות מתסכלות מאוד, כך שבנוסף להקדשת הזמן לתהליך נדרשת גם יכולת להתמקד במטרה ולא לאפשר למהמורות שונות לעצור אתכם בדרך אליה.