back to Blog

כיצד תתמודדו עם הקשיים בתהליך גיוס כסף לעסק שלכם?

אם יש לכם עסק חדש, קרוב לוודאי שמעסיק אתכם מאוד כל הקשור בתהליכי גיוס כסף לעסק. מרבית בעלי העסקים החדשים וכמובן שגם היזמים, טכנולוגיים ואחרים, חווים קשיים של ממש בשעה שהם מחפשים פתרונות מימון מתאימים. למרבה המזל, אפשר בהחלט להתמודד עם הקשיים הללו, באופן שיאפשר לעסק להתקדם ואף להפוך לרווחי וליציב.

גיוס כסף לעסק וכתיבת תוכנית עסקית

ישנם לא מעט יזמים שחושבים שאם יש להם רעיון מצוין כבר ימצא מאליו מי שיביע עניין ויסייע במימון. למעשה, גיוס כסף לעסק בימינו מצריך הרבה יותר מאשר רעיון טוב או רעיון מקורי במיוחד. חשוב לא פחות, ולמעשה אפילו הרבה יותר, לבסס את העסק על תוכנית ברורה. יש צורך לשכנע משקיעים שמדובר בעסק עם חזון, עם דרך, עם מטרה ברורה שרוצים לחתור אליה מעבר לפיתוח מוצר כזה או אחר. חשוב להכין תוכנית עסקית שבה יקבלו המשקיעים הפוטנציאליים מידע לגבי כל השאלות שעשויות לעניין אותם.

בתוכנית העסקית יינתן מענה למשל לשאלות כמו בתוך כמה זמן מתחילת פעילות העסק ניתן יהיה לעבור למכירות. מהו היקף המכירות הצפוי בתקופה הראשונה לפעילות ובתוך כמה זמן ניתן יהיה לקבל החזר על ההשקעה. תוכנית עסקית טובה תפרט כמה עובדים העסק צריך בשלב זה וכמה ידרשו לאחר תהליך של התרחבות טבעית. חשוב לציין אילו פלחי שוק יהיו רלוונטיים, מיהו הלקוח שאליו נושאים עיניים, מהם היתרונות של העסק לעומת עסקים דומים אחרים או מתחרים שמציעים חלופות אפשריות, אפילו טובות פחות.

פניה נכונה למשקיעים הנכונים 

מלבד הכנת תוכנית עסקית לצורך גיוס משקיע, צריך לדעת גם כיצד ומתי לפנות למשקיעים שונים. יש משקיעים שמעוניינים להשקיע במיזמים טכנולוגיים ויש כאלה שמעוניינים להשקיע בחברות ייצור. יש משקיעים פרטיים שמתעניינים בסטארט אפ בשלב התחלתי ויש קרנות של משקיעים שישקיעו רק בחברות סטארט אפ יחסית מבוססות. גם בנקים יכולים לעיתים לסייע במימון, בתנאי שמדובר על עסק שיכול להציג ביטחונות וערבויות.

הלוואות בערבות מדינה

בנקים עשויים להערים קשיים של ממש כאשר על הפרק עומד מימון לעסקים מתחילים. כיצד בכל זאת ניתן להתגבר על הקושי הזה? יש דרך מצוינת לצורך כך, והיא נקראת בשם הלוואות בערבות מדינה. הלוואות כאלה נועדו בעיקר לעסקים קטנים או בינוניים, ואף לעסקים חדשים. מהו היתרון הגדול של הלוואות מסוג זה? אלה הן הלוואות בנקאיות לכל דבר, שהמדינה מעניקה עבורן ערבות. בצורה כזאת, אפשר לקבל מימון משמעותי למדי גם כאשר אין נכסים מהותיים או כאשר מתקשים להעמיד ביטחונות. חשוב לשים לב שהגשת בקשה להלוואה בערבות מדינה מצריכה מסלול בירוקרטי ארוך למדי, וצריך להקפיד על כל שלבי התהליך. זה כולל הכנת מסמכים שונים, אישורים מרואה חשבון, דוחות כספיים, אישור על כך שלא קיימים חובות לרשות המסים ועוד.

מימון וחממות טכנולוגיות

עסק שמצליח לגייס לטובתו משקיע פרטי יכול לעיתים לפעול לאורך זמן גם בלי שצריך הלוואות מהבנק. יש עסקים מפותחים שלהם אין בעיה לגייס הון נוסף מקרנות הון סיכון ואפילו לבצע הנפקת מניות, אגרות חוב או אופציות. אך מה עושה עסק פחות מבוסס, למשל סטארט אפ בשלביו הראשוניים? מה עושים כאשר גם הלוואה בערבות מדינה איננה רלוונטית? במצב כזה כדאי בהחלט לבדוק אפשרות להצטרף לחממה טכנולוגית.

כדי להצליח, יש צורך לגשת למכרז ולעמוד בתנאים. מי שעובד את השלב שנקרא מכרז חממות טכנולוגיות יכול לקבל מימון ראשוני, שיעזור להתפתח לרמה כזאת שגם משקיעים נוספים יביעו עניין בהזרמת מימון נוסף.