back to Blog

תוכנית עסקית לסטארט אפ בישראל

רוב רובם של הסטארט אפים נולדים מזיהוי מדויק של צורך שאין לו מענה אפקטיבי ומציאת רעיון מקורי לסיפוק אותו צורך, אבל הקמת חברת סטארט אפ, באופן טבעי, לא יכולה להישען רק על חזון, מבריק ככל שיהיה, אלא זקוקה גם לתוכנית עסקית מפורטת.

המטרות של תוכנית עסקית לסטארט אפ

לכתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ, שכאמור מהווה שלב הכרחי בדרך להגשמת החלום, מספר יעדים עיקריים אפשריים:

* גיוס כספים לסטארט אפ – תוכנית עסקית מאפשרת למשקיעים פוטנציאליים (קרן הון סיכון, משקיעים פרטיים, בנק וכו’) להתרשם מהסיכויים של העסק לפרוש כנפיים, לשגשג ולהניב רווחים נאים, ובעקבות זאת להשקיע בו בראשית הדרך.

* מציאת שותפים – כשהסטארט אפ נולד במוחו של יזם בודד, במקרים רבים הוא מחפש שותפים לדרך, הן על מנת שישלימו אותו (אם למשל שיווק הוא לא הצד החזק שלו, מן הסתם הוא יחפש שותפים בעלי יכולות גבוהות בתחום זה, וכו’) והן על מנת לאפשר לרעיון שלו לקרום עור וגידים (שלב הפיתוח בסטארט אפ מחייב השקעת שעות עבודה מרובות מאוד, כך שכמעט בלתי אפשרי לעשות זאת לבד). התוכנית העסקית מבהירה לשותפים הפוטנציאליים מה עומד לפניהם ומאפשרת להם לגבש החלטה מושכלת.

* הבנה טובה יותר של האתגרים הניצבים בפני הסטארט אפ, נקודות תורפה אפשריות, חוזקות וכו’ – התוכנית העסקית מיועדת לא רק לגורמים מחוץ לעסק, אלא גם עוזרת לבעלי הסטארט אפ ולעובדים בו להבין טוב יותר את מהות העסק שלהם, לגבש חזון מדויק יותר, לאתר נקודות תורפה מבעוד מועד ולתת להן מענה הולם, להסתמך על חוזקות ולחתור אל היעדים הנכונים ביותר בדרך האפקטיבית ביותר. כמו כן כתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ מבהירה לשותפים לדרך מהם תחומי האחריות של כל אחד ומאפשרת עבודת צוות מפרה.

מה כוללת תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית לסטארט אפ משתנה בהתאם לסוג הסטארט אפ ועל פי המטרה העיקרית שלשמה היא נכתבה, אולם ככלל היא כוללת את המרכיבים הבאים:

* תיאור של הצורך או הבעיה עליהם הסטארט אפ מבקש לתת מענה

* תיאור של הפיתרון (מוצר/שירות) והדגשת יתרונותיו

* תיאור של השוק הרלוונטי כולל פירוט לגבי חסמי כניסה, סוגי לקוחות, מגמות עדכניות, קהל יעד פוטנציאלי וכו’

* תיאור של התחרות הצפויה למוצר או לשירות – מבחינת מוצרים שכבר קיימים, מוצרים תחליפיים ומתחרים, ותוך שימת דגש על יתרונות הסטארט אפ והמוצר שלו

* תיאור של אסטרטגיית ההגעה ליעדים – מיתוג, תמחור, שיווק, ערוצי הפצה וכו’

* מודל פיננסי – הכנסות מול הוצאות, תחזית רווח והפסד (למספר שנים, לפחות 4-5), הגעה לנקודת איזון והחזר השקעה

* תיאור של אנשי הצוות שכבר מועסקים בסטארט אפ, החזון וההישגים שכבר נזקפו לזכותו

* פירוט לגבי ההשקעה הנדרשת ולאילו מטרות היא תשמש

במקרים רבים נכתב במקביל גם תקציר מנהלים, הנקרא גם One Pager, שמכיל את תמצית התוכנית ומיועד לעורר עניין ראשוני אצל מנהלים עסוקים במיוחד (המטרה היא שלאחר קריאת התקציר המנהלים ירצו להתעמק בתוכנית העסקית המלאה).

סיוע בכתיבת תוכנית עסקית

לנוכח החשיבות העצומה של תוכנית עסקית לסטארט אפ, כל סטארט אפ, חשוב מאוד להקדיש לכך משאבים רבים ובעיקר מחשבה ותכנון קפדניים.

כמו כן ניתן להיעזר בגופים שונים לשם כתיבת התוכנית. כך, למשל, אגף יזמות עסקית במשרד העלייה והקליטה מסייע לעולים חדשים כמו גם לתושבים חוזרים בשלבים השונים של הקמת סטארט אפ ישראלי ובין השאר מעניק ייעוץ לגבי כתיבת תוכנית עסקית.

גם אנשי המקצוע של לאומי טק עשויים לתרום מניסיונם יקר הערך לגבי כתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ, וישנן גם חברות פרטיות המתמחות בייעוץ בתחום ובפרט בהתאמת התוכנית העסקית לסוג הסטארט אפ ולמטרה העיקרית שלשמה היא נכתבת.