back to Blog

קרן הון סיכון להשקעה בחברת הזנק

קרן הון סיכון היא קרן פרטית המשקיעה סכומי כסף בעסקים ובמיזמים, מתוך ציפיה כמובן שההשקעה תניב תשואה נאה. קרנות אלה הן אחת הדרכים המקובלות של גיוס הון לסטארט אפ אולם חשוב להדגיש שגם עסקים בתחומים אחרים יכולים להיעזר בקרן שכזו (שבאנגלית, אגב, נקראת Venture Capital Fund ומוכרת בראשי התיבות VC) כדי לגייס הון ולצאת לדרך.

אמנם קרנות הון סיכון נתפשות כקונספט חדש יחסית, שכן כאמור הן מזוהות בעיקר עם גיוס כספים לסטארט אפ אולם קרן הון הסיכון הראשונה נוסדה כבר בשנת 1946. קרן ההון הנ”ל הוקמה בארה”ב על מנת לתמוך ביזמות עסקית של חיילים משוחררים, ומאחר שבסופו של דבר המשקיעים בה נהנו מתשואות נאות מאוד הפך הקונספט של קרן הון סיכון למקובל מאוד.

בשנות ה- 70 וה- 80 החל לשגשג עמק הסיליקון, ואיתו צצו עוד ועוד קרנות הון סיכון. היווצרות בועת הדוט.קום בסוף המאה הקודמת האיצה את המגמה אך גם חשפה את חסרונות הקונספט של קרן הון סיכון, ורבות מהן אכן קרסו. ובשנים האחרונות הפכו קרנות אלה לשחקניות מרכזיות בתחום מימון חברות היי טק וגם מיזמים רבים אחרים קרמו עור וגידים בזכותן. בישראל פועלות כמה עשרות קרנות הון סיכון, כשהבולטות שבהן הן ג’מיני, אוורגרין, ג’נסיס, אינפיניטי, פיטנגו וגיזה, ובנוסף נרשמות מדי שנה לא מעט השקעות של קרנות הון סיכון זרות, במיוחד אמריקאיות, או סטארט אפ ישראלי כזה או אחר.

איך לבחור קרן הון סיכון?

יזמים המבקשים לגייס כספים עבור העסק שלהם ורוצים לפנות לקרן הון סיכון חייבים קודם כל לעשות שיעורי בית, שכן גיוס הון ראשוני מקרנות דורש ידע ותכנון מוקדם.

חשוב מאוד להכיר את הקרנות השונות הפועלות, הן את אלה הישראליות והן את אלה הזרות המשקיעות בעסקים ישראלים, ולהבין באילו תחומים מתמקדות כל אחת מהקרנות (שכן לדוגמה ישנן קרנות המשקיעות רק בחברות בתחום הביו-טכנולוגיה ואין טעם לפנות אליהן אם הסטארט אפ שלכם אינו בתחום זה).

בנוסף ישנן קרנות שלא משקיעות בעסקים שנמצאים בשלב גיוס ההון הראשוני אלא רק בשלב מתקדם יותר, וכדאי לקחת גם פקטור זה בחשבון כשבוחרים לאילו קרנות לפנות – אמנם אין כמובן מגבלה על מספר הקרנות אליהן פונים, אולם מאחר שלכל בקשת השקעה ישנה עלות בלתי מבוטלת, ומאחר שסירובים רבים עלולים להיות הרסניים לעסק שנמצא בחיתוליו, חשוב מאוד להתמקד בקרנות רלוונטיות בלבד. במידת הצורך, תוכלו להיעזר באנשי המקצוע של לאומי טק שמקיים שיתופי פעולה עם קרנות נבחרות.

לא כל הנוצץ זהב

על אף ההילה היוקרתית האופפת את קרנות הון הסיכון, וההצלחות הרבות והמרשימות של הסטארט-אפים והחברות השונות בזכות השקעות של קרנות אלה, חשוב להדגיש כי התשואה שמציעות קרנות רבות נמוכה ביחס לאפיקי השקעה אחרים וביחס לרמת הסיכון הכרוכה בהשקעות במיזמים בראשית דרכם, ושכלל לא ברור אם יצליחו להפוך לעסקים רווחיים.

רוב הקרנות הישראליות אינן מפרסמות נתונים רשמיים אודות התשואות שהן מעניקות למשקיעים בהן, אולם על פי הערכת גורמי מקצוע רבים, ואמינים מאוד, ברוב המקרים מדובר בהחזר השקעה בלבד וללא רווחים. רק כ- 15% מקרנות הון הסיכון מצליחות לספק תשואה דו ספרתית, ובסופו של דבר לא בכדי המשקיעים המוסדיים מדירים את רגליהם מקרנות הון סיכון.

גם בארה”ב התשואות הנמדדות בעשור האחרון אינן מרשימות במיוחד ובנוסף סובלות מתנודתיות גבוהה יחסית, אם כי מצד שני גם כך השקיעו לדוגמה קרנות הון הסיכון האמריקאיות ב- 2008 קרוב ל- 29 מיליארד דולר בלמעלה מ- 2,500 חברות, כך שקשה לדמיין כלכלה מודרנית ללא קרנות אלה, ואין ספק שיש להן תפקיד חשוב בכל הקשור ליזמות, חדשנות ועסקים פורצי דרך.