back to Blog

סיוע משפטי על ידי עורך דין סטארט אפ וחברות הייטק

סטארט אפ מזוהה בעיקר עם חדשנות טכנולוגית, סיעורי מוחות אל תוך הלילה, עבודת תכנות סיזיפית ואיתור באגים ומיגורם (מלאכה עוד יותר סיזיפית), וכן עם פרזנטציות בפני קרנות הון סיכון וגיחות לארה”ב על מנת לעניין משקיעים או רוכשים פוטנציאליים – אבל לצד הפן היזמי, הפן הרעיוני פילוסופי, הפן הטכנולוגי והפן הפיננסי, חשוב להשקיע גם בפן המשפטי ולוודא שכל הסכם וכל חוזה יסייעו לחברת ההזנק להגיע למטרה ולא יובילו אותה למקומות לא נכונים מבחינתה. מסיבה זו שירותיו של עורך דין – בצמתים הרלוונטיים או באופן שוטף – הם דבר הכרחי, כשבאופן טבעי כדאי שיהיה זה עו”ד המתמחה בהייטק ובפרט בסטארט-אפים.

לצד הביקוש לשירותיהם של אנשי המקצוע הנ”ל, ישנו גם היצע נרחב, שכן לאור פריחת התחום בשני העשורים האחרונים מבחינתו של עורך דין סטארט אפ הוא לקוח מצוין, גם מבחינת האתגר המקצועי, גם מבחינת הסיפוק (ותחושת השותפות להגשמת חלום ואולי אפילו שינוי מהותי בעולם) וגם מבחינת השכר הכספי, כך שלא מעט עורכי דין מתמחים בתחומים הרלוונטיים לפעילותם של סטארטאפים.

אילו שירותים משפטיים נחוצים לסטארטאפים?

ראשית, כמו כל עסק רציני, גם סטארט-אפ זקוק לליווי משפטי בעת הקמתו: עורך דין סטארט אפ מייעץ לגבי המבנה המשפטי האופטימלי לחברה, מטפל בהקמתה, בין אם בארץ ובין אם בחו”ל, ועורך הסכם מייסדים המסדיר את זכויות וחובות בעלי חברת ההזנק.

ככל שפעילות החברה מתקדמת, כך נדרש ליווי משפטי ביותר ויותר סוגיות, ובפרט בנושא השמירה על הסודיות (שהרי אחד המפתחות העיקריים להצלחתו של סטארטאפיסט הוא להיות הראשון שמציע את הפתרון לבעיה ואת השירות או המוצר שיחוללו מהפכה). בנוסף עוסק עו”ד העובד עבור חברת הייטק בגיבוש הסכמי פיתוח וייצור ומטפל בסוגיות שונות הקשורות להסכמי רישיון, קניין רוחני וזכויות יוצרים.

תחום אחר בו ללא עורך דין סטארט אפ עלול להיקלע לצרות צרורות הוא גיוס הכספים. מדובר באופן כללי בסוגיה לא פשוטה עבור רוב הסטארט-אפים, ובפרט בשלבים הראשונים, שכן על מנת לגייס משקיעים (בין אם פרטיים, בין קרנות הון סיכון ובין אם חממות טכנולוגיות בישראל) עליהם לוותר על דברים מסוימים. עו”ד מנוסה ומקצועי ישמר כמה שיותר מזכויות בעלי הסטארט-אפ ויגבש הסכמים שייצרו מצבי win-win.

גם כשמגייסים עובדים כדאי להיעזר בעו”ד, שהרי אין דין עבודה בסטארט אפ כדין עבודה בחברה מגובשת, ובפרט יש לתת את הדעת על נושא שמירת הסודיות ותגמול העובדים (הסדרת מתן האופציות וכו’).

כשהחברה מתחילה להבשיל מעורבותם של עורכי דין מקצוענים הופכת חשובה במיוחד שלא לומר קריטית, ובפרט כשהסטארט-אפ נמצא לקראת הנפקה או מכירה, שני מהלכים מורכבים עד מאוד שכל טעות בהם או אי מתן תשומת לב מספקת לסוגיה כזו או אחרת, כולל כזו הנראית שולית, עלולה להכשיל את המהלך ולמנוע מהסטארט-אפ להבשיל.

עורכי דין בולטים בתחום הסטארטאפים וההייטק

אחד מעורכי הדין הבולטים ביותר בעולם הסטארט-אפים וההייטק הוא ניצן הירש, מי שהוביל את עסקת הענק בה נמכרת ווייז לגוגל. בין השנים 2005 ו- 2014 עמד הירש בראש צוות רחב של עורכי דין שהתמקדו בהייטק (במשרד גרוס, חודק, קליינהנדלר ושות’), צוות שבין השאר ליווה גם את מכירת XtremlO ל- EMC (תמורת 450 מיל’ דולר), גיוסי כספים בהיקף עצום ועוד ועוד, ולא מעט סטארט-אפים חייבים לו לפחות חלק מהצלחתם. ב- 2014 יצא עו”ד הירש לדרך עצמאית.

עורך דין סטארט אפ בולט אחר הוא יונתן אלטמן ועוד שמות בולטים בתחום הם דן שמגר, מיה רסין נצר וקרין מאיר רובינשטיין.