back to Blog

מרכז יזמות טכנולוגית – סיוע בהקמת חברת הזנק

אחת הדרכים בהן מעודדות המדינה וגופים פרטיים סטארט-אפים בראשית דרכם היא מרכז יזמות טכנולוגית, המוכר גם בשם חממה טכנולוגית.

מרכז היזמות עוזר למעוניינים להקים חברה (לרוב סטארט אפ), וזאת באמצעות מתן לוקיישן פיזי בו יכול העסק הצעיר להתפתח, סיוע בגיוס הון ראשוני, הענקת שירותי אדמיניסטרציה, סיוע בשיווק (כולל כתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ) ויצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים ועסקיים.

ראשיתו של רעיון החממה הוא בארה”ב, כבר לפני כ- 50 שנה. בשנות השמונים של המאה העשרים החלו להשתמש במודל זה גם ברחבי אירופה, ונכון לשנת 2014, על פי הערכות שונות, פועלים ברחבי העולם כ- 5000 מרכזי יזמות (חלקם, אגב, במדינות מתפתחות).

מרכזי יזמות בישראל

בשנות התשעים של המאה העשרים, בשיאו של גל העלייה מברה”מ לישראל, הוחלט כי כדי לתמוך בקליטת המדענים הרבים שהגיעו לארץ יש להקים גם כאן מרכזי יזמות טכנולוגיים. החממות הראשונות הוקמו ברמת הגולן, ברחובות, בדימונה, באופקים וכן הוקם מרכז יזמות טכנולוגית במסגרת הטכניון.

תוך שנה מתחילת הפעלת הפרויקט, כבר היו בארץ 10 חממות טכנולוגיות, ולאחר שנים עמד מספרם של מרכזי היזמות הטכנולוגית על קרוב ל- 30. כל מרכז יזמות טכנולוגית שכזה קלט מדי שנה קרוב ל- 100 פרויקטים כך שבסך הכל זכו אלפי עסקים בראשית דרכם לדחיפה החשובה מצד החממות.

בתחילת המאה ה- 21 הופרטו רוב המרכזים כך שכיום תחום זה כולל חממות הפועלות תחת זיכיון הניתן לתקופה בת 8 שנים, מפוקחות על ידי מינהלת מיוחדת, מחויבות לכללי רגולציה ומתמקדמות בהשקעה בסטארט אפים שבהם מפותחת טכנולוגיה חדשנית. ברוב המקרים זוהי השקעה בסטארט אפ המתאפיינת בסיכון גבוה – אולם גם בתמורה אפשרית גבוהה במיוחד, הן למשקיעים, הן לסטארט אפ כמובן והן לכלכלה הישראלית כולה. בנוסף ישנן חממות טכנולוגיות פרטיות.

הקריטריונים לפיהם מתקבל עסק למרכז יזמות טכנולוגית                        

הקריטריונים לקבלתה של חברה אל מרכז יזמות טכנולוגית נקבעים על ידי המדען הראשי, ובפרט על החברה להוכיח כי פעילותה מבוססת על חדשנות טכנולוגית, וכי למוצר יש פוטנציאל של ממש וקהל יעד משמעותי. בנוסף נדרשת התחייבות כי המוצר ייוצר בארץ וכי הקניין הרוחני של אותה טכנולוגיה חדשנית המפותחת על ידי החברה לא תועבר אל מחוץ לגבולות ישראל.

הפרויקטים המתקבלים לחממה טכנולוגית זו או אחרת הם כאמור בתחומים שבהם ישנה טכנולוגיה חדשנית. בין השאר מדובר בתחומי התוכנה, הביו-טכנולוגיה, האינטרנט והמכשור הרפואי.

כמה זמן ניתן לשהות בחממה?

עסק שמתקבל למרכז יזמות טכנולוגית יכול לשהות בו שנתיים עם אופציה לשנה שלישית. בפרק זמן זה הוא יקבל לפחות 2 מיליון ש”ח (2.5 מיליון ש”ח אם זהו מרכז יזמות טכנולוגית בפריפירה) כך שהוא פטור, ברוב המקרים, מהצורך להשקיע משאבים בגיוס כספים. סכומים אלה הם במימון המדינה והחממה גם יחד כשהמדינה משקיעה כ- 85% ואילו מרכז היזמות כ- 15% (אלא אם כן הוא רואה לנכון להגדיל את השקעתו).

בתמורה מקבלת החממה מניות בחברה – בשיעור של לפחות 35%. המדינה מקבלת תמלוגים מתוך מכירות עתידיות או בעקבות אקזיט מוצלח.

מרכזי יזמות טכנולוגית בולטים

בין מרכזי היזמות הטכנולוגיים הבולטים בארץ ניתן לציין את JVP Media Labs ואת JVP Cyber Labs, הפועלות שתיהן במסגרת קרן הון סיכון JVP (הראשונה בירושלים והשנייה בבאר שבע), את “דה טיים” שזכתה שלוש שנים ברציפות בתואר החממה המצטיינת (היא מתמקדת בחברות בתחום הניו מדיה ובין בעלי המניות שלה אילן שילוח וחברת מקאן אריקסון), וטרהלאב ונצ’רס המתמקדת בתחום הקלינטק ופועלת ביקנעם.

אנשי המקצוע של לאומי טק ישמחו בין השאר לשדך בין עסקים בראשית דרכם ויזמים השוקלים הקמת חברת סטארט אפ לבין מרכז יזמות טכנולוגית המתאים להם.