back to Blog

מימון סטארטאפ – טיפים יקרי ערך בדרך להצלחה אמיתית

ידוע כי ישראל הינה בין המדינות החשובות והגדולות ביותר במספר הסטארט אפים הקמים בה מדי שנה. מעבר ליכולות השכליות המפותחות, מסתבר כי היזמות והנועזות של הישראלים מביאה אותנו להישגים משמעותיים בתחומים רבים ומגוונים. אחת המשוכות המשמעותיות העומדות בפני כל יזם הינה נושא המימון. לא אחת, יכולות “ליפול” אופציות של מימון איכותי ואמין בעקבות טעויות טקטיות או אסטרטגיות. למעשה, גיוס המימון נדרש כבר בשלבים הראשונים ביותר של המיזם. כיצד ניתן לגייס מימון כאשר הרעיון עדיין בחיתוליו?

בין הפעולות הנדרשות לביצוע בעת הוצאה לפועל של רעיון יזמי ניתן למצוא את האישורים המשפטיים הרבים אותם יש לבדוק ולהעניק לפטנט, בדיקות שונות כגון בדיקת היתכנות של הרעיון ובדיקת כלכליות שלו, בניית אב טיפוס ראשוני, פיתוח תוכנת אב או כל אפשרות אחרת להדגמה מוחשית של הרעיון, ניסויים ראשוניים וכלים נוספים המאפשרים להפוך את הרעיון ליוזמה של ממש. תהליכים אלו מצריכים לא מעט השקעות כלכליות שונות שלא כל יזם יכול לממן בכוחות עצמו. למעשה, רוב היזמים אינם בעלי הון אישי שיכול לממן את ההוצאות  הראשוניות של הסטארט אפ.

היכרות עם מקורות המימון השונים

על מנת לבדוק אפשרויות שונות של מימון הסטארט אפ חשוב להכיר את המקורות השונים ולהכיר את אופי פעילותם. למשל, יזמים רבים נוטים לפנות אל קרנות הון סיכון במטרה לקבל מימון לביצוע הפעולות הראשוניות של המיזם. המנוסים כבר יודעים כי קרנות הון סיכון ניתנות אך ורק למקרים בודדים בלבד ואינן מחולקות בנדיבות. אם לא די בכך הרי שקרנות אלו אינן ניתנות אלא למיזמים בעלי דריסת רגל ממשית ולא לרעיונות המצויים בחיתוליהם וטרם יצאו לפועל.

השלב הראשון בבדיקת אפשרויות להשגת מימון הוא היכרות ובדיקה של ארגונים שונים, גופי השקעה למיניהם, מקורות מימון פרטיים וציבוריים וכמו כן חשוב להבין את מדיניות ההשקעה של כל אחד מגופי ההשקעה הללו. יש להגדיר באופן ברור מה הוא השלב בו נמצא המיזם על מנת לדעת אל מי כדאי לפנות כדי להשיג את המימון הנדרש מבעוד מועד.  על מנת לאבחן את הארגון ניתן להיעזר במודלים שונים הקיימים באינטרנט.

שלב הרעיון

השלב הראשוני ביותר של כל מיזם הינו שלב הרעיון. שלב הרעיון הינו השלב בו המיזם אפילו לא בא לידי ביטוי בכלים מסוימים. בשלב זה יש למצוא מימון ראשוני הדרוש למטרות של מחקר ופיתוח של המיזם. שלב הגיוס הראשוני הינו בין הקשים ביותר מאחר ובמקרים אלו רוב הגופים אינם נוטים לתמוך כלכלית בשל חוסר הוודאות וחוסר היכולת לחזות את עתידו של המיזם ברגע שזה יבוא לידי ביטוי. כמו כן, קשה לאמוד את מידת הרצינות של היזמים עצמם בנוגע לפרויקט שלהם ולכן רבים מעדיפים להימנע מהשקעה במיזמים שונים בשלבים אלו.

שלב הגיוס הראשוני

שלב הגיוס הראשוני מפנה את היזמים ברוב המקרים אל בני משפחה וחברים מדרגה ראשונה התומכים כמיטב יכולתם בארגון. רבים מבצעים איסוף של סכומי כסף ממקורות מימון שונים במעגלים החברתיים והמשפחתיים. שלבים ראשוניים במיזם כוללים את בדיקת מקוריות הרעיון שכן במקרים רבים מדובר  ברעיונות שכבר יושמו בדרכים אחרות או באפיקים דומים. יש לבצע מחקר שוק אודות המיזם. מחקר זה יבדוק את מידת האטרקטיביות של המיזם במידה ואכן יגיע לשוק, אופן היישום של המיזם ועוד.

השלבים הבאים כוללים הפצה של הרעיון באמצעות “תקציר מנהלים” הכולל מצגת וכלים שונים באמצעותם המיזם מוצג לאנשים הנכונים במטרה להשיג את המימון הרלוונטי. בגיוסים ראשונים מהמשפחה או מהחברים רצוי לאמץ את מודל “הלוואת בעלים” על פני מודל “השקעה”. הלוואת בעלים מחייבת את הלווה להחזיר את ההלוואה מיד לאחר גיוס הון נוסף וזאת בניגוד למודל ההשקעה, בו ניתנת ההלוואה בתמורה לשיעור האחזקות של המשפחה/ החברים בחברה.

עוד דרך של מימון סטארטאפ שכדאי לבחון היא באמצעות איתור משקיעים פרטיים – שמוכרים גם בכינוי “אנג’לים”. מימון סטארטאפ בדרך זו מעניק למיזם שבראשית דרכו לא רק את סכום הכסף הדרוש לו אלא גם ידע וניסיון חשובים, שכן ברוב המקרים האנג’ל פורס את חסותו על הסטארטאפ ומשביח אותו משמעותית.