back to Blog

התפתחותן של חברות סטארט אפ בישראל

מאז ומתמיד שאפו בני האדם לחזות את העתיד, אבל מדובר כמובן באתגר מורכב מאוד שגם טובי החוקרים המומחים והמוחות באופן כללי מתקשים לעמוד בו. מצד שני, יש דרך לא רעה לנסות לראות כיצד ייראו חיינו בעוד כמה שנים – לבחון מה מפתחות חברות סטארט אפ בישראל.

דוגמה אחת היא GetTaxi שהחלה כרעיון מהז’אנר של “איך לא חשבו על זה קודם?” ועד מהרה הפכה לדרך מקובלת להזמין מונית (והחל מ-2015 גם פיצות, שירותי ניקיון, רופא עד הבית ומן הסתם ההיצע ילך ויתרחב). דוגמה נוספת היא טיפול חדשני בכאבים אותו מפתח סטארט אפ בשם ליפוקיור וישנן כמובן עוד דוגמאות רבות.

התנאים המצוינים שיש לסטארט אפים בישראל – בין אם במסגרת חממות טכנולוגיות ובין אם מחוצה להן – מאפשרים לכמעט כל אחד לא רק לראות את הנולד אלא גם לקחת חלק בעצמו בעיצוב העולם החדש ולהפוך את החיים של כולנו לטובים יותר, ולא בכדי מכונה ישראל “סטארט אפ ניישן” שכן מספר חברות ההזנק בארץ ביחס לגודל האוכלוסייה הוא מרשים במיוחד.

למה ישראל אידיאלית לסטארט אפים?

לפריחתם של כל כך הרבה סטארט אפים במדינה יחסית קטנה שבסופו של דבר התל”ג בה אינו מהגבוהים בעולם ישנן כמה סיבות:

* האופי הישראלי: אנחנו יזמים בנשמה, חצופים במובן החיובי של המילה, לא חוששים לקחת סיכונים, אמונים על חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות ואוהבים מאוד אתגרים. כל אלה אולי נובעים מאלפיים שנות גלות והצורך להסתדר בכל מקום ואולי מהקשיים הייחודיים שליוו את הקמת המדינה וממשיכים ללוות את החיים בה – מה שבטוח הוא שהאופי הישראלי אידיאלי להקמת סטארט אפים.

* הצבא וצרכי הביטחון: מלחמות, אין מנוס מלהודות בכך, טובות לעסקים בתחומים מסוימים ולא רק לתעשיית הנשק. בסופו של דבר צרכי הביטחון של ישראל הניבו כמה וכמה פיתוחים טכנולוגיים מבורכים שהופכים את העולם למקום טוב יותר, שהרי באופן טבעי גם טכנולוגיות שפותחו למען צורך ביטחוני זולגות אל השוק האזרחי ומשפיעות על מגוון רחב של תחומים.

* העלייה מברית המועצות: התפרקותה של ברית המועצות בשלהי המאה ה-20 הביאה עימה ברכה של ממש למדינת ישראל בדמות מאות אלפי עולים, שחלק גדול מהם הוא בעל כישורים ייחודיים וידע חסר תקדים. החיבור בין הידע הנרחב של יוצאי רוסיה ליזמות של הישראלים הוותיקים יותר יצר סינרגיה רבת עוצמה שבאה לידי ביטוי בסטארט אפים רבים.

* משקיעים מכל העולם: ההצלחות המרשימות של עולם ההיי-טק הישראלי לא נעלמו כמובן מעיני קברניטי החברות הגדולות בעולם וכיום כולן כולל כולן, מגוגל ועד אינטל, מפעילות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח ומעורבות במיזמים חדשניים רבים. גם משקיעים פרטיים רבים מעניקים לסטארט אפים הישראלים את ההון הנדרש לשם פיתוח.

* כסף: סטארט אפ הוא מכרה הזהב של דורנו, והחלום על התעשרות מהירה בעקבות מכירה של סטארט אפ לחברת ענק תמורת מאות מיליוני דולרים משך לתחום את מיטב המוחות הצעירים.

אפיק ההשקעה של חברות סטארט אפ בישראל

בשנת 2011 אישרה ממשלת ישראל את “חוק האנג’לים” – השם הלא רשמי של סעיף במסגרת חוק ההסדרים – אשר מאפשר לכל מי שרוצה ליהנות מהפירות הרבים של השקעה בסטארט אפ לעשות זאת בתנאים טובים במיוחד.

הסעיף המקורי כלל הגבלות רבות אשר מנעו את ניצול האופציה המבורכת, אולם עדכון משנת 2014 תיקן את הטעון תיקון וכיום חברות סטארט אפ בישראל יכולות לגייס את ההון הדרוש לפעילותן ולהתפתחותן ממשקיעים פרטיים שנהנים הן מהטבות מס על השקעה זו, הן מהזדמנות לתשואה נאה במיוחד והן מלקיחת חלק בעיצוב העתיד של כולנו.