back to Blog

חולמים על הקמת חברת סטארט אפ? בואו לדעת איך מתחילים סטארט אפ

הקמת חברת סטארט אפ הפכה בשנים האחרונות לאחד החלומות היותר נפוצים בארץ. סיפורי הצלחה מעוררי השראה כמו מירביליס (שפיתחה את ICQ והייתה הסטארט אפ הבולט הראשון שביצע אקזיט במאות מיליוני דולרים), כרומטיס, צ’קפוינט שהפכה לאחת הבולטות בעולם בתחום אבטחת המידע, המכירה של waze לגוגל בלמעלה ממיליארד דולר ואפילו סדרת הטלוויזיה “מסודרים” הביאו לכך שישראלים רבים יחלמו על הקמת סטארט אפ וינסו את כוחם בתחום.

חשוב להדגיש: נכון לתחילת 2014 נאמד מספרן של חברות ההזנק בארץ בלמעלה מ- 5,000 ובסופו של דבר לא כל סטארט אפ ישראלי הופך לסיפור הצלחה וישנם לא מעט כשלונות מהדהדים – כך שעצה חשובה ביותר לכל מי שחושב על האופציה של הקמת חברת סטארט אפ היא קודם כל לבחון האם הוא באמת באמת מוכן להקדיש המון זמן (המון המון זמן), אנרגיות אינסופיות ומשאבים נוספים לחלום שלא בהכרח יתגשם, ובנוסף לברר היטב למה בעצם הוא רוצה לפתוח סטארט אפ (ולמען הסר ספק, “כדי להתעשר” או “כי זה מה שהולך היום בשוק” הן תשובות לא נכונות).

איך נולד סטארט אפ?

אז איך מתחילים סטארט אפ? זאת בהחלט השאלה שמעניינת אותנו! נהוג לחשוב שסטארט אפ נולד מרעיון יוצא דופן, איזושהי הברקה רגעית, ואכן ישנם מקרים בהם כך הדבר, אולם במקרים רבים אחרים סטארט אפ בעל סיכויי הצלחה טובים נולד מצורך.

זיהוי צורך או בעיה ואיתור דרך לפתרון אותה בעיה או סיפוק אותו צורך הוא השלב הראשון, אך הוא אינו מספיק. חשוב ללמוד היטב את התחום ולוודא שהפיתרון לבעיה אכן עובד ואכן ישים – ושאכן יהיה לו ביקוש נרחב אם תצליחו ליצור אותו. הקמת חברת סטארט אפ היא תהליך ממושך ומורכב שגובה משאבים רבים ואין טעם לעבור מסלול מכשולים תובעני אם קהל היעד הפוטנציאלי מצומצם.

בנוסף יש לבצע בדיקה מקיפה ולבחון האם קיימים כבר גורמים אחרים שמציעים פיתרון לבעיה או לצורך שזיהיתם, ואם כן – מה הערך המוסף של הפיתרון שלכם, כלומר האם קיימת הצדקה אמיתית לסטארט אפ שלכם.

בניית תוכנית עסקית

במקרים רבים כתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ מתבצעת לקראת גיוס הון ראשוני אולם מהניסיון של אנשי המקצוע של לאומי טק עולה כי כתיבת תוכנית כזו בשלב מוקדם יותר עשויה לסייע למי שרוצה להקים סטארט אפ להבין טוב יותר האם הדבר כדאי, ואם כן – איך לעשות זאת באופן המיטבי.

הסעיפים אותם כדאי לכלול בתוכנית העסקית הם: רעיון, מודל כלכלי (כלומר איך הסטארט אפ אמור להרוויח), קהל יעד, מניעים לפעולה של קהל היעד, מתחרים בשוק הרלוונטי, מהו הערך המוסף של המוצר/שירות של הסטארט אפ, אסטרטגיה לכניסה לשוק ותפעול שוטף (ייצור, שיווק, פיננסי). בנוסף רצוי להקדיש פרק בתוכנית לתיאור אנשי הצוות שמאחורי הסטארט אפ ולחלוקת התפקידים ביניהם.

הפן המשפטי של הקמת חברת סטארט אפ

הקמת חברת סטארט אפ מחייבת גם מתן תשומת לב לפן המשפטי.

בין השאר יש לגבש ולחתום על הסכם מייסדים המסדיר את היחסים בין מקימי הסטארט אפ (ומתייחס גם לאפשרויות התרחבות לאחר השלב הראשוני), לגבש דרכים להגן על הקניין הרוחני של הסטארט אפ הספציפי ולהכין הסכמי סודיות מחייבים, וכן לבצע את ההליכים הבירוקרטיים הכרוכים בהקמת חברה.

מתי להתחיל לגייס כסף?

בלא מעט מקרים האנשים שעומדים מאחורי הקמת חברת סטארט אפ מבקשים לגייס כספים כבר בשלב מוקדם מאוד. אמנם ישנם מקרים בהם ההון הראשוני הוא הכרחי, אולם ככלל כדאי לדעת שאיתור משקיעים לעסקים הוא תהליך לא פשוט, ומוטב, במידת האפשר, לדחותו ולהתרכז בהתחלה בפיתוח המוצר או השירות שהוא הוא הסיבה האמיתית ליציאה לדרך.

בנוסף חשוב לזכור שכל סטארט אפ, ולא משנה עד כמה הרעיון שעומד מאחוריו מבריק, מחייב עבודת צוות משמעותית לאורך פרק זמן ממושך למדי, לעתים אף כמה שנים. בהתאם, אחת התשובות החשובות לשאלה איך להתחיל סטארט אפ מצליח היא לגייס צוות מסור, מקצועי ונלהב, שיהיה מוכן להשקיע את שנדרש להשקיע כדי שהרעיון יבשיל ויהפוך למציאות. בפרט כדאי לתת עדיפות למי שמשלים אתכם מבחינת היכולות וגם האישיות.

כשמבינים איך מתחילים סטארט אפ ולמה אי אפשר להתבסס רק על הברקה רגעית – כלומר מדוע חשוב לבנות תוכנית עסקית, לבנות צוות מנצח, לגייס כסף ולתת את הדעת גם על הפן המשפטי – קל הרבה יותר לצלוח את המכשולים ולהגיע למטרה.