back to Blog

כיצד חברות טכנולוגיה מקומיות מבצעות גיוס כספים?

חברות טכנולוגיה אוהבות לאתגר את עצמן בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית ולפיתוח מוצרים ושירותים שיהפכו את החיים של כולנו לקלים יותר ומהנים יותר, אולם בכל הקשור לגיוס כספים ישנה במקרים רבים רתיעה מעיסוק זה ובפרט אם מדובר בחברות צעירות שעדיין לא רכשו מיומנות וניסיון בכל הקשור אל גיוס הון ממשקיעים.

הרתיעה בהחלט מובנת, אולם מצד שני מעטות החברות בימינו, בכל תחום שהוא, שיכולות לפעול ולמצות את הפוטנציאל שלהן ללא משאבים פיננסיים, כשבחלק מהמקרים נדרש הון של ממש לשם הקמת החברה כמו גם לשם תפעולה השוטף עד להפיכתה לרווחית – כך שאין בעצם דרך להגיע לרווחיות מבלי לגייס כספים לאורך הדרך.

כל האפשרויות של גיוס כספיםחממות, קרנות ומשקיעים

לרשות חברות טכנולוגיה עומדות מספר דרכים לגייס את הכסף הנחוץ להן, כשהעיקריות שבהן הן חממות, קרנות הון סיכון ומשקיעים, וזאת לצד הבנקים כמובן שגם הם נרתמים לא אחת לטובת חברת טכנולוגיה הזקוקה להון מיידי.

חממות נחלקות לשני סוגים עיקריים – האחד: אקסלרטורים (מאיצים) והשני: חממות טכנולוגיות, כשהאקסלרטורים הם קונספט חדש יחסית שהחל לתפוס תאוצה בשנתיים-שלוש האחרונות. ישנם מאיצים כחול לבן כמו גם מאיצים תוצרת חוץ המפעילים תוכניות כאן בארץ, ובכל מקרה באקסלרטור מדובר בעיקר בליווי צמוד ורב תועלת בתחומי השיווק והפיתוח, בשיתוף ידע ובמתן מרחב עבודה לחברת הטכנולוגיה ופחות בתמיכה כספית, אם כי גם היא חלק מהעניין – תמורת אחוזים (מועטים בדרך כלל) בחברה. בחממות הטכנולוגיות יכולות חברות צעירות לשהות במשך שנתיים ובמהלכן ליהנות מהון של 2-3 מיליון ש”ח, גם הוא תמורת אחוזים בחברה. אופציה זו מיועדת בעיקר לחברות שטרם גייסו כסף פרטי ושמפתחות מיזמים טכנולוגיים ייחודיים וחדשניים – לא מעט חממות, אגב, מתמקדות בתחומים המבטיחים של מדעי החיים, ביו טכנולוגיה וקלינטק.

גם קרנות הון סיכון נחלקות למספר סוגים, בעיקר לפי סוג חברות הטכנולוגיה בהן הן משקיעות. ישנן מיקרו קרנות המחפשות בעיקר חברות טכנולוגיה שנמצאות בשלב ה-Seed ואינן זקוקות להון רב (כמו גם מאפשרות ברוב המקרים החזר מהיר למדי של ההשקעה), וישנן קרנות שאליהן מוזמנות לפנות חברות הנמצאות ב- Early Stage או בשלבים מתקדמים יותר. חברה שכזו תוכל לקבל 2-5 מיליוני דולרים, ובפרט אם הפוטנציאל שלה גדול במיוחד. כדאי לציין כי לצד קרנות הון הסיכון הישראליות פועלות בארץ לא מעט קרנות זרות שמחפשות “מציאות” – וגם מוצאות.

המשקיעים הפרטיים, המכונים גם “אנג’לים”, עשויים להשקיע בחברת טכנולוגיה בכל שלב שהוא אם כי בדרך כלל ההשקעה היא בשלב ה- Seed וזאת תמורת אחוזים (לעיתים נכבדים) בחברה. רבים מהמשקיעים הינם אנשי הייטק ותיקים אשר לא רק מעניקים לחברה כסף חיוני אלא גם תורמים לה מנסיונם וקשריהם – אם כי בשנים האחרונות, לא מעט בעקבות “חוק האנג’לים”, הצטרפו גם אנשי עסקים מתחומים אחרים לרשימה ההולכת ומתארכת של משקיעים פרטיים בחברות טכנולוגיה.

איך חברות טכנולוגיה צריכות להיערך לגיוס הון?

גיוס כספים, כאמור, אינו אחת המשימות החביבות על אנשי חברות הטכנולוגיה השונות, אולם מאחר שזהו חלק בלתי נפרד מהתפתחות כל חברה הרי שיש להיערך לכך בהתאם.

בחלק גדול מהמקרים יתבצעו מספר סבבים של גיוס כספים, כשבכל שלב המקור יהיה אחר, בהתאם לשלב ההתפתחותי בו נמצאת החברה. בדרך כלל מסבב לסבב עולה המומחיות של אנשי החברה וגיוס הכסף נעשה קל יותר, אולם בכל מקרה חשוב להקפיד על הכנת תוכנית עסקית מסודרת בהתאם לשלב בו נמצאת החברה, על הפגנת רצינות ומקצועיות ללא פשרות מצד אנשיה כולל דיוק מוחלט בכל נתון ונתון, ועל הרמוניה מלאה בין הצוות המגיע לגורם שממנו מבקשים את הכסף, וגם מציאת אנשי קשר שיכולים לפתוח דלתות אל בעלי קרן ההון סיכון או משקיע פרטי כזה או אחר עשויה לסייע.